Valdas Kukulas. Viešo gyvenimo dienoraštis
1995 m. Nr. 12
Justinas Marcinkevičius. Tekančios upės vienybė. – Kaunas: Spindulys, 1995. – 368 p.
„Dienoraštis be datų“, „Eilėraščiai iš dienoraščio“, dabar štai – „Tekančios upės vienybė“, natūraliai pratęsianti jau minėtas Just. Marcinkevičiaus knygas. Iš užuominos viename interviu galima spręsti, kad ir „Eilėraščiai iš dienoraščio“, ir „Tekančios upės vienybė“ turėjo sudaryti vieną knygą, atspindinčią paskutiniųjų metų realijas ir nuotaikas – „Dienoraštį su datomis“. Ir iš tiesų naujoji poeto knyga yra dienoraštis. Viešo gyvenimo dienoraštis, kurį sudaro kalbos, pasisakymai, interviu, vienas kitas straipsnis aktualiais klausimais, aktualūs išrašai iš bloknoto (beje, leidžiantys prognozuoti „Dienoraščio be datų“ tęsinį, antrąją dalį). Toks knygos pobūdis paaiškina ir gana miglotą knygos pavadinimą: iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad jame esmingai pažeista vaizdo, metaforos logika. Kas kita, kai paaiškėja, jog turima galvoje didžiulė auditorija, žmonių upė, kuri apibūdinama dar ir aktualizuotu vienybės, dabar jau prarastos, užmirštos, kriterijumi. Kalbamasi su gyvais, kuriančiais, einančiais žmonėmis. Tai ne stovinčio tvenkinio vandens vienybė, tai tekančios upės vienybė, – komentuoja Just. Marcinkevičius.
Knyga, kaip ir dera dienoraščiui, labai marga, gana laisvai komponuojama. Kalbos, sakytos Vilniuje ir Maskvoje apie lietuvių poeziją ir lietuvišką knygą, kalbos, minint žymiausių mūsų kūrėjų jubiliejus, kalbos valstybinių švenčių progomis. Ir – bene įdomiausi – interviu spaudai, viešo gyvenimo dienoraštį paverčiantys dar ir poeto dvasios, jo nuotaikų, būsenų dienoraščiu. Just. Marcinkevičius ne kartą prisipažįsta, kad negali „išsiplėsti“ iš kasdieninio gyvenimo, kad negali nematyti mūsų politikos grimasų (suraskite Lietuvoje žmogų, kuris šiandien nesidomėtų politika, ir tapsite sensacijos Nr. 1 autore, – sako jis žurnalistei), nors tai trukdo kūrybai, nors tai drumsčia sielos ramybę, ardo gyvenimą. Kita vertus, kaip tik dėl to ir gera skaityti „Tekančios upės vienybę“: jos nuotaikų kaita pakartoja visų mūsų būsenas, politinių, visuomeninių nuostatų kaitą – nuo entuziazmo, visiško pasitikėjimo tautos idealais ir jos ateitimi iki skaudaus nusivylimo, karčios rezignacijos. Just. Marcinkevičiaus kalbų tekstai, skaitant juos po kelerių metų, liudija, nuo ko mes nusisukome ir prie ko turbūt jau nebesugrįšime. Kalbėdamas Vasario 16-osios proga poetas svajojo (dabar jau taip turėtume sakyti – svajojo): „Akivaizdu, kad, atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, Vasario 16-osios Aktui jau nepakanka tik socialinės ir politinės analizės, moderniam šių laikų žmogui rūpi moralinė, etinė, liūtiškoji šio dokumento vertė – jis dar nėra humanizuotas, žmogus jame dar paslėptas su valstybe“ (p. 307). Negana to, kad šiandien apie panašius dokumentus apskritai nebekalbama. Tereikėjo praeiti vos keleriems metams, kad poetas atsidūsėtų: „Tautos būtis matuojama laisve. Jos žmonių laisve, tos laisvės kokybe. Niekada dar nebuvo paleista (ar išsiveržę) į laisvę tiek žvėries – kruvina, godi, purvina, šlykšti gyvulio laisvė“ (p. 355). Žmogus dabar jau ne paslėptas po valstybe; valstybė jį tiesiog užgriuvo ir traiško, niokoja.
Just. Marcinkevičiaus viešo gyvenimo dienoraštis nuoseklus: nuo plataus mosto, iškilmingo tono, viltingų valstybės gyvenimo vizijų ir apibendrinimų iki skaudžių asmeninių išgyvenimų ir apmąstymų. Netgi kalbos apie literatūrą, didžiuosius mūsų rašytojus išsaugo tą patį punktyrą: filosofiška, apibendrinanti V. Krėvei skirta kalba ir visuomeninė, politinė polemika su šiandienine kultūros konjunktūra, pažymint 100-ąsias V. Mykolaičio-Putino metines. Būtų natūralu, kad poetas, atlikęs savo pilietinę pareigą tautos Atgimimo metais, sugrįžtų prie kūrybos, sugrįžtų į tylą, vienatvę. Tačiau Just. Marcinkevičius į tylą nesugrįžta: jis stebi, vertina, išgyvena, ir vis daugiau kartėlio kaupiasi jo sieloje. Jis norėtų atsidėti kūrybai, bet negali atsiplėšti nuo valstybės gyvenimo realijų, nors čia jis tarsi jau nebereikalingas. Šituo įvardytuoju punktyru turbūt būtų galima geriausiai nusakyti ir visuomeninę, moralinę knygos „Tekančios upės vienybė“ vertę. Tai daugelio mūsų gyvenimo punktyras, kiekvieno vis kitaip paliudytas ar liudijamas, bet Just. Marcinkevičiaus mąstymo išskirtinumas tas, kad liudija vienas aktyviausių, vienas autoritetingiausių valstybės kūrybos dalyvių. Kiti, įsiveržę į agresyviąją politiką, jau seniai keliais tomais išleido visas savo kalbas, bet tos kalbos – tai politinė patetika, tai skydas, už kurio slepiami tų kalbų autorių voliuntaristiniai politiniai sprendimai. Just. Marcinkevičius pilietinę savo būseną liudija iš vidaus. Įdomi sankirta: agresyviosios politikos adeptai ir Praktikai nepavargsta kalbėti apie pilietinę visuomenę, tuo tarpu bene labiausiai pilietiškas lietuvių poetas ir žmogus liudija tokios visuomenės negalimybę.
„Man prikiša, kad per dažnai vartoju žodį „Lietuva“. Mėginu jį pakeisti įvairiais sinonimais (tėvynė, gimtinė, tėviškė, gimtasis kraštas…), kartais, ypač lyrikoje, išsiversdamas vien tik epitetais (geroji, kantrioji..) – ir vis tiek: reikia stabdyti save, reikia savo ranka užčiaupti sau burną. <…> Dalykas čia tas, kad reikia, matyt, kažkiek pakeisti visą savo poetinę kalbą. <…> Tą kitos spalvos žodį turi užsiauginti savyje, iškentėti, nors tai ir banaliai skamba“, – įrašo poetas savo bloknote 1982 metais (p. 163). Rašant ne recenziją, o straipsnį, šiuo aspektu būtų galima atidžiau įsižiūrėti į „Eilėraščius iš dienoraščio“: ten neišnyksta Lietuvos dimensija, svarbiausiasis tėvynės kriterijus, bet, regis, daug kur esmingai kinta jo turinys. Siaurėja to kriterijaus taikymo užmojai. Maždaug kaip ir šioje knygoje, aptariamose kalbose. Universalių kriterijų ieškojimo aistrą pamažu keičia kasdienybės apmąstymai. Kalbėdamas apie didžiuosius mūsų klasikus, Just. Marcinkevičius operuoja subtiliausiomis universalijomis: žmogus gamtoje ir gamta žmoguje; žmogus istorijoje ir istorija žmoguje. Šitaip kūrėjas ir jo kuriamas žmogus įjungiamas į kosminį visatos vyksmą, šitaip kuriasi vidinis žmogaus kosmosas. Ir – sukonkretinta istorija, siaurėjanti iki įvykio, siaurinanti požiūrį į pačią istoriją ir žmogų joje. Nenorėčiau, kad šis teiginys būtų perskaitytas, neva egocentriškąja paties poeto jausena ir šitaip jis siaurėja. Bet man regis, kad ir „Eilėraščiuose iš dienoraščio“, ir „Tekančios upės vienybės“ užsklandose, ten skelbiamuose interviu ypatingai paaštrėja egzistencinė, net egzistencialistinė poeto jausena, kuri nebuvo tokia stipri ankstesnėje kūryboje (žr. atviriausius poeto svarstymus apie tamsą, naktį, sąžinę str. „Non habere sed esse“, liūdesio apologiją, vienatvės pagarbinimą paskutiniuosiuose interviu). Tad susidaro šiek tiek paradoksalus atvejis: jei knyga visuomeniškai reikšminga kritiškėjimo, skeptiškėjimo punktyru, tai tas pats punktyras gali būti reikšmingas Just. Marcinkevičiui kaip poetui, kūrėjui. Suprantama, čia gali būti lemtinga ir pauzė, kuri atsirado poetui įsitraukus į politiką.
Baigdamas norėčiau iškelti paraliteratūrinį klausimą: kaip skaito ir perskaito Just. Marcinkevičiaus kalbas žmogus, kuris niekada negirdėjo jo kalbančio viešai? Bent man pasirodė, kad skaitydamas tekstus aš privalau pasąmonėje girdėti poeto balsą, jo tembrą, jo intonacijas, nes daugybė, jei ne dauguma, informacijos ir slypi būtent poeto kalbos intonacijose. Daug byloja kad ir apibendrinimo ir atodūsio intonacijų kaita, retorinė ir meditacinė sakinio struktūra… Bet vargu ar yra Lietuvoje žmogus, kuris galėtų atsakyti į mano klausimą, t. y. kuris nebūtų girdėjęs poeto balso.