Renata Šerelytė. Margas prisiminimų aitvaras
1996 m. Nr. 4
Jurgis Kunčinas. Baltųjų sūrių naktis: apysaka. – Vilnius: Amžius, 1995. – 207 p.
Paslaptingai skambąs knygos pavadinimas primena daugybę vaikystėje prarytų beletristikos veikalų, kurių viršeliai puikuodavosi antraštėmis, daug ką žadančiomis smalsiam skaitytojui. Tiesa, tada dar nebuvo išleistas „Grabas iš Honkongo“, „Kartaginos griuvėsiuose“ ar serija iš „Pasaulinės fantastikos aukso fondo“. Tokiais dalykais niekas nė neketino užkrėsti blaivaus tarybinio vaiko proto. Buvo „Vasia Trubačiovas ir jo būrys“ (apie Timūrą nė nekalbu!) „Čiukčių saga“ ir kitos herojiškos knygos. Aišku, šių knygų „stuburas“ buvo ideologinis, bet ideologiniai dalykai jaunam skaitytojui nelabai rūpėjo, nes ir taip viskas atrodė kuo natūraliausiai – pionierių rikiuotės būgnai, šūkiai, lenininės talkos ir visa kita. Keisčiausia, kad dabar tai net kelia ilgesį. Galbūt todėl, kad buvo mitas, o vaikai mitais greičiausiai ir patiki. Tai ne tie ironiški suaugusieji, kuriems, kaip tam Tomui netikėliui, viską reikia pirštais apčiupinėt.
Tačiau mitai mitais, o knygos knygom. Graži „Baltųjų sūrių nakties“ įžanga, kur į vaikystes miestą žvelgiama pro aukso ir purpuro atspalviais mirgančius rudens lapus – auksas ir purpuras, kaip žinoma, karalius lydėjęs atributas, na o karaliumi tampama dažniausiai brandaus amžiaus… Į rudens lapą panašus ir Aitvaras, skraidinamas virš turgavietės – taip pat blyksintis purpuro ir aukso atšvaitais. Ir nors ruduo autoriaus dar palyginamas su gaisru, apsiautusiu miestą, tai ne paniką keliantis, išgąstingas įvykis, o veikiau „nepaperkama gamtos kaita“, su kuria laikaisi sunkiai atsidusimas, kuri pilna „skaidraus pastovumo“, ateinančio „tarsi iš nebūties – iš senų paveikslų, oleografijų, Breigelio paveikslų, kur irgi daug liepsnojančių medžių, žmonių, naminių gyvulių, parkų, kūdrų, neįmantrios buities ir saldžios nežinios“ (p. 6). Truputį keistoka šita lyriška, nuoširdi, neįmantri įžanga, ji nesistengia intriguoti, kad sudomintų įnoringą, bestselerių sugadintą skaitytoją – tiesiog švysteli paprastos tiesos grožiu: atminties, vaikystės nepadėsi į spintą kaip išaugto drabužio, visada ją teks neštis su savimi, ir tai toli gražu nėra įkyrus balastas. Ir nors šitie vaikystės „marškinėliai“ nežėri prabangia aukso ar purpuro spalva, o vietomis įplėšti, su rašalo dėmėm, prisivėlę lakišių, kišenaitėse pilna visokio gero (sagų, veržlių, sraigių – prisiminkim Tomą Sojerį!), – vis tiek jie nepaprastai brangūs.
Žinoma, Tomo Sojerio laikai – ne „Baltųjų sūrių nakties“ laikai. Anam pajodžargai jokia egzotika nebuvo nei negrai, nei indėnai, nei sekmadienio mokykla. Nors panašumų yra: ir pirmoji meilė, ir baisios priesaikos, ir mokymasis rūkyti… Ir tuos panašumus skiria tik keli formalūs menkniekiai – gyvenamoji vieta ir laikas, dar socialinė padėtis. O jei prabylama apie socialinę padėtį, tai ima ir išlenda, kaip įprasta, socialinė nelygybė (čia herojus neturėjo personalinio negro, pinigų dėžės senoj lūšnoj irgi nerado). Bet kažin ar dėl to verta rautis plaukus, daryti revoliuciją. „Baltųjų sūrių nakties“ laikas keliais aršinais praaugęs sojeriškąjį – tamsios ir slėpiningos aistros ramiam Dzūkijos miestely tarsi neverda, peizažas nutviekstas ramios, skaidrios šviesos, ir nors susimušti ar įsižeisti visada atsiranda dėl ko, į šiurpią vendetą tai nepavirsta (ogi prisiminime M. Tveno Šeferdsonus!). Galbūt žmones gelbsti subtilus humoro jausmas, noras ramiai ir taikiai gyventi, nuojauta, kad pasauly visada atsiras šis tas vertesnio už pasišvaistymą kumščiais ar basliu?..
Knygos kompozicija nėra sudėtinga – devyniolika skyrių, pirmasis ir paskutinysis – savotiškas prologas ir epilogas, atsklanda ir užsklanda. O vidury – spalvinga panorama. Prisimenamos gimtojo miesto vietos, šventės, didieji įvykiai, žmonės… Kiekvienos vaikystės erdvei nubrėžtos tam tikros ribos, už kurių nelabai išsiverši: jos ir čia pat, apčiuopiamos kaip statinių tvora, ir efemeriškos, tik nujaučiamos. „Baltųjų sūrių nakties“ herojui puikus, paslaptingas ir kartu negandingas pasaulis slypi ten, kur dunkso Kauno bonios, iš kur sunkvežimiais atvežami tokie filmai kaip „Ilja Muromietis“ ar „Bagdado vagis“… O realioji plotmė – čia pat, ir tik po daugelio metų gali suvokt, kad jos žavesys stipresnis nei „negandingojo“ pasaulio. Stipresnis gal tuo, kad taip natūraliai siejasi ir žemesni, ir aukštesni dalykai – turgaus aikštėj pardavinėjamos žąsys ir „menai“ (paveikslai su karalaičiais ir gulbėm), o kartais net susikeičia semantika – „nelabai patrauklus raudonų plytų vienaaukštis“ restoranas ir tualetas – „iškilnus, didelis, apvalus medinis rūmas <…>, iš tolo panašus į Rytų pagodą, toksai su įmantriais bokšteliais“ (p. 17–18). Tiesą pasakius, čia slypi savotiška filosofinė potekstė. O kur filosofinė potekstė, ten gero nelauk. Ne veltui Vienaakis ir jūrų kiaulyte Džilda knygos herojui išbūrė liūdną likimą (ūsuotų moterų pinklės, nemalonumai per valdiškus namus ir kt.). Gal tai tinka ir lokalizacijos objektams?.. Štai pora įsimintinų lokalizacijų – dzūkų „Troja“ (Muziejus) ir miško karčema „Gegutė“. Pirmoji žavi savo trapiu ir nuogu vasiukiškumu, ir tikrai pasidaro graudu, kai mįslingojo paveikslo (Rembrandtas – Rubensas – Kalpokas) slėpinį iššifruoja visai nemįslingas seniokas ožio barzdele, ir nuo to laiko Muziejaus šlovė nyksta lyg dūmas, neblaškomas vėjo… „Gegutė“, kuri, rodos, irgi taip glaudžiai siejosi su garbinga senove (vyrai ateina išgert vedini „vaidilutėm“, „Trojos“ Direktorius, išlenkęs keturiasdešimt taurių „Alyčio“, fanatiškai užsimano kasinėt piliakalnį ir kt.), irgi baigia savo egzistenciją juodam likimo sparnui pamojus. Raudonplyčio restorano jokia neganda nerovė. Jis išliko net po dviejų stichinių nelaimių – Didžiojo tvano ir Saulės užtemimo. Tai irgi šį tą reiškia, Ypač paskaičius apie tai, kas dėjosi šių kataklizmų metu. Paliekant nuošaly sveiko proto žmonių veiklą (agitbrigada „išjuokė potvynį, atskleidė jo klasinį pobūdį“, p. 85; ateistai paruošė Saulės užtemimo modelį, p. 153), paprastoji (didžioji) žmonijos dalis elgėsi pagal esminius instinktus: vieni plaustu plaukė į Velykų salą, Jasius Jesionis, apsemtas tvano, sėdėjo ant savo namo stogo, įkaušęs dainavo ir nenorėjo niekur trauktis, nes pastogėj laikė „nemažas pirmarūšės naminės atsargas“, o žmona evakavosi. Užtemus Saulei, keturi apšepę žmogėnai pagrobė siuvėjo Lataškos gaidį ir vienišos močiutės veršį ir buvo besunaudoją savo gastronominiams poreikiams patenkinti. Gal ir ne veltui vienas pirmųjų knygos skyrių vadinasi „Turgus kaipo toks“: jame nutapoma marga bliaunančių, mekenančių, žvygčiojančių gyvūnų minia. Įdomus vienas jos bruožas – civilizacijos baugulys. Pamatę ar išgirdę kokį automobilį, paklaikdavo veršiai, avys, žąsys ir karvės. Ar tik ne civilizacija bus turėjus fatališkos įtakos ožkai Gomai – „šizofrenikei“ ir „su Parkinsono sindromu“, – ji vėliau savanoriškai pasismaugė. Kita smagi „gyvuliška“ istorija – kiaulės Linos nuotykiai („Turgus kaipo toks“). Tiesą pasakius, šios istorijos ir neatrodytų svarbios, jei neturėtų nemažos įtakos žmogaus likimui – štai per Gomą „Baltųjų sūrių nakties“ herojus gavo rūkymo krikštą, o kiaulė Lina sužlugdė Fredo meilės planus.
Taigi Dzūkijos sostinė visgi nėra vien ramus, saulės nutviekstas peizažas. Didingų aistrų jai gali pavydėti ir tikri didmiesčiai. Kaip ir dera, jos susijusios su sportu ir menais, su „education sentimentale“ ir pan. Poezija čia pinasi su proza: morkos ir į jas nusviestas kryžiuočio apsiaustas, orus provizorius Kiela, besikariąs per stadiono tvorą, „Herkaus Manto“ vaidmenys – nuo komtūro iki žirgo strėnų ir užpakalinių kojų. Ir, žinoma, pirmosios meilės kančios: „Jei <…> Jausmai vienu ypu suliepsnoja iš abiejų pusių, tai žūtbūt turi kas nors atsitikti. <…> ji arba jis pakliūva avarijon, nuskęsta, suserga nepagydoma liga, neišvengiamai privalo kur nors (kur?) išvykti, mylimuosius išskiria kalnai, vandenys, pikti liežuviai ir kiti ne mažiau painūs ir nemalonūs dalykai“ (p. 54). Knyginis ar kino gyvenimas pasirodo besąs ne toks jau išgalvotas, tolimas ir svetimas, žmones kartais tarsi susitapatina su „išgalvotaisiais“ herojais (pvz., Juozapaitis, vaidinęs komtūrą. Kryžiuočio apsiaustas jam taip patiko, jog „po premjeros jis dar ilgai vaikščiodavo su juo po miestą, stulbindamas atvykėlius ir džiugindamas vaikus. <…> raudojo magistras mūsų virtuvėje, pasirėmęs ant butaforinio kalavijo, su kuriuo irgi niekad nesiskirdavo. Tik mūsų močiutė kažkodėl sakė, kad čia degtinė verkia, o ne koks ten magistras“, p. 45).
Prisiskaičius rimtų „postmodernistinių“ kūrinių, gvildenančių asmenybės problemas, santykius, konfliktus su žmonija, savim ir pan., smagu atsidurti jaukiame vaikystės kambaryje su pamėgtais daiktais. Ir ši minutė yra brangi, nes seniai suvokėm, kad, anot autoriaus, ne tik stadiono lankytojai ar miesto kvartalai „nebe tie“, bet ir daugelis kitų dalykų. Nepaminėta liko daug kas, tačiau tebus tai atradimo džiaugsmas skaitytojui. Naujų žemių jis neatras, bet į senąsias, atrastąsias taip pat smagu sugrįžti. Gražios hiperbolės ir vaizdiniai, gyvi, spalvingi, tikroviški charakteriai, puikus humoro jausmas – visa tai leidžia išskirti Jurgio Kunčino „Baltųjų sūrių naktį“ iš praėjusių metų prozos srauto ir net pavadinti ją viena geresniųjų to srauto knygų.