Nerijus Cibulskas. Apie naivųjį argonautą
2010 m. Nr. 1
Donatas Petrošius. Aoristas: eilėraščiai. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2009. – 136 p.
Poetai, o ir jų rašoma poezija, įsiterpia ir egzistuoja žymiai arčiau neužtvenkiamai srūvančios laiko tėkmės. Čia omenyje turimas ne toks kasdieniškas, antrarūšis laikas, kuris užkonservuotas vos dūsuoja po slegiančiais laikrodžių ciferblatais. Netrukdomas, plakamas siaurų metalo rodyklių, jis skelbia mūsų dienos ritmą. Greičiausiai tai ir ne visų trijų – praeities, dabarties ir ateities – sudėtingas konstruktas, kurį savo „Išpažinimuose“ aistringai mėgino išardyti ir vėl surinkti Šv. Augustinas. Poezija ir ją išauginanti kalba yra ypač pajėgios praplėsti, skleisti laiko suvokimą, kurio patirtis gali būti įvairiai interpretuojama. Dažnam kūrėjui ne itin ištikimai tarnauja vien įprastas šio matavimo supratimas, tad šis intuityviai ir kūrybiškai papildomas naujomis, kartais netikėtomis idėjomis (pirmi mintyse suaidi kad ir būtieji kartiniai, o šiuolaikinėje lietuvių poezijoje galima aptikti ir kitų variacijų).
Šiandien poetas Donatas Petrošius, neišvengiamos praeinamybės tolintas nuo pirmosios eilėraščių knygos „Iš tvermės D“ (2004), sugrįžta ir pristato naują poezijos rinkinį „Aoristas“. Su aoristu, kai kurių kalbų sistemose dar išlikusia specifine laiko kategorija, siejasi neapibrėžtumo, beribiškumo reikšmės. Edvardo Rimkaus tapybos darbu (panašiu į paskubomis, mįslingai surangytą, rytietišką hieroglifą) papuoštas „Aoristas“ autoriaus žodžiais byloja, kad „visa, kas bent kartą buvo ar nutiko, yra visada“, nes „būtų neteisinga, jei viskas – lyg niekur nieko – imtų ir prapultų į nežinią“, todėl reziumuojama, kad „nieko nėra, ko nebūtų“ (pirmojo viršelio priešlapis). Tokio skaidraus, programiško teiginio užtenka suvokti, kad nauja poeto knyga turėtų pasižymėti bent jau minimaliai smulkmenišku vientisumu, visuomet pergalinčiu dažno poezijos rinkinio padrikas struktūras. Nuoseklų rinkinį skaityti daug maloniau, netgi prasmingiau, – toks jis būna gyvybingesnis, natūraliau „alsuoja“. D. Petrošiaus „Aoristas“ surikiuotas iš aštuonių skyrių, tik jų pavadinimai atrodo kiek „chimeriški“, kalbiškai sužaisti. Tikri „pasižodinėjimai“, truputį pereinantys į „nusireikšminimus“, „nuplaukimus“. Bet tai irgi įrodymas, kad viskas pasaulyje reiškiasi, išsklinda vienokiais ar kitokiais sąskambiais. Iš jų, anot poeto, ir mezgasi pati poezija, kurios „neišversi į nieką“ (p. 97). Tokio atsakingo vertimo praktikos turi ir D. Petrošius, savavališkai pasiryžęs susikurti savo aoristą bei siūlantis kitą, individualią, poezijos, jos laiko sampratą.
Vieną po kito skaitant rinkinio eilėraščius ima atrodyti, kad žodingų tankumynų kupiname D. Petrošiaus poezijos žemyne pamažu atrandi gausų skaičių tiesiog nebeišnaudojamų, arba taip ir nepasikartosiančių, galimybių sugrįžti. Visų pirma neįmanoma kryptimi – atgal. Seneka pasakytų, kad dalį laiko iš mūsų vagia, dalį – atima, o likutis nepastebimai ir netausojamai tiesiog nuslysta šalin. Su šia situacija susitaikoma: juk neatsiras galimybė nukeliauti ten, kur jau „nepaslėpsi po pernykščiu šienu akmeniu pamušto žvirblio / nutūpusio tavo vaikystėj („Blogiau nebus“, p. 35), kur įnoringai ir perdėm faustiškai, „minties galia / Galėtum sustabdyt akimirką žavingą“ („Paslaptis kam“, p. 52). Brėžiami lyrinio subjekto vaikystės nutikimų punktyrai, berniukiškų žygių epizodai gula į stambiaformes odisėjas, kuriose skrupulingai atskleidžiama pirmųjų žiaurumo pamokų patirtis („Darvino košmaras“ p. 117). Šmėsteli kasdieniškų darbų epizodai, kiek primenantys parulskiško lyrinio subjekto apeigas daržo, laukų erdvėse („su tėvu / tiesia eile sodinam šaltalankius / palei kelią į kiemą“ („Šaknys“, p. 19). Apie ritualą D. Petrošiaus poezijoje dar kalbėsime. Pabrėžtina, kad poetui svarbu visa, kas išlydoma iš vertingos poezijos rūdos: kas nepakartojama, gali būti iš naujo perkuriama ilgų, sraunių eilėraščių rašymu. Taip sustiprinamas įspūdis, kad praeinamumą pavyko užfiksuoti savotiškoje momentinėje nuotraukoje – rašto pavidalu, skelbiančiu nors mažą laimėjimą prieš balto stačiakampio tuštumą („Klaidinantys judesiai“, p. 33). „Aoristo“ puslapiuose, vienoje amžinai tebesitęsiančioje akimirkoje blaškosi atkaklus, „naivusis begalinio teksto marių argonautas“ (p. 53), kuriam dabartis yra įvairiausių praeities detalių suma. Ji regima ir suskaičiuojama žvelgiant iš pačių įvairiausių laiko pozicijų: „nežinau kiek jau metų prabėgo nes nežinau / nuo kada pradėti skaičiuoti“ („Gruodžio konkurso nugalėtojai“, p. 93). Daugelyje D. Petrošiaus eilėraščių erdvės matmuo lyg ir normalus. To nepasakytume apie laiko matmenį, kuris gerokai komplikuotesnis. Kartais atrodo, kad pradžios ir pabaigos taškų neturinti jo linija, sklis– dama poezijos kūrinio erdvėje, išdarinėja įmantriausius piruetus, lankstosi keisčiausiomis figūromis. Po tokios akrobatikos skaitančiąjam leidžiama atsitokėti. Staigus atsitokėjimas ir po jo kylanti nuostaba tampa išsivadavimu iŠ, rodos, visą gyvenimą trukusios vizijos („Apsižiūrėsimas“, p. 32). Aoristas padeda gana lengvai prasilenkti su įprastais logikos dėsniais ir savitai spekuliuoti laiku.
Vieno pokalbio metu D. Petrošius pamini, kad paradoksų poezijoje nėra daugiau nei gyvenime. Tačiau pripažįsta šių dviejų sričių paradoksalumo skirtumus. Gyvenimas retsykiais mesteli šansų pasimėgauti paradoksais ir jie ne visada pasitaiko tokie linksmi, dažniau – gluminantys, išsviedžiantys iš kasdienybės rato. Tikrovės pagrindas žmogaus rutinoje egzistuoja lyg garantas, užtikrinantis pastovumo seklumą. Poezijoje tokius stabilizuojančius pagrindus kuriančioji sąmonė atmeta. Šiuo požiūriu keisčiausias, netgi šventas nesusipratimas rašant eilėraštį yra jo pabaigos eilutė, iki kurios kelias, kad ir kiek kryptingas, visada lieka nežinomas, neužčiuopiamas. Tai poetinio teksto, galbūt net pačios kalbos įveikimo iliuzija. Paskutinė eilutė, anot Josifo Brodskio, visuomet nuklaidina poeto mintį toliau, nei šis tikėjosi. Todėl kūrėjas visuomet pats lieka nugalėtuoju. Kalba tik išlieja savo miražus, kuriais tikima, sekama. Dažnas D. Petrošiaus eilėraštis leidžia įsitikinti, kad autoriui tos paskutinės eilutės pasirašo gana sėkmingai, kūrybiškai. Neretai kyla įtarimas, tarsi nuo jų ir pradedamas rašyti poezijos kūrinys („štai ir mano eilės baigiasi pamažu / prasideda poezija“; „Be nieko“, p. 10). Džiugu, jei D. Petrošiui visa tai pavyksta. Tuomet panašu, kad poetas paneigia „paskutinės eilutės teoriją“, bet retsykiais nuo eilėraščio pabaigos nukeliauja į ne tokias sėkmingas pradžias. Esama tikėjimo, kad pirmąją eilutę parašo kažkas iš aukščiau. Bet šiuo atveju, matyt, ne taip ir įdėmiai klausoma tų aukštesnių nurodymų. Paradoksai taip ir išlieka paradoksais, net ir ten, kur susitinka poezija ir gyvenimas.
Poezijos blyksnio ir gyvenimo rutinos susibėgimas draugėn D. Petrošiaus poetiniuose tekstuose – dažnas dalykas. Buities proza neišmazgomai susirišusi su poezijos gijomis, kurios
įprastai lyrinio subjekto dienai yra gyvybiškai būtinos. Malkų skaldymas, garsus muzikos klausymas, pusryčiavimas, lūkuriavimas autobusų stotelėje, vaikštinėjimai gatvėmis – net banaliausi dalykai daromi tarsi klausiant: „ar tai viskas – ar tai jau eilėraštis“ („Vasaros vėlavimai“, p. 28). D. Petrošiaus poezija prasideda netikėtai, prasibraudama pro gausybę smulkmenų. Eilėraštis apie dienos rūpesčius bei pažįstamas situacijas, tiesiog „virtuvinis hegzametras“, staiga savo skambesiu, ilgų eilučių išvinguriavimu ir maniera iš tikrųjų tampa panašus į K Donelaičio „Metų“ fragmentą („Diena iš dienos, rytas – iš nakties“, p. 11), Kasdienybė atsiveria kaip ritualas, o rutinos kartotės pasirodo ne tokios ir beprasmės: „štai susikūrei dar vieną progą / štai turi dar vieną eilėraštį“ (p. 34). Tereikia padaryti teisingą taktinę klaidą, „tobulai persistengti“ (p. 43) ir banalybės, nuobodulio reversas persimaino į poezijos aversą.
Įdomus taktinis žingsnis, reikalaujantis skaitytojo pastabumo, yra ir kai kurių poezijos eilučių varijavimas. Anksčiau minėtame pokalbyje D. Petrošius išdėstė savo kūrybinės virtuvės paslaptis. Iš pradžių poetas rašo savotiškus eskizus (vadina juos apmatais, planu), kuriuos vėliau papildo ir užbaigia kaip eilėraščius. Įsidėmėjau keletą rinkinio „Aoristas“ poezijos tekstų, parašytų greičiausiai naudojantis vieno plano duomenimis. Pavyzdžiui, kūrinio „Pusėtini prasidėjimai“ (p. 53) antro eilėraščio eilutė „Jei vynas nesvaigina – ženklas – jūs abu subrendę lygiai“ panašiai atsikartoja ketvirtame „Aoristo“ (p. 59) fragmente. O Jogos kalėjimo įvaizdis du kartus pasirodo kūrinyje „Paslaptis kam“ (p. 52) ir minėtame – „Aoristas“, Tokie susekimai kelia pasitikėjimą poeto žodžiu, taip pat patvirtina prielaidą, kad autorius tikinimą išlaiko tiek eilėraščiuose, tiek interviu.
Paskutiniame rinkinio skyriuje „Nuožiūros“ yra pluoštas .juodai / baltą spalvingą tikrovę“ (p. 106) primenančių eilėraščių. Šio tekstai, anot D. Petrošiaus, „radosi iš besaikio piktnaudžiavimo namų kinu“ (antrojo viršelio priešlapis). Visai neblogai, kad tas piktnaudžiavimas mestelėjo galimybę atsirasti keletui poezijos kūrinių. Peržiūrėtų kino filmų (arba „nuožiūrų“) įspūdžiai vykusiai susilieja su rašoma poezija. Čia D. Petrošius nevengia aiškių kinematografijos nuorodų, paratekstų. Skaitytojas, peržvelgęs eilėraščių pavadinimus, prisimins ne vieną žinomą kino filmą (Davido Lynch o „Malholando kelias“, Jimo Jarmuscho „Negyvėlis“, „Kava ir cigaretės“ bei daugelį kitų). Poetas improvizuoja dėliodamas savo eilėraščių kadrus, laisvai žaidžia filmų pavadinimais ar motyvais: nerūpestingai ir ištęstai per puslapius driekiasi keistos siurrealistinės kelionės epizodai („Mulholland Dr.“, p. 100). „Iš arti“ stebima, kaip kiti gyvena (ar imituoja) bohemišką gyvenimą, tarsi felinišką „La Dolce Vita“ variantą („Dolce vita“, p. 124). Tai, kas regima kino pasaulyje, yra modifikuotas realybės atspindys. Tačiau poezijos judesį įmanoma įžvelgti ir prasmingame filme, kitapus ekrano.
D. Petrošiaus eilėraščių rinkinio puslapiuose nesunku išgirsti tyliai besikartojantį, bet vis įtaigesnį aoristo skimbčiojimą: „esi laimingas / nes nėra prasmės nebūti“ („Pergalingas ėjimas“, p, 68). Laimingas su visais aplinkui ištinkančiais paradoksais ir sau užduodamomis mįslėmis. Norisi manyti, kad iš tikrųjų viskas yra, nors atmintis ir kažką nesugrąžinamai nusinešė sau. Tikėtina, kad laikas poezijoje egzistuoja vientisas bei nesuardomas, o D. Petrošiaus ,Aoristas“ kaip tik ir siekia šio įrodymo. Pripažinti tai – greičiausiai ir reiškia apsispręsti tam vieninteliam, pergalingam ėjimui.