Mindaugas Kvietkauskas. Meistrystė, iš kurios neišsivaduosim
2000 m. Nr. 8–9
Justinas Marcinkevičius. Carmina minora. – Vilnius: Tyto alba, 2000. – 168 p.
Šiame dešimtmetyje Justino Marcinkevičiaus kūrybos vertinimas buvo kaip reta ilgalaikės, itin daug pasisakymų ir atsakymų, tezių ir antitezių pagimdžiusios literatūrinės (pradžioje dar ir politizuotos) diskusijos tema. Tiesa, dabartinę nuomonių pynę dar anksčiau – prieš kokius penkiolika metų – bus pradėję vyti Rimvydas Šilbajoris ir Vytautas Kavolis, jau tuomet su savaisiais pro et contra rimtai susirėmę dėl Just. Marcinkevičiaus viename lituanistikos seminare JAV (šį kritikų galynėjimąsi knygoje „Vytautas Kavolis: asmuo ir idėjos“ atsimena Mykolas Drunga). Po penkiolikos metų priešingų pusių poleminės nuostatos atrodo galutinai susikristalizavusios, jau priimtos ir pradėtos abejaip reikšti jaunesniosios kartos, bet – tai kartu ir stebina, ir kelia nerimą – jos liko lygiai tiek pat nesuderinamos, kaip ir anksčiau, politizuotos sankirtos metu. Per dešimtmetį Lietuvoje vykę kultūros procesai dar nepajėgė subalansuoti šitos nuomonių dėl Just. Marcinkevičiaus disharmonijos. Tą, be kita ko, liudija antpuoliai dviejuose naujausiuose „Knygų aidų“ numeriuose, savo įžeidžiu tonu ir teiginiais tepatvirtinantys tai, kad būti Just. Marcinkevičiaus priešininku tebėra madinga. Tuo tarpu manding įžvalgiausiuose pastarojo meto straipsniuose: Rimos Pociūtės ir Audingos Peluritytės („Poezijos pavasaris’99; „Literatūra ir menas“, 2000 m. gegužės 5 d.) – pastangos reabilituoti ir iš naujo analitiškai įsiskaityti veda prie kito tradicinio poliaus – prie literatūrinio kanonizavimo, prie pačių aukščiausių meno įvertinimų taikymo (abi autorės vartoja iškalbias „auksinės klasikos“, „poezijos nektaro“ metaforas). Priešininkų, laikančių šios poezijos poveikį vien būtojo (tarybinio) laiko reiškiniu, ir šalininkų, neabejojančių Just. Marcinkevičiaus menine meistryste bei „absoliučia muzikine klausa“ (V. Daunys), nesutarimas tikrai perša mintį apie amžiną klasiko ir auditorijos susvetimėjimo dramą, apie konfliktus, kurie visados kyla dėl didžiųjų, išliekamųjų vertybių. Deja, šitaip mąstydamas jaučiu šiokį tokį netikrumą: ano, tarybinio, meto oficialiosios kultūros niekaip nepavyktų visiškai reabilituoti, o tuo metu populiariausią poeziją? Teisybė, ginčijamasi dėl visų pripažįstamos mūsų literatūros tradicijos, tačiau kokios? Kaip ją apibūdinti nepervertinant ir nenuvertinant? Ką iš tiesų ji mums reiškia? Naujausią Just. Marcinkevičiaus knygą labai įdomu skaityti su tokiais klausimais ir su tebevykstančios diskusijos atmintimi.
Knyga „Carmina minora“ autoriaus pavadinta miniatiūrų, segmentų poema. Žanro apibrėžtis šiuo atveju turi ypatingą svarbą – anksčiau poetas yra pabrėžęs, jog būtent jį laiko svarbiausiu. Kad ir kokie sąlygiški šiandien yra tapę visi klasikiniai literatūros formų apibrėžimai, nėra beprasmiška ir pačiuose laisviausiuose tekstuose ieškoti žanro rudimentų, užsiimti žanro archeologija. Juo labiau kad Just. Marcinkevičius sukūrė ir klasikinės, epinės, ir sąlygiškos, lyrinės, struktūros poemų (pvz., baladžių poemą „Devyni broliai“), vertė didžiąsias Mickevičiaus, Lermontovo ir Puškino poemas, epą „Kalevala“. Sąmoningas įsipareigojimas epinei poezijai buvo jo literatūrinės programos dalis. Todėl apibūdinimas „segmentų poema“ nėra vien elegantišką laisvumą, žanrinį neįpareigotumą reiškiantis gražių žodžių derinys. Net ir modernios poemos, sutraukančios logiško siužeto grandis, remiasi į istorijos ar mito pagrindą, jose vis tiek galima atpažinti didelio masto įvykių raidą, ilgos eilutės reikalaujantį vyksmą. Tuo tarpu „Carmina minora“ segmentai yra beveik minimalūs (nuo trijų iki šešių eilučių po vieną – keturis žodžius), o asociatyvūs ryšiai tarp jų atsiranda tik protarpiais ir visai nedėsningai. Žinoma, poemą vienija pasivaikščiojimo gamtoje, metų laikų, peizažo stebėjimo tema, bet ji yra besiužetė. Pasivaikščiojimas tėra mažas ir kasdieniškas miestiečio ritualas, visos vietos, į kurias per jį užklystama, yra vienodos reikšmės – tiesiog „grynas oras“. Poema kaip žanras reikalauja ne pasivaikščiojimo, o ilgos kelionės, ėjimo, kryptingo veiksmo. Tačiau mažieji „Carmina minora“ nutikimai gamtoje šio reikalavimo niekaip neatitinka: „ėjau prie medžio / apsisukęs / prie kito nuėjau / tik nežinia kodėl / Ir vėl grįžau prie pirmojo“ (skyrius „Pasivaikščiojimas rudenį“ (toliau – PR), 42 segmentas).
Ar Just. Marcinkevičius, rašydamas atpalaiduota ranka, nusprendė lengvai pažaisti su savo svarbiausiuoju žanru? Netiktų šitaip sakyti – pernelyg daug šioje knygoje atviro, nežaidybiško egzistencinio skaudulio eilių. Problema kur kas sudėtingesnė – rašydamas „Carmina minora“, Just. Marcinkevičius sava ranka atliko poemos kaip žanro dekonstrukciją. Jei prisiminsime, kad ankstesnieji jo epiniai kūriniai – poemos ir poetinės dramos – buvo etninės atminties, istorinio likimo vizijų, atsakomybės už tautą ir etinių dėsnių įkūnijimai, tai suprasime, kad šitokios dekonstrukcijos sumanymas siekia labai toli – iš esmės Just. Marcinkevičius lėtai ir liūdnai ardo visą savo paties pasaulėvaizdį. Jei šioje knygoje ir yra koks epinis vyksmas, tai tik liūdno, slegiančio, kartais – delsiamo nuosprendžio vykdymas savo paties įtvirtintai literatūros (ir tautinės savivokos) tradicijai. Skaudžiausiuose segmentuose ne objektyviai kalbama apie stebimą gamtą, o apie savo tekstuose anksčiau sukurtų kaimo ir gamtos vaizdinių likimą:
pagaliau mane
paliko žemdirbys
pametė išvyko
emigravo jo vietoje
apsigyveno cinikas
kažkoks („Pasivaikščiojimas pavasarį“, 93)
Žmogus, bendruomenė ir gamta ankstesnėje poezijoje buvo suvienyti archajiškos gyvybės – mirties misterijos, kasdieninių meilės, aukos ir bendrystės ritualų, visus daiktus ir visų gyvastis globojančios kalbos: „Augink tą medį, po kuriuo / susėdę žmonės meiliai šneka“ – siekis iš rinkinio „Gyvenimo švelnus prisiglaudimas“ (1978), Tos vienybės apeigos buvo nepažeidžiama, visų giliausia tikrovė, didžiąsias buvimo prieštaras paverčianti derme. Jei prasminga būti – tai tik būti kartu su kitais, susikalbant. Atvirai, bet nuolankiai. Nebuvo jokio neatpažįstamai svetimo balso, baugios svetimumo grėsmės – ir jei atitolstama nuo bendrystės ritualo, tai tik todėl, „kad, būdamas vienas, .Suprastum: ne vienas!“ Misterinio bendravimo su gamta būsenų lieka ir poemoje „Carmina minora“. Pavyzdžiui, kelis gretimus „Pasivaikščiojimo rudenį“ segmentus (44–48) vieną su kitu susieja religiniai atnašavimo ir apreiškimo įvaizdžiai: pelyno smilkalas, liepsnojantis krūmas, rūko šventykla. Jaukus tapatumas su savąja aplinka, globa ir palaikymas, dvasinis nuskaidrėjimas, ta senoji visuotinė Bendrystė sušvinta dar ne vienoje strofoje, ir pasivaikščiojimas, rodos, įgyja senosios kelionės orientyrus: „netikėtai lyg pumpuras / saulės spindulys / išsprogęs pusnyne / klampok su manim / ilgesy ir viltie/ klampok“ („Pasivaikščiojimas žiemą“, 79); „koks geras baltas / tylėjimas komunija / ištirpstanti gomury / nieko neišleidau / nepriėmiau bet pilnas“ (PŽ, 103). Tačiau šioje poemoje visi erdviniai ir vertybiniai orientyrai yra laikini kaip akimirkos būsenos, tuojau keičiamos kitų, dažnai – drastiško žemojo stiliaus: „nusispjoviau / į šitą baltumą / ir ką tu man padarysi / atvirumas už atvirumą“ (PŽ, 75). Įprastesnės Just. Marcinkevičiui „darniosios“ strofos nesudaro aiškesnės struktūros, jos neatskirtos nuo „destruktyviųjų“ segmentų, priešingi kalbėjimo būdai kaitaliojami pramaišiui. Todėl atrodo, kad Jauki gamtos darna kartais yra tiesiog literatūrinė citata – poetas cituoja savo paties ankstesnę kūrybą, įskiepydamas tas citatas į neįprastą reikšminę aplinką, Just. Marcinkevičius nuolat reliatyvina savo tradicinio pasaulėvaizdžio vertę ir patikimumą. Nemaža segmentų, sukrečiančių skaitytoją staigiu vaizdo apvertimu: gamta juose parodoma kaip optinė iliuzija, pojūčių apgaulė („be pabaigos / šviesu ir balta / kur dar kitur / galėtų slėptis melas“ – PŽ, 11). Todėl darni būsena su ja yra tik sutartinė, visiškai reliatyvi. Iliuzijos uždanga nuleidžiama kaip laikinas prieglobstis – tai mirksnį trunkanti globos ir gerumo apgaulė („lyg būčiau baltas/ taip tik pasirodė / bet buvo gera / būti lyg“ – PŽ, 1). Ankstesnė poezija žmogaus buitį ir gamtą siekė sulydyti į amžiną ritualą, o „Carmina minora“ net pats savaime pasirodantis ritualinis gamtos pakilumas ir grožis ne kartą tyčia subuitinamas, suprofaninamas. Užsimezgančią nuostabą jau galima visai atsainiai sustabdyti ir nurašyti bereikšmiu kanceliariniu trumpiniu: „balta/ balta / ir t. t.“ (PŽ, 7). Kalbančiojo rezignacija, lydinti savojo pasaulėvaizdžio dekonstravimą, ypač išryškėja, kai prisimeni, ką kadaise mintinai mokeisi vidurinėje mokykloje:
Koks baltumas, neapsakomas baltumas!
Kur dangus, kur žemė – neatskirsi.
Krinta sniegas – baltas nerūpestingumas.
Rodos, šūktelsi iš džiaugsmo ir numirsi. („Baltas nerūpestingumas“, 1958)
Gamta, kaip teigia Just. Marcinkevičius palydimajame knygos žodyje, „labiau tinka gyvenimui nei žmogus“. Turint omenyje ankstesnįjį pasaulėvaizdį, tokie žodžiai galėtų reikšti globos ir saugumo pajautą, sutapimą su jau nulemta, nors ir kuklia, žmogaus buvimo vieta gamtoje. Peizažas ir žemė turėtų tapti tikrąja ir ištikimąja bendruomene, kurios negalima pasirinku – ji įgimta („čia nukrenti – ir čia pasilieki“, sakoma 1974 m. eil. „Žemė“). Tačiau „Carmina minora“ gamta kaip žmogų supanti bendruomenė ima atspindėti (o gal – ir daryti įtaką?) iškreiptas žmogiško bendrabūvio formas, pradedama vertinti politiniais ir teisiniais terminais, ataidinčiais iš totalitarizmo ir prievartinės, imperinės valdžios patirties: vakaro diktatūra / bežvaigždė / užguli (PR, 106). Vienas iš įdomiausių intertekstualiųjų šios knygos ryšių (o jų yra labai įvairių, neminint jau paties Just. Marcinkevičiaus intertekstų) – netikėtas priartėjimas prie vėlyvojo Alfonso Nykos-Niliūno abstrakčiųjų terminų, šaltokos žodyninės leksikos: „nesuvokiau / žiemos tiesų ir teisių / aistros absoliutizmo / jai atsiduoti nemokėjau…“ (PŽ, 106). Einant nuo vieno prie kito poemos segmento, gilumoje galima užčiuopti dilemą, panašią į „Žiemos teologijos“ autoriaus: individualus, atskiras nuo gamtos buvimas yra niekinis, tačiau susvetimėjimo su savąja žeme būsena darosi vis neįveikiamesnė, mat visur prašyta ar neprašyta jau tarpininkauja ironiška, skeptiška, analitiška sąmonė. Nemaža intriga būtų pažvelgti į vėlyvąsias Just. Marcinkevičiaus poezijos transformacijas per žemininkų pasaulėžiūrinės kaitos emigracijoje kontekstą.
Žmogaus ir gamtos tarpusavio santykių šaltis, atsainus abipusis egoizmas retkarčiais dar įveikiamas nemąstomo estetinio įspūdžio („atabrade karvės gėrė/ tingiai pakeldamos galvas / į saulėlydį žvelgė / nuo lūpų varvėjo / auksiniai lašai“ – PP, 69) arba netikėtai gailestingo žmogaus ir gamtos palinkimo vienas į kitą. Tačiau, kaip minėta, atitikimo ir palaikymo malonė yra laikina, apgaulinga, o daug dažniau galiojanti taisyklė – šios malonės nebuvimas. Kaip tik todėl Just. Marcinkevičius po savųjų pasivaikščiojimų užrašo ir tokių segmentų, kurie nelauktai skamba lyg vienišiaus irzlumo ar nepasitenkinimo proveržiai. Tikėjimą meilės ir bendrystės ritualo visuotinumu poetas labai sureliatyvina ar net nubraukia. Kas palieka? Betikslis buvimas, dienos, vakaro ir vaikštinėtojo dykinėjimas ar, kaip sako pats autorius, slampinėjimas. Viena vertus, ši betikslė gamtos ir žmogaus būsena dar gali būti suvokta kaip tobulas, savarankiškas gražumas, estezis. Kita vertus – kaip buitiškas menkumas, niekis, beprasmybė, padrikas judėjimas, mažas kasdienybės chaosas su trumpais atokvėpiais ir apsidairymais: „purvas ir šlapdriba / lietus ir sniegas / jausmų ir protų maišalynė / pliurzė“ (PR, 65). Ritualinis buvimas kartu išsisklaido tarp visokių neskaidrių šiaip būsenų („tik šiaip esu joje“ – pasakoma apie gamtą). O tos eilės, kuriose skaidriai suskamba ankstesnis tikėjimas visų gyvenimo sugiminiuotųjų bendryste, jau nebegali apsimesti, kad sako kokią nors tikrą, vienintelę, nereliatyvią tiesą.
Baugu sakyti, bet „Carmina minora“ skamba ir kaip rezignacija ankstesnės kalbėsenos atžvilgiu, ir kaip pasiteisinimas auditorijai, dešimtmetį priekaištavusiai dėl praeities kūrybos nekritiškumo, nuolankumo. Just. Marcinkevičiaus kūryba ir šioje knygoje išlieka komunikatyvi, ieškanti skaitytojo, neslepianti savo retorinių tikslų. Yra tokių eilėraščių, kuriuose tiesiogiai kreipiamasi į adresatą, atpažįstant! istorines potekstes, aktualią kalbėtojo užuominą („skardžio nuošliauža / atidengė apnuogino / kreivą išsiraičiusią šaknį / kur buvo tavo / principingumas klausiu / aš laikiau medį atsakė“ – PP, 81). Just. Marcinkevičius sovietmečiu savo poetine mitologija tikrai palaikė ir kūrė tautos bendrystę, kolektyvinę sąmonę. Kad ši kultūrinė pastanga – išlaikyti lietuvių tautinio mentaliteto bendrystę – tuomet buvo labai prasminga, galime suvokti pažvelgę į tuos sovietinės nacijų erozijos procesus, kurie vyko gretimuose kraštuose. Juk tuo metu į dvi priešiškas tautas – visiškai sovietizuotą ir etninę tradiciją išlaikiusią – pasidalijo Ukraina, Baltarusija, Moldavija. Just. Marcinkevičiaus bendrystės mitas didelei daliai žmonių tikrai buvo atsilaikymo prieš asimiliaciją būdas (tačiau dauguma jų dabar labai gėdijasi pripažinti anuometinę savo baimę ir menkumą). Tai ir šio poeto dėka šiandien nėra dvigubos – sovietizuoto Vilniaus ir lietuviško Kauno Lietuvos, tokios kaip Charkivo ir Lvivo Ukraina. Svarbi pastanga išlaikyti bendruomenės ryšį lėmė, kad šio poeto estetika visuomet buvo susikalbėjimo, susipratimo ir poveikio skaitytojui estetika.
Galima pamanyti, kad sureliatyvindamas, net dekonstruodamąs seną]i pasaulėvaizdį Just. Marcinkevičius šiandien atsitraukia nuo savo tradicinės poetinės tarnystės. Kita vertus, tai yra ir žingsnis naujo susikalbėjimo link – poetas mito pasaulyje įkurdina analitišką skepsį, t. y. pats atlieka tą sunkų dekonstrukcinį mostą, kuriuo grasė ir tebegraso jo kritikai. Tačiau keisčiausias pojūtis apima, kai supranti, kad „Carmina minora“ fiksuoja ne vieno žmogaus emocines būsenas ir sąmonės procesus. Negaliu atsikratyti minties, kad Just. Marcinkevičius rašė šią poemą kaip metraštininkas, geriausiai žinantis likimą tų kolektyvinės sąmonės formų, kurių atsiradimą jis pats lėmė savo kūryba. Ar gali būti, kad „Carmina minora“ segmentai yra itin meistriškos pinklės šiandieniniam lietuviui skaitytojui, puikiai žinant, kaip kalbėti, kad jis ir vėl atpažintų dabartines, subirusias savo sąmonės būsenas – ir vėl Just. Marcinkevičiaus kūryboje?..
Gal tai išties tokia sumani meistrystė, iš kurios mes niekad neišsivaduosim?