literatūros žurnalas

Mindaugas Kvietkauskas. Meistrystė, iš kurios neišsivaduosim

2000 m. Nr. 8–9

Justinas Marcinkevičius. Carmina minora. – Vilnius: Tyto alba, 2000. – 168 p.

Šiame dešimtmetyje Justino Mar­cinkevičiaus kūrybos vertinimas bu­vo kaip reta ilgalaikės, itin daug pa­sisakymų ir atsakymų, tezių ir anti­tezių pagimdžiusios literatūrinės (pradžioje dar ir politizuotos) disku­sijos tema. Tiesa, dabartinę nuomo­nių pynę dar anksčiau – prieš ko­kius penkiolika metų – bus pradėję vyti Rimvydas Šilbajoris ir Vytau­tas Kavolis, jau tuomet su savai­siais pro et contra rimtai susirėmę dėl Just. Marcinkevičiaus viename lituanistikos seminare JAV (šį kri­tikų galynėjimąsi knygoje „Vytautas Kavolis: asmuo ir idėjos“ atsimena Mykolas Drunga). Po penkiolikos metų priešingų pusių poleminės nuostatos atrodo galutinai susikris­talizavusios, jau priimtos ir pradėtos abejaip reikšti jaunesniosios kartos, bet – tai kartu ir stebina, ir kelia nerimą – jos liko lygiai tiek pat ne­suderinamos, kaip ir anksčiau, po­litizuotos sankirtos metu. Per de­šimtmetį Lietuvoje vykę kultūros procesai dar nepajėgė subalansuoti šitos nuomonių dėl Just. Marcinke­vičiaus disharmonijos. Tą, be kita ko, liudija antpuoliai dviejuose nau­jausiuose „Knygų aidų“ numeriuose, savo įžeidžiu tonu ir teiginiais tepatvirtinantys tai, kad būti Just. Marcin­kevičiaus priešininku tebėra madin­ga. Tuo tarpu manding įžvalgiau­siuose pastarojo meto straipsniuose: Rimos Pociūtės ir Audingos Peluritytės („Poezijos pavasaris’99; „Lite­ratūra ir menas“, 2000 m. gegužės 5 d.) – pastangos reabilituoti ir iš nau­jo analitiškai įsiskaityti veda prie kito tradicinio poliaus – prie litera­tūrinio kanonizavimo, prie pačių aukščiausių meno įvertinimų taiky­mo (abi autorės vartoja iškalbias „auksinės klasikos“, „poezijos nekta­ro“ metaforas). Priešininkų, laikan­čių šios poezijos poveikį vien būto­jo (tarybinio) laiko reiškiniu, ir šali­ninkų, neabejojančių Just. Marcin­kevičiaus menine meistryste bei „absoliučia muzikine klausa“ (V. Daunys), nesutarimas tikrai perša mintį apie amžiną klasiko ir audi­torijos susvetimėjimo dramą, apie konfliktus, kurie visados kyla dėl didžiųjų, išliekamųjų vertybių. De­ja, šitaip mąstydamas jaučiu šiokį tokį netikrumą: ano, tarybinio, me­to oficialiosios kultūros niekaip ne­pavyktų visiškai reabilituoti, o tuo metu populiariausią poeziją? Teisy­bė, ginčijamasi dėl visų pripažįsta­mos mūsų literatūros tradicijos, tačiau kokios? Kaip ją apibūdinti ne­pervertinant ir nenuvertinant? Ką iš tiesų ji mums reiškia? Naujausią Just. Marcinkevičiaus knygą labai įdomu skaityti su tokiais klausimais ir su tebevykstančios diskusijos at­mintimi.

Knyga „Carmina minora“ auto­riaus pavadinta miniatiūrų, segmen­tų poema. Žanro apibrėžtis šiuo at­veju turi ypatingą svarbą – anks­čiau poetas yra pabrėžęs, jog būtent jį laiko svarbiausiu. Kad ir kokie sąlygiški šiandien yra tapę visi kla­sikiniai literatūros formų apibrėži­mai, nėra beprasmiška ir pačiuose laisviausiuose tekstuose ieškoti žan­ro rudimentų, užsiimti žanro ar­cheologija. Juo labiau kad Just. Marcinkevičius sukūrė ir klasikinės, epinės, ir sąlygiškos, lyrinės, struk­tūros poemų (pvz., baladžių poemą „Devyni broliai“), vertė didžiąsias Mickevičiaus, Lermontovo ir Puški­no poemas, epą „Kalevala“. Sąmo­ningas įsipareigojimas epinei poezi­jai buvo jo literatūrinės programos dalis. Todėl apibūdinimas „segmen­tų poema“ nėra vien elegantišką laisvumą, žanrinį neįpareigotumą reiškiantis gražių žodžių derinys. Net ir modernios poemos, sutrau­kančios logiško siužeto grandis, re­miasi į istorijos ar mito pagrindą, jose vis tiek galima atpažinti didelio masto įvykių raidą, ilgos eilutės rei­kalaujantį vyksmą. Tuo tarpu „Carmina minora“ segmentai yra beveik minimalūs (nuo trijų iki šešių eilu­čių po vieną – keturis žodžius), o asociatyvūs ryšiai tarp jų atsiranda tik protarpiais ir visai nedėsningai. Žinoma, poemą vienija pasivaikščio­jimo gamtoje, metų laikų, peizažo stebėjimo tema, bet ji yra besiužetė. Pasivaikščiojimas tėra mažas ir kas­dieniškas miestiečio ritualas, visos vietos, į kurias per jį užklystama, yra vienodos reikšmės – tiesiog „gry­nas oras“. Poema kaip žanras rei­kalauja ne pasivaikščiojimo, o ilgos kelionės, ėjimo, kryptingo veiksmo. Tačiau mažieji „Carmina minora“ nutikimai gamtoje šio reikalavimo niekaip neatitinka: „ėjau prie me­džio / apsisukęs / prie kito nuėjau / tik nežinia kodėl / Ir vėl grįžau prie pirmojo“ (skyrius „Pasivaikščiojimas rudenį“ (toliau – PR), 42 segmen­tas).

Ar Just. Marcinkevičius, rašyda­mas atpalaiduota ranka, nuspren­dė lengvai pažaisti su savo svar­biausiuoju žanru? Netiktų šitaip sa­kyti – pernelyg daug šioje knygoje atviro, nežaidybiško egzistencinio skaudulio eilių. Problema kur kas sudėtingesnė – rašydamas „Carmina minora“, Just. Marcinkevičius sava ranka atliko poemos kaip žanro dekonstrukciją. Jei prisiminsime, kad ankstesnieji jo epiniai kūriniai – po­emos ir poetinės dramos – buvo et­ninės atminties, istorinio likimo vi­zijų, atsakomybės už tautą ir etinių dėsnių įkūnijimai, tai suprasime, kad šitokios dekonstrukcijos suma­nymas siekia labai toli – iš esmės Just. Marcinkevičius lėtai ir liūdnai ardo visą savo paties pasaulėvaiz­dį. Jei šioje knygoje ir yra koks epi­nis vyksmas, tai tik liūdno, slegian­čio, kartais – delsiamo nuospren­džio vykdymas savo paties įtvirtin­tai literatūros (ir tautinės savivokos) tradicijai. Skaudžiausiuose segmen­tuose ne objektyviai kalbama apie stebimą gamtą, o apie savo tekstuo­se anksčiau sukurtų kaimo ir gam­tos vaizdinių likimą:

pagaliau mane
paliko žemdirbys
pametė išvyko
emigravo jo vietoje
apsigyveno cinikas
kažkoks („Pasivaikščiojimas pavasarį“, 93)

Žmogus, bendruomenė ir gamta ankstesnėje poezijoje buvo suvienyti archajiškos gyvybės – mirties mis­terijos, kasdieninių meilės, aukos ir bendrystės ritualų, visus daiktus ir visų gyvastis globojančios kalbos: „Augink tą medį, po kuriuo / susė­dę žmonės meiliai šneka“ – siekis iš rinkinio „Gyvenimo švelnus prisi­glaudimas“ (1978), Tos vienybės apeigos buvo nepažeidžiama, visų gi­liausia tikrovė, didžiąsias buvimo prieštaras paverčianti derme. Jei prasminga būti – tai tik būti kartu su kitais, susikalbant. Atvirai, bet nuolankiai. Nebuvo jokio neatpažįs­tamai svetimo balso, baugios sveti­mumo grėsmės – ir jei atitolstama nuo bendrystės ritualo, tai tik to­dėl, „kad, būdamas vienas, .Supras­tum: ne vienas!“ Misterinio bend­ravimo su gamta būsenų lieka ir poemoje „Carmina minora“. Pavyz­džiui, kelis gretimus „Pasivaikščioji­mo rudenį“ segmentus (44–48) vieną su kitu susieja religiniai atnašavi­mo ir apreiškimo įvaizdžiai: pelyno smilkalas, liepsnojantis krūmas, rū­ko šventykla. Jaukus tapatumas su savąja aplinka, globa ir palaikymas, dvasinis nuskaidrėjimas, ta senoji visuotinė Bendrystė sušvinta dar ne vienoje strofoje, ir pasivaikščioji­mas, rodos, įgyja senosios kelionės orientyrus: „netikėtai lyg pumpuras / saulės spindulys / išsprogęs pusny­ne / klampok su manim / ilgesy ir viltie/ klampok“ („Pasivaikščiojimas žiemą“, 79); „koks geras baltas / ty­lėjimas komunija / ištirpstanti go­mury / nieko neišleidau / nepri­ėmiau bet pilnas“ (PŽ, 103). Tačiau šioje poemoje visi erdviniai ir vertybi­niai orientyrai yra laikini kaip aki­mirkos būsenos, tuojau keičiamos kitų, dažnai – drastiško žemojo sti­liaus: „nusispjoviau / į šitą baltu­mą / ir ką tu man padarysi / atviru­mas už atvirumą“ (PŽ, 75). Įpras­tesnės Just. Marcinkevičiui „darniosios“ strofos nesudaro aiškesnės struk­tūros, jos neatskirtos nuo „destruk­tyviųjų“ segmentų, priešingi kalbė­jimo būdai kaitaliojami pramaišiui. Todėl atrodo, kad Jauki gamtos dar­na kartais yra tiesiog literatūrinė ci­tata – poetas cituoja savo paties ankstesnę kūrybą, įskiepydamas tas citatas į neįprastą reikšminę aplin­ką, Just. Marcinkevičius nuolat reliatyvina savo tradicinio pasaulė­vaizdžio vertę ir patikimumą. Ne­maža segmentų, sukrečiančių skai­tytoją staigiu vaizdo apvertimu: gamta juose parodoma kaip optinė iliuzija, pojūčių apgaulė („be pabai­gos / šviesu ir balta / kur dar kitur / galėtų slėptis melas“ – PŽ, 11). Todėl darni būsena su ja yra tik sutartinė, visiškai reliatyvi. Iliuzijos uždanga nuleidžiama kaip laikinas prieglobs­tis – tai mirksnį trunkanti globos ir gerumo apgaulė („lyg būčiau baltas/ taip tik pasirodė / bet buvo gera / būti lyg“ – PŽ, 1). Ankstesnė poezi­ja žmogaus buitį ir gamtą siekė su­lydyti į amžiną ritualą, o „Carmina minora“ net pats savaime pasiro­dantis ritualinis gamtos pakilumas ir grožis ne kartą tyčia subuitinamas, suprofaninamas. Užsimezgan­čią nuostabą jau galima visai atsai­niai sustabdyti ir nurašyti bereikš­miu kanceliariniu trumpiniu: „balta/ balta / ir t. t.“ (PŽ, 7). Kalbančiojo rezignacija, lydinti savojo pasaulė­vaizdžio dekonstravimą, ypač išryš­kėja, kai prisimeni, ką kadaise min­tinai mokeisi vidurinėje mokykloje:

Koks baltumas, neapsakomas baltumas!
Kur dangus, kur žemė – neatskirsi.
Krinta sniegas – baltas nerūpestingumas.
Rodos, šūktelsi iš džiaugsmo ir numirsi. („Baltas nerūpestingumas“, 1958)

Gamta, kaip teigia Just. Marcin­kevičius palydimajame knygos žo­dyje, „labiau tinka gyvenimui nei žmogus“. Turint omenyje ankstes­nįjį pasaulėvaizdį, tokie žodžiai ga­lėtų reikšti globos ir saugumo pa­jautą, sutapimą su jau nulemta, nors ir kuklia, žmogaus buvimo vie­ta gamtoje. Peizažas ir žemė turėtų tapti tikrąja ir ištikimąja bendruo­mene, kurios negalima pasirinku – ji įgimta („čia nukrenti – ir čia pasi­lieki“, sakoma 1974 m. eil. „Žemė“). Tačiau „Carmina minora“ gamta kaip žmogų supanti bendruomenė ima atspindėti (o gal – ir daryti įta­ką?) iškreiptas žmogiško bendrabū­vio formas, pradedama vertinti poli­tiniais ir teisiniais terminais, atai­dinčiais iš totalitarizmo ir prievartinės, imperinės valdžios patirties: vakaro diktatūra / bežvaigždė / už­guli (PR, 106). Vienas iš įdomiau­sių intertekstualiųjų šios knygos ry­šių (o jų yra labai įvairių, neminint jau paties Just. Marcinkevičiaus intertekstų) – netikėtas priartėjimas prie vėlyvojo Alfonso Nykos-Niliūno abstrakčiųjų terminų, šaltokos žodyninės leksikos: „nesuvokiau / žie­mos tiesų ir teisių / aistros abso­liutizmo / jai atsiduoti nemokėjau…“ (PŽ, 106). Einant nuo vieno prie ki­to poemos segmento, gilumoje gali­ma užčiuopti dilemą, panašią į „Žie­mos teologijos“ autoriaus: individu­alus, atskiras nuo gamtos buvimas yra niekinis, tačiau susvetimėjimo su savąja žeme būsena darosi vis neįveikiamesnė, mat visur prašyta ar neprašyta jau tarpininkauja iro­niška, skeptiška, analitiška sąmo­nė. Nemaža intriga būtų pažvelgti į vėlyvąsias Just. Marcinkevičiaus po­ezijos transformacijas per žeminin­kų pasaulėžiūrinės kaitos emigra­cijoje kontekstą.

Žmogaus ir gamtos tarpusavio santykių šaltis, atsainus abipusis egoizmas retkarčiais dar įveikiamas nemąstomo estetinio įspūdžio („ata­brade karvės gėrė/ tingiai pakeldamos galvas / į saulėlydį žvelgė / nuo lūpų varvėjo / auksiniai lašai“ – PP, 69) arba netikėtai gailestingo žmogaus ir gamtos palinkimo vie­nas į kitą. Tačiau, kaip minėta, ati­tikimo ir palaikymo malonė yra lai­kina, apgaulinga, o daug dažniau galiojanti taisyklė – šios malonės nebuvimas. Kaip tik todėl Just. Marcin­kevičius po savųjų pasivaikščiojimų užrašo ir tokių segmentų, kurie ne­lauktai skamba lyg vienišiaus irz­lumo ar nepasitenkinimo proveržiai. Tikėjimą meilės ir bendrystės ritua­lo visuotinumu poetas labai sureliatyvina ar net nubraukia. Kas pa­lieka? Betikslis buvimas, dienos, va­karo ir vaikštinėtojo dykinėjimas ar, kaip sako pats autorius, slampinėjimas. Viena vertus, ši betikslė gam­tos ir žmogaus būsena dar gali bū­ti suvokta kaip tobulas, savarankiškas gražumas, estezis. Kita vertus – kaip buitiškas menkumas, niekis, beprasmybė, padrikas judėjimas, mažas kasdienybės chaosas su trumpais atokvėpiais ir apsidairy­mais: „purvas ir šlapdriba / lietus ir sniegas / jausmų ir protų maišaly­nė / pliurzė“ (PR, 65). Ritualinis bu­vimas kartu išsisklaido tarp visokių neskaidrių šiaip būsenų („tik šiaip esu joje“ – pasakoma apie gamtą). O tos eilės, kuriose skaidriai su­skamba ankstesnis tikėjimas visų gyvenimo sugiminiuotųjų bendrys­te, jau nebegali apsimesti, kad sako kokią nors tikrą, vienintelę, nereliatyvią tiesą.

Baugu sakyti, bet „Carmina minora“ skamba ir kaip rezignacija anks­tesnės kalbėsenos atžvilgiu, ir kaip pasiteisinimas auditorijai, dešimt­metį priekaištavusiai dėl praeities kūrybos nekritiškumo, nuolanku­mo. Just. Marcinkevičiaus kūryba ir šioje knygoje išlieka komunikatyvi, ieškanti skaitytojo, neslepianti savo retorinių tikslų. Yra tokių ei­lėraščių, kuriuose tiesiogiai kreipia­masi į adresatą, atpažįstant! istori­nes potekstes, aktualią kalbėtojo užuominą („skardžio nuošliauža / atidengė apnuogino / kreivą išsirai­čiusią šaknį / kur buvo tavo / prin­cipingumas klausiu / aš laikiau me­dį atsakė“ – PP, 81). Just. Marcinke­vičius sovietmečiu savo poetine mi­tologija tikrai palaikė ir kūrė tautos bendrystę, kolektyvinę sąmonę. Kad ši kultūrinė pastanga – išlaikyti lie­tuvių tautinio mentaliteto bendrys­tę – tuomet buvo labai prasminga, galime suvokti pažvelgę į tuos so­vietinės nacijų erozijos procesus, kurie vyko gretimuose kraštuose. Juk tuo metu į dvi priešiškas tau­tas – visiškai sovietizuotą ir etninę tradiciją išlaikiusią – pasidalijo Uk­raina, Baltarusija, Moldavija. Just. Marcinkevičiaus bendrystės mitas didelei daliai žmonių tikrai buvo at­silaikymo prieš asimiliaciją būdas (tačiau dauguma jų dabar labai gė­dijasi pripažinti anuometinę savo baimę ir menkumą). Tai ir šio poeto dėka šiandien nėra dvigubos – sovietizuoto Vilniaus ir lietuviško Kau­no Lietuvos, tokios kaip Charkivo ir Lvivo Ukraina. Svarbi pastanga išlaikyti bendruomenės ryšį lėmė, kad šio poeto estetika visuomet bu­vo susikalbėjimo, susipratimo ir po­veikio skaitytojui estetika.

Galima pamanyti, kad sureliatyvindamas, net dekonstruodamąs seną]i pasaulėvaizdį Just. Marcinkevičius šiandien atsitraukia nuo savo tradici­nės poetinės tarnystės. Kita vertus, tai yra ir žingsnis naujo susikalbėji­mo link – poetas mito pasaulyje įkur­dina analitišką skepsį, t. y. pats atlie­ka tą sunkų dekonstrukcinį mostą, kuriuo grasė ir tebegraso jo kritikai. Tačiau keisčiausias pojūtis apima, kai supranti, kad „Carmina minora“ fiksuoja ne vieno žmogaus emocines būsenas ir sąmonės procesus. Nega­liu atsikratyti minties, kad Just. Mar­cinkevičius rašė šią poemą kaip met­raštininkas, geriausiai žinantis liki­mą tų kolektyvinės sąmonės formų, kurių atsiradimą jis pats lėmė savo kūryba. Ar gali būti, kad „Carmina minora“ segmentai yra itin meistriš­kos pinklės šiandieniniam lietuviui skaitytojui, puikiai žinant, kaip kalbė­ti, kad jis ir vėl atpažintų dabartines, subirusias savo sąmonės būsenas – ir vėl Just. Marcinkevičiaus kūryboje?..

Gal tai išties tokia sumani meist­rystė, iš kurios mes niekad neišsivaduosim?

Valentinas Sventickas. Iš Justino Marcinkevičiaus jaunų dienų

2024 m. Nr. 2 / Skaitau jauno Justino Marcinkevičiaus laiškus (nuo 1949 09 11, daugiausiai iki 1953 m.), mokyklos metų dienoraštį (nuo 1947 06 16 iki gruodžio 7 d.), gimnazisto ir studento eiliavimus (nuo 1946 10 11 iki 1951 03 27).

Viktorija Daujotytė. Atsiminti, kol įmanoma

2018 m. Nr. 3 / Justinas Marcinkevičius: kokį jį prisimename. Sudarė Valentinas Sventickas. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2017. – 469 p.

Viktorija Daujotytė. Maironis ir Justinas Marcinkevičius

2016 m. Nr. 2 / Išeities taškas, formuluojant jungtį tarp Maironio ir Justino Marcinkevičiaus, – tauta, lietuvių tauta, į kurią vienu ar kitu būdu yra sutelktos abiejų poetų aspiracijos. Kaip bendruomenė, kaip etnosas, tauta tebėra.

Justinas Marcinkevičius. Nespausdinti eilėraščiai

2015 m. Nr. 3 / Nesugalvotas gyvenimas! jis visados prieš akis
striksi ir šokinėja lyg būtų baltas ėriukas
pirmą sykį išleistas (ištrūkęs) į šviežią pavasario pievą

Valentinas Sventickas. Apie Justino Marcinkevičiaus rankraščius

2014 m. Nr. 7 / okių leidimų sau pažaisti, kryptelėti, nieko pikantiško. Jokių „naudingų iškasenų“ asmenybės dekonstrukcijos ženklų kasinėtojams, nūnai keliantiems pasišiaušusias galvas. Nebent vaistų aprašai. Nebent žinia, kad yra išplėštų puslapių.

Donata Mitaitė. Apie poetą ir jo advokatą

2012 m. Nr. 5–6 / Valentinas Sventickas. Apie Justiną Marcinkevičių. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2011.

Justinas Marcinkevičius. Labą vakarą visiems

2011 m. Nr. 4 / Paskutinė poeto Justino Marcinkevičiaus kalba, pasakyta 2010 m. lapkričio 23 d. Mokslų akademijos salėje visuomeniniame diskusijų forume „Tauta, piliečiai, valstybė“ / Šiandieninio pokalbio organizatoriai suformulavo savo pagrindinį ir, galima tarti, vienareikšmį klausimą:

Jonas Liniauskas. Žodis

2011 m. Nr. 4 / In memoriam. Justinas Marcinkevičius 1930.III.10–2011.II.16 / Sausos ašaros krenta kaip dulkės
Ir dangūs atveria duobę,
O smiltys šnabžda – jau gul

Gabrielius Žemkalnis. Neatsisveikinant

2011 m. Nr. 4 / In memoriam. Justinas Marcinkevičius 1930.III.10–2011.II.16 / Kuo skiriasi didis poetas nuo eilinio žmogaus, nuo manęs? Poetas pasako tai, kai kitas žmogus nori, bet nesugeba pasakyti „Pargriuvo, nešdamas dangų.“

Viktorija Daujotytė. Koks ilgas amžinatilsis tie „Metai“!

2011 m. Nr. 4 / ln memoriam. Justinas Marcinkevičius 1930.III.10–2011.II.16 / Ištariu eilutę iš Justino Marcinkevičiaus triptiko „Žiūrėjimas į Lietuvą“: žiūrėjimas iš toli, iš arti ir „Iš Tolminkiemio“

Justinas Marcinkevičius. Iš natūros

2010 m. Nr. 3 / kalba saugo ir gina
pasakau: gryčia asla stalas
nežinau ką daryti su durimis

Jūratė Sprindytė. Aukštojo stiliaus sumuojanti knyga

2009 m. Nr. 10 / Justinas Marcinkevičius. Pažadėtoji žemė. Užrašai, pokalbiai, straipsniai, kalbos. 1988–2008. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2009. – 520 p.

Justinas Marcinkevičius. Eilėraščiai

2005 m. Nr. 3 / Vingiuodamas, į kalną kilo takas
mažai kieno bevaikštomas. Žolė
lyg vesdama, lyg rodydama kelią,
uždusus bėgo prieš akis, trumpam

Viktorija Daujotytė. Eilėraščių tekstai, tekstų eilėraščiai

2003 m. Nr. 2 / Justinas Marcinkevičius. Dienos drobulė. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2002. – 100 p.

Justinas Marcinkevičius. Eilėraščiai

2002 m. Nr. 1 / diena atodrėkiu rūku lijundra
ilgai ir sunkiai nėrės iš nakties
iš tūkstantmečio ir iš amžiaus

Justinas Marcinkevičius: Triūsas savo sode

2000 m. Nr. 3 / Poetą Justiną Marcinkevičių, švenčiantį gražią sukaktį, sveikiname „Metų“ redakcijos vardu. Keletą klausimų poetui pateikė Mindaugas Kvietkauskas.

Valdas Kukulas. Viešo gyvenimo dienoraštis

1995 m. Nr. 12 / Justinas Marcinkevičius. Tekančios upės vienybė. – Kaunas: Spindulys, 1995. – 368 p.

Valentinas Sventickas. Eilėraščiai metraščiui

1994 m. Nr. 11 / Justinas Marcinkevičius. Eilėraščiai iš dienoraščio. – Kaunas: Spindulys, 1993. – 179 p.

Valdas Kukulas. Kaip rašomos naujos knygos

1993 m. Nr. 12 / Justinas Marcinkevičius. Prie rugių ir prie ugnies. – Vilnius: Lituanus, 1992. – 510 p.

Valdas Kukulas. Lopšinė, dainuojama kaip sutartinė

1993 m. Nr. 4 / Justinas Marcinkevičius. Lopšinė gimtinei ir motinai. – Vilnius: Vaga, 1992. – 112 p.