Janina Riškutė. Sielos rašmenys
1996 m. Nr. 4
Nijolė Miliauskaitė. Užraustas įeiti kambarys: eilėraščiai. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 1995 – 143 p.
Nijolės Miliauskaitės poezija vadinama tapybiška, autentiška, subtiliai perteikiančia moters pasaulį, tačiau šis empirinis sluoksnis toli gražu nėra svarbiausias. Dažnas eilėraštis turi galios per išorinį piešinį, per paviršių perteikti vidinį turinį, slaptą gelmę.
Poetė bando įminti žmogaus gyvenimo paslaptį portretuodama paprastus žmones: moterį, auginusią gėles („kas Ji / kur Ji dabar“), jauną savo motiną („ką ji galvojo tada, lankstydama skalbinius // kaip man suprasti ją“), seną kaimietį, vaikiškai valgantį ledus („magiškas / ratas aplink jį, besiplečiantis / tylos ir vienatvės ratas“). Net ir autoportretuose ji tarsi iš šalies tyrinėja save („ką regėjai ten, kokį pasaulį“). Scenelės, portretai vizualiai ryškūs, įsimenantys, nes autorė – detalės ir kolorito meistrė, puiki pasakotoja. Bet jos dėmesys sutelktas į tai, kas slypi po akiai regimais pavidalais, į egzistencinę prasmę. Ji kruopščiai tapo moterų, dažniausiai triūsiančių virtuvėje, portretus, suteikdama jaukumo net prikyštei ir mazgotei, matydama net sunkią moterų buitį, slepiamą vargą. Kameriniai fragmentai iškadruoti iš kasdienybės masyvo. Koloritas tamsokas, tačiau veidai spinduliuoja šviesą, tarsi aureolė šviečia jų meilė ir pasiaukojimas:
susirauki, slepi rankas
šiurkščias, įdiržusias, nudirbtas
paskui nusijuoki
kaip vaikas
<…>
tavo veidas – nuvargęs, bet šviečia
kai paduodi puodą vaikams
išgramdyti ir išlaižyti („tokie saldūs kvapai…“)
Tokie portretai primena poetiškiausiąjį iš mažųjų olandų meistrų – Vermeerą. N. Miliauskaitė apšviečia moterį jai įprastame interjere, apgaubia šviesa ir ramybe, o už eilėraščio palieka erdvę ir tylą kontempliacijai.
Paviršius ir gelmė, išorė ir vidus, noras ir galimybė pažinti… Po kasdieniais darbais, rūpesčiais, ritualais – neįžvelgiami sielos judesiai. Moteris atsiveria būčiai naiviai ir patikliai, tačiau tas atsivėrimas aukštesnei jėgai kupinas ir prieštaringų išgyvenimų, prašymo ir nedrąsos prašyti, nuolankaus atsidavimo:
prašau Tavęs, nedrįstu
Tavęs to prašyti, tai šitiek
daug, atsiduodu
Tavo globai, visas
mano gyvenimas, tegul bus
Tavo rankose („turiu ten nueit…“)
Pažinti save ir kitą – vienas pastoviausių N. Miliauskaitės motyvų, sąmoninga psichologinė intencija. Rinkinio „Uršulės S. portretas“ mergaitė dar nesuvokia savo vidaus impulsų, „ji nieko negali suprasti / bet kaip susikaupus / klausos balsų / savo miglotoj sieloj“: savo sielos paslaptis ji patiki mylimajam: „nuskink mane / ir įdėk tarp puslapių / tarp eilučių“, Nepažinų, sudėtingą vidaus pasaulį, kur lyg fotografijos saugomasi vaikystės rekvizitas, poetė vėliau nusakė dvigubo dugno vaizdiniu. Naujojoje knygoje slėpiningas vidaus pasaulis dar įvairesnis ir daug daugiau pastangų reikia jam atverti, įspėti mįsles, „peržengt slenkstį“, „praskleist užuolaidą“, „skaityt: hieroglifus“. Išorė keičiasi, o vidus išlaiko prigimtinį turinį („mano siela / vis tokia pat“). Slaptoji prigimties pusė, prasišviečianti pro moters kasdienybę – tai ir „klejonės“ apie mylimąjį, bandymai perskaityti jo paslaptis, ir perprasti save („tamsusis mano sielos veidrodi“), ir akimirka prie rankdarbio, kai nušvinta gilesnė būties esmė. Prigimties sudėtingumas šiame rinkinyje perteikiamas nauju vaizdiniu – uždrausto įeiti kambario, iškilusio iš vaikystės, taip pat išplėšta iš rankų paslaptinga skrynutė:
atsargiai papučiu, ir dugnas
susidrumsčia, ir aprasoja
skaidrus paviršius, stebuklingas
sielos veidrodi
tamsiausiuos tavo užkaboriuos
yra tas kambarys, jaučiu
man uždraustas įeiti, beveik kad užmirštas
ar užrakintas? turbūt kad ne („atsargiai papučiu…“)
N. Miliauskaitė renkasi nepoetišką žodį, nesklandžią gramatinę formą, vengia įvardyti, nupiginti, ir nuo to uždrausto kambario vaizdinys tampa mįslingesnis, kaip ir ieškojimas, blaškymasis, baimė peržengti slenksti pažvelgti į savo sielos bedugnę, įveikiant stabdžius „negaliu“, „nenoriu“. Bet kai baimė žengti įveikta, kai vaikiškai patikliai pravedamos durys uždraustąjį kambarį, staiga paaiškėja, „kaip tuščia“ jame. Šviečia tik siela. Gauni tiek, kiek turi savyje („nuo menės raštuotų grindų / veidrodžio šukę pakeliu“). Eilėraštyje, tekėjusiame lyg ramus pasakojimas, subręsta praregėjimas, apšviečiama siela.
Išorinius, materialiuosius dalykus vaizduoti daug lengviau nei vidinę tikrovę. N. Miliauskaitė pasitelkia specialius ženklus – magiškus reiškinius, anapusinio pasaulio detales. Pažinimo motyvą lydi vaizdiniai, žymintys ribas (kambarys, ledas), už kurių veriasi būties paslaptys.
N. Milauskaitės eilėraščiai – psichikos ir likimų įžvalgos, „moters gyvenimo praktinė filosofija“. Moteris, namai – jos poezijos struktūros elementai. Namų įvaizdis padeda modeliuoti idealus, tikro ir netikro santykį. Tikri namai – tvirti, šeimyniški, kur gyveno kelios kartos, kur viskas patikima, nugludinta ir sušildyta giminės rankų. Tai tarsi pasaulio centras, atrama ir suraminimas šiandienos žmogui, kenčiančiam nuo standartizuoto, nuasmeninto gyvenimo. Benamystę skaudžiai išgyveno rinkinio „Namai, kuriuose negyvensim“ moteris, slegiama šiukšlino miesto ir kolektyvinio bendrabūvio, besikėsinančio į privačią teritoriją.
Prarastų namų ilgesys suformuoja melancholišką ir skaidrią atmosferą. Senelių namai, pažinti vaikystėje, nuolat išplaukia iš atminties lyg oazė, lyg šviesi idilė – su giminės relikvijomis ir rakandais, močiutės nėriniais, mamos gėlėmis, senelio sodu. Visa apipinta praradimo nuotaika, nes giminės palikuonei neduota turėti tokių namų („ne mano namai, net nesvajoju / tokių turėti“). Duoklę idiliškam vaikystės pasauliui, tolstančiam vaikystės laikui poetė atiduoda kiekvienoje knygoje. Ir šįkart atsiminimai užvaldo, svaigina vaikystėje supę daiktai, žaislai, mielos smulkmenos ir paslaptys (auksinis angelo plaukas, tarnaitės kūdikis, nuneštas potvynio, nesuprantami tėvų pokalbiai ir ginčai). Žiemos popietė senelių namuose, turėjusi amžinybės skonį, o vaikystės erdvė – prarastojo rojaus vertę („viskas ten / turėjo sielą // kad nors gurkšnį / tų laikų esencijos, tokios stiprios, tokios saldžios // to visa apimančio jausmo“).
N. Miliauskaitės eilėraštyje dažnai minima siela, bet įdomu, kad čia moters siela yra gamtiška, atstovaujanti gyvybės kultūrai: „<…> kai tavo siela / lyg išbrinkęs drėgnas pumpuras / į saulę palinksta, su neapsakomu ilgesiu <…>“. Pavasario laukiama lyg pačios Gyvybės apsireiškimo. Moteris skina jaunas dilgėles gyvybę stiprinančiam viralui, nori atgauti vitalinę energiją, apsivalyti nuo nuodingo užkrato. Maža to – pavasarinis gamtos šėlsmas pažadina erotinį impulsą: „taip skauda, šis pavasaris! ak / bučiavaisi su vėju – žymės / liko ant lūpų“. Vitališkas velykinio kiaušinio prasikalimas, saldus guolis viržynuose. Gyvybės jėga sprogdina žievę, vasara užgriūva žydėjimo alsa ir vaisiais. Vasaros ir visos gamtos pašlovinimas – eil. „vasara, uždaryta apytamsiam podėly…“
Moteriškąją gyvybės galią išreiškia motinystės stebuklas. N. Miliauskaitė vermeriškai apšviečia kūdikį lovelėje, ties juo budintį angelą „auksiniais perregimais sparnais“. Gyvybė sudvasinama, o atotrūkis nuo prigimties atveria tuštumą. Bevaikė moteris skaudžiai sielvartauja negalėdama atlikti savo misijos („tuščia sterble: nė vieno obuolio“). Šiuolaikinei moteriai, praradusiai harmoniją su pasauliu, tėra vienas būdas ją susigrąžinti – prigimtinis: „gal tik vaikas / galėtų sutaikinti / su pasauliu“. Gindama gyvybes kultūrą, N. Miliauskaitė priešinasi mirčiai, degradacijai (mirusio sodo vaizdas).
N. Miliauskaitė motinystę suvokia kaip suartėjimą su gamta. Tai iliustruoja puikūs šio rinkinio eilėraščiai: „tankiai ir kruopščiai…“, „Lėlių siuvėja“, „užmerkiu akis…“, „rausvi, pilki, beveik juodi…“ – juose moters siela akistatoje su aukštesne kūrybine galia ieško ne gamtiškojo, o estetinio tobulumo, nes jai duotas švarus kaip sniego laukas lapas ir privilegija – paslaptingi sielos rašmenys.