Nerijus Cibulskas. Sukurkime mitą. Išleiskime laiką
2010 m. Nr. 7
Aurelija Stankutė. Leiskime laiką. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2009. – 88 p.
Du debiutai kiekvienais metais. Dvi šviežios knygos ir pora naujų, mažiau ar daugiau girdėtų vardų. Šią tradiciją, itin svarbią ir, be abejo, masinančią jaunuosius poetus bei prozininkus, toliau tęsia Lietuvos rašytojų sąjungos „Pirmosios knygos“ serija. Debiutantų pasirodymo, prilygstančio literatūrinei, o kartu ir beveik apeiginei iniciacijai, visuomet laukiama, kartais – netgi nekantriai. Tai kas gi dabar? Triukšmingas n-ojo fronto įsiveržimas, impulsyvus ir taip nustekentų kalbos barikadų laužymas ar santūrus, apmąstytas ir tvirtas žingsnis į literatūrą? Vienaip ar kitaip, šie simptomiški kraštutinumai, būdingi ką tik iškeptiems jaunųjų darbams, neišvengiami, tačiau nesunkiai susilipdantys į pakenčiamą visumą. Tokia ir turėtų būti debiutinė knyga: be baikštumo, su spontanišku, bet pasvertu žodžiu, kuris nepaliktų abejingų.
Jau antrus metus iš eilės pirmąsias knygas – tiek poezijos, tiek prozos – į pasaulį išleidžia rašytojos (2008 ir 2009 metais). Ar čia sutapimas, ar tai jau virsta tendencija, iš tikrųjų nežinau. Tokia tartum ženkliška situacija pasikartojo ir 2009-aisiais. Šiems besibaigiant, iš „Metų“ redakcijos pasiskolinau pirmąjį Aurelijos Stankutės eilėraščių rinkinį „Leiskime laiką“. Turiu pasakyti, kad autorės tekstų prieš tai nebuvau skaitęs, todėl įdomu buvo viskas: ir tai, kad A. Stankutė susijusi su filologijos studijomis, ir kas paskutiniame viršelyje sakoma apie žmogaus vertikalumą. Metaforiškas trieilis, drąsiai teigiantis, bet nemanau, kad labai atsakingai ištartas. Tuo per knygos pristatymą suabejojo ir profesorė Viktorija Daujotytė. Sakyčiau, kad tai greičiau įmantrokas pasakymas dėl pasakymo, tik įtaiga, panaši į žinau, ką sakau, nors nepajėgiu suprasti. Šitokie kalbos vartaliojimai dažniausiai nekelia pasitikėjimo. O kas sudomino ir patiko – tai skoningas, gyvas viršelis, su žalia vasaros skiautele ir pienėmis kitapus seno lango. Taurė ir sudžiūvusios gėlės priminė paslaptingąjį pienių vyną, apie kurį rašė Ray’us Bradbury’is. Na, bet tiek smulkmenų ir šiokių tokių įtarimų užteko, nes glaudesnę pažintį užmegzti tikėjausi jau įsitraukdamas į pačią knygą.
Tada, kai ėmiau skaityti A. Stankutės eilėraščius, senieji metai jau ėjo į pabaigą, o laikas kažkur leidosi, nemačiom nutekėdamas į Naujuosius. Taip sutapo, kad tam laikui nusakyti tiko pirmas knygos eilėraštis, kuris iškart įsikirto į mintis kaip kvietimas, šūkis, kuriuo norima atkreipti dėmesį. Juk galima kažką deklaruoti, svarstyti, keisti, bet niekas nedraudžia ir tiesiog „leisti / muilo burbulus / balionus po dešimto gimtadienio“ („Leiskime laiką“, p. 9). Toks paprastumas priverčia, norom nenorom, nustebti. Toliau poezijos kūrinyje vardijama, ką dar reikėtų, būtų įmanoma ar privalu išleisti (tik nepagalvokite, kad tai vartotojiški užmojai ir besaikis išlaidavimas). Žodžiai skamba nerūpestingai, nes visiškai nebijoma suklupti einant rimties lynu ir nukristi ant naivumo tinklo. Tačiau A. Stankutė, gana neblogai suvaldydama šią nerūpestingumo nuotaiką, perduoda ir įsirėžiančių, ne tokių jaukių žinių. Eilėraštyje skamba ir tragiški tikrovės akordai („galime išleisti draugus / emigracijon / ir vyrus / i karą“, p. 9), bet jie taip suderinti su šventiška, fiestą primenančia kūrinio nuotaika, kad nelengva nustatyti, kur yra skirtis tarp džiaugsmo ir liūdesio. Sakyčiau, kad pirmasis poetės eilėraštis įtikina. Vien todėl, kad jame naivumas plakamas su įvairiomis, iš pirmo žvilgsnio nereikšmingomis detalėmis, o ši kokteilinė pajauta išlieka ir užprogramuoja skaitant kitus kūrinius. Vis dėlto jau pirmame eilėraštyje bent iš dalies pasisekė „atkapstyti“ kažką daugiau, bet ne tai, kas nelabai vykusioje anotacijoje vadinama „paaugliškumo, nebrandumo“ manifestu.
Nenorėčiau pritarti, kad pirmąjį literatūrinį bandymą reikėtų laikyti nebrandumo požymiu. Žinoma, tai pradžia, tačiau greičiausiai rimtos, prestižinės leidyklos neleidžia nebrandžių kūrinių, o jei kartais taip ir daro, to anotacijoje tikrai neskelbia. Ar pati autorė neapsižiūrėjo, kai buvo rašomas tas įtartinas sakinys, ar jai tie žodžiai buvo priimtini ir dvelkė kaip intriga, kuri galėtų pagauti skaitytoją? Šito galiu tik klausti.
Knygoje „Leiskime laiką“ A. Stankutė iš savo eilėraščių išaugina šakotą ir įspūdingą mitą. Jis sukurtas iš biografinių nuotrupų ir itin laisvos, neįprastas pasaulio jungtis gebančios kurti vaizduotės. Dauguma poetės kūrinių artimi kad ir siurrealistinei manierai („tavo delno žalsvi arlekinai / mano dievo žaidimų kupiūros“, p. 24), o įdėmiau pažvelgus, kai kurie tekstai labai primena S. Gedos kurtą neįprastą ir spalvingą poezijos pasaulį („žalsvi / tavo / plaukai // žolės / ligi dangaus // brenda ežeru / rankioja // žiojėjančias / kriaukles“, p. 72). Neretai eilėraščiuose atsiranda sakmiškų, pasakiškų motyvų, neeilinių, bet patrauklių lyrinių subjektų (pvz., jauna žilagalvė moteris (p. 13), vyrai baltais rankogaliais (p. 51), „bepilvės moterys“ (p. 67) ir pan.) Tiesa, šie antraeiliai lyriniai „aš“ yra tarsi dailiai sumeistrautos kaukės, kurių užduotis – kuo neįprasčiau uždengti, paslėpti. Įdomu tai, kad eilėraščio kalbantysis pasirodo retai, jis dažniau iš šalies stebi įvairias maskaradiškas kaukes ir jas aptaria: „nuogagalvė moteris / baltomis pėdomis // tokią matei ją iš ryto / rišantis baltą dirželį / tarytumei nuometą“ (p. 43). O jei ir pasirodo, tai savęs neišduoda, neįvardija („buvau vaikas / ne vieno tėvo / ir ne vienos motinos“, eil. „Buvau vienas vaikas“, p. 10). A. Stankutės tekstuose kuriamas ir mitinis laikas, kurio skirtingos plotmės gali persilieti, susijungti („šimto / vienerių / metų / diena“, p. 68).
Jei reikėtų išskirti vieną iš dažniausiai pasirodančių šios autorės poezijos motyvų, tai būtų Dievas. A. Stankutės knygoje Dievo, Viešpaties ir dar kitokių įvardijimų yra gausu. Kartais atrodo, kad netgi šiais vardais piktnaudžiaujama, jie tarytum virsta nebūtinais eilėraščio papuošimais. Atsargiai stengiuosi žiūrėti į tokius eilėraščius, kuriuose aukštesnioji jėga įvardijama tiesiogiai, nesurandant originalesnių atitikmenų. Dievo paminėjimai, ypač jaunų autorių tekstuose, mano manymu, retsykiais atsiranda „iš reikalo“, kaip nereikalingi perspaudimai. Patetiški sušukimai, arba Viešpats, įgavęs netikėtą amplua – vienas iš būdų šokiruoti, nustebinti ir galbūt pajuokauti. A. Stankutė taip pat suskuba pateikti margaspalvį savo poetinių dievų panteoną. Tai Dievas, kuris sako, kaip svarbu yra „turėti virtuvę“ (eil. „Kaip svarbu…“, p. 21), Dievas, kuris tikrina visų, važiuojančių troleibusu, gyvenimus (eil. „Troleibusas“, p. 26), pagaliau Dievas, kuris gimė „skuduruose“ (eil. „Nuogagalvė moteris…“, p. 43) arba pasigaminamas „pusryčiams“ (eil. „Dievo dulkė“, p. 49). Ir tai dar ne visi dievai ir dievukai, pasirodantys knygos „Leiskime laiką“ eilėraščiuose. Jie per tirštai apgyvenę A. Stankutės poezijos plotus. Apskritai poetės kūriniuose nuolat kartojasi religinės aliuzijos, tačiau jos jau labiau vykusios, originaliau transformuotos, pvz., eilėraštyje „Pasipurtyk avinėli…“ (p. 46).
Savitai, pateikdama netikėtų ir įsimenančių įvaizdžių, A. Stankutė rašo apie pačią kūrybą. Turbūt subtiliausiai kūrybos tema – su ironijos ir erotikos užuominomis – įrašoma eilėraštyje „60 eilėraščių“ (beje, tiek tekstų ir autorės knygoje):
parašyk šešiasdešimt eilėraščių,
sako, jei bus geri, išleis
gal net ant viršelio nupieš nuogą moters krūtinę –
turėsi plastinę knygą („60 eilėraščių“, p. 35)
Kūrinio pabaiga gana plastiškai uždaryta, bet kartu ir lieka šiek tiek plastikinė, nenatūrali. Daug labiau įsimintinesnis eilėraštis, esantis arti kūrybos tematikos, yra „Kitas dar pasijuoktų…“ (p. 39–40), kuriame reflektuojamas toks poeto įvaizdis: „argi matei / kad iš poeto kas gera išeitų / visi jie vienodi // rašys ir prašys / tas pats per tą patį.“ Čia pasigirsta jau autorės balsas, nors ir negailestingai konstatuojantis, bet žymiai tikresnis savo intonacija ir vykusiu ironizavimu. Pastarasis stiprėja ir tampa jau visai pagirtinas eilėraštyje „Apie nemirtingumą“ (p. 56). A. Stankutė grįžta prie savojo mito kūrimo ir kaip kūrybai reikalingą medžiagą pasitelkia internetinę patirtį. Žmogus yra tik tuomet, kai jį internete užfiksuoja „šio pasaulio / dievai“, paskirdami eiliniam pasaulio gyventojui tik kuklų kampelį virtualiose platybėse. Tačiau net ir tada neapsigaubiama individualumu, nes visai netoliese, pavyzdžiui, kitame interneto užkaboryje, gyvena kažkas, kuris panašus į tave, tik „kaži kaip keistai sudubliuotas / ne vienas toks I su tokia pavarde ir vardu“. Šių klonų gausu, niekas net nepastebėtų, jeigu staiga mirtum, nes kiti „ramiai tęs tavo būtį“. Skaitmdninė erdvė vienu metu ir teigia, ir neigia joje esančiojo egzistavimą. Tačiau vis vien tai ypatinga terpe, vienintelė, galinti garantuoti išsvajotą nemirtingumą („nemirtingi anais laikais buvo žmonės“). J visa tai žvelgiama su šypsena, bet ateityje, jau gyvensiantys po mūsų, tvirtai tikės šiuo mitu. Taip, kaip ilgą laiką buvo tikėta kad ir antikos dievybių amžinumu.
Trijose poezijos knygos „Leiskime laiką“ dalyse A. Stankutė dažniausiai išlaiko vizualiai taupią eilėraščio formą, o poetinių tekstų turinius išplečia nauji, poetės kuriami žodžiai (tai iš dalies ir išduoda autorę turint filologinį išsilavinimą), Drąsesnis ir drastiškesnis eksperimentavimas su kalba neretai yra jaunųjų poetų bruožas. Tai vienas iš rašymo kelių, kai ieškoma savojo, autentiško ir svaraus, kalbėjimo. Poetės debiutantės naujadarų žodynėlis taip pat nebūtų blankus (pvz., eil. „Toks dabar laikas“, p. 50). Skaitytojas nesunkiai susiieškotų ir kitokių variantų. Trumpai tariant, A. Stankutė savo eilėraščiuose pateikia visokiausių skonėjimosi kalba pavyzdžių. Kai kurie iš jų gali tapti priimtini bei žavintys, kai kurie – tik ir likti nepavykusiais eksperimentais („Mes dar turime“, p. 31). Autorės tekstai pirmojoje knygoje dar tik pretenduoja sukurti novatoriškumo ir tradicinių elementų sąryšį. Tačiau pastangos – puikiai matomos.
Vėl prisiminiau skaidrią R. Bradbury’io pienių vyno metaforą. Jaunas kūrėjas niekaip neišvengs šio saldaus, bet kartu karstelėjusio, įgyjamą patirtį simbolizuojančio gėrimo gurkšnių. Tokio saldumo ir aitrumo apraiškų atsiranda ir poetės A. Stankutės debiutiniame rinkinyje. Tai rašymo Patirtys, kurių metu bandoma ieškoti ir atskleisti, įženklinti savitą poezijos kosmosą, sukurti įsimenamą, pavadinkim, metarealybę. Galima sakyti, kad knyga „Leiskime laiką“ signalizuoja apie naujos orbitos atsiradimą šiandieninėje lietuvių literatūroje, todėl linkiu autorei sėkmingai jojo išlikti ir suktis nesutinkant labai didelių kliūčių.