Juozas Aputis. Mūsų nerimo slėpiniai
1999 m. Nr. 4
Mečys Rakauskas. Gintarinio korio akys: Apsakymai ir apysaka. – Kaunas: Varpas. 1998. – 283 p.
Aikčiojame nužvelgę knygų stalus ar lentynas: tokia knygų gausybė! Jau nėra ir kalbos, kad gali atsirasti žmogus, kuris perskaitytų viską, ką lietuviškai išleidžia nesuskaičiuojamos mūsų leidyklos. Tačiau kartais gauni nustebti ir perskaitęs ganėtinai seniai žinomo autoriaus knygą, kurios pasirodymas žymi jau tolimą jo debiutą, netgi ištisus kūrybos dešimtmečius. Man šitaip buvo su Mečio Rakausko knyga „Gintarinio korio akys“, kurioje yra penki kūriniai – apsakymai ir apysaka. Teisybę pasakius, nėra lengva įvardyti, kur toje knygoje apsakymai, o kur – apysaka, mat visi kūriniai ganėtinai ilgi. Tikriausiai apysaka autorius laiko „Mūsų medaus kalną“, kuri knygoje įdėta paskutinė.
Apie tai, kas šiame storame rinkinyje man pasirodė nauja ir nelabai tikėta, keliais sakiniais užsiminsiu šio rašinio pabaigoje, o dabar norėčiau pasigrožėti viena vieno apsakymo vieta (apsakymas „Purve retai pražysta gėlės“), pažymėdamas, kad tokių ar panašių galima būtų rasti ir kituose. O ta vieta yra pasakojimas apie tai, kaip apsakymo mergaitė išgirsta keistą balsą – šaižų, skardinį, isterišką ir dar kitokį (M. Rakauskas ypatingai yra pamėgęs būsenų, garsų, nuotaikų variacijas), ir pamato, jog prie ant tako iškritusio varniuko sėlina katė, o nusigandusi paukštelio mamytė (išretinta – M. R.), kai mergaitė katę nuveja, jau tikisi, kad tas vaikas, ta mergaitė jos varniuką išgelbės galutinai, tačiau kaip ji išgelbės, kur ji tą varniuką padės, jei lizdas aukščiausiai medyje ir jei į tą medį galėtų įsliuogti nebent koks ištįsėlis berniukas. Ilgais sakinių pasažais toliau plėtojama centrinė apsakymo vieta, aplinkybės, kur išgaunama įspūdinga įtampa, kai mergaitė jau prisimena net 01 telefono numerį ir kadaise gaisro gesinti atvažiavusius gaisrininkus; šit ką reikėtų mergaitei padaryti – iškviesti gaisrininkus, savo ilgomis kopėčiomis koks jaunas gaisrininkutis galėtų varnos lizdą pasiekti ir ten įkelti varniuką… Bet ji su siaubu prisimena, kad neturi nė monetos, tačiau vėl greitai susivokia, jog mama kadaise sakė, kad gaisrininkus galima iškviesti ir be monetos… Galimybių spėliojimais išgaunama prasminga atomazga, apraizgyta gausybės detalių, užuominų, svarstymų. Apsakymo herojė sakytum patenka į savotišką psichinę painiavą. Tačiau šit ateina laikas tą painiavą – ruošiamasi gelbėti iškritusį varniuką – išmazgyti: mergaitė apsidairo ir baimės pilnu balseliu ištaria praeinančiai moteriškei: „Iškrito paukščiukas.“ Ir moteriškės atsakymas, kad nieko nebus, – jau nieko nebus, – tapo atsainiai ištartais žodžiais. – „Esi didelė mergaitė, o nesupranti, kad jis jau nebegyvas.“ Toji mintis, prie kurios autorius rodo, galima sakyti, iš tikrųjų psichologinius brūzgynus, yra tarytum koks skaudus kirtis, negailestingai primenantis visiems žinomą ir dažnam patirtą tiesą: pastangos buvo beprasmės, kaži kas daug už mus viską buvo nusprendęs. Šita nenauja išvada pasakoma įvairiabriaunes psichologines linijas, kurios vietomis atrodo gal kiek ir dirbtinos, forsuojamos arba pritemptos, tačiau iš esmės vis tiek įspūdingos. Reikia tiktai kantriai M. Rakausko tekstą skaityti, įsitraukus pasiduoti tai įvairiapusei narpliojimų tėkmei, į kurią autorius pats įsitraukia, kursyvu ryškindamas žodžius ir herojų būsenas. Jeigu autorius šitaip daro, tai jis, matyt yra permanęs, kad taip reikia daryti.
Šio rašinio pradžioje užsiminta, kad visokiais netikėtumais skaitytojas gali būti nustebintas ir skaitydamas, rodos, pusėtinai pažįstamą autorių. Šit man irgi rodosi, kad M. Rakauskas yra tikras tradicinės realistinės beletristikos rašytojas, imantis savo raštams medžiagą iš vadinamojo gyvenimo, ir tiek. Taip tai taip, o čia aptariama knyga sako ir ką kita: gyvenimas gyvenimu, o jo vingiuotų kelių išnarpliojimas ir rašančiojo akies skvarbumas ir gebėjimas (o gal ne vienu atveju tik pastangos gebėjimą demonstruoti), matyti sudėtingus to gyvenimo pjūvius, kuriuose būtu įvairiapusės psichologinės rievės (ar tik nebūsiu bepakliuvąs M. Rakausko žodžiu srautus!), ir netingėti tarytumei sustabdyti, pritildyti gyvenimo tėkmę, išdidinti, išretinti, pakišti po žodžių ir pamąstymų mikroskopu – ar tiktai nebus M. Rakausko privilegijos. Ar ne didžiausia tų visokių pastangų dalis tektų apysakai „Mūsų medaus kaina“, kur rentgeniškai stengiamasi peršviesti vyro ir moters santykių sandėlius. Apyrealės aplinkos centras čia yra, ko gero, koks nors kurortas prie Baltijos, o gal kartais Dubultų kūrybos namai Latvijos pajūry ir herojus čia užmatomas ir piešiamas komplikuotas, kažkoks suirzęs analitikas, rakinėjantis žodžius, būsenas, poelgius.
Vis dėlto, grožėdamasis ilgais autoriaus psichologiniais pasažais, vietomis imi maldyti bekylančius nervus: pernelyg dirbtinai komplikuojamos būsenos, provokuote provokuojami herojų sudėtingumai, prikišamai rodomos prasmės. Sakykime, kad ir toji scena, kur jau prie pabaigos privaroma apysaka „Mūsų medaus kaina“ ir kur herojus pašte siunčia telegramą savo Sabinai. Pašto mergaitė čia klausia:
„– Siūsite kasdienišką ar pradžiuginsite ir šventišku aprėdu? – vėl pakėlusi akis nežymiai virpuliuojančiu balsu paklausė mergina.
Tau labai patiko frazės formuluotė, tačiau net nešyptelėjai.
– Skubią, – atsakei ir jauteisi truputei nesmagiai dėl savo rimtumo. – Ir su šventišku aprėdu.
Šviesiaplaukė galvelė, matyt, sulaukusi suprantamiausio pasirinkimo, lengvai krestelėjo.“
Tik labai atlaidžiai ir palankiai nusiteikęs tokias vietas galėtum vadinti kokios nors psichologinio turinio prisodrintomis. Greičiau jos prisodrintos literatūriškumo.
Beje, apysaka įskilusi ir dėl ne itin vykusios pabaigos: matyt, pavargęs ir nutaręs toliau nebevynioti to gautinai didelio psichologinių siūlų kamuolio, autorius viską sudeda į trumpą epilogą, surašytą jau nebe sulėtinto greičio sakiniais, o sparčiau ir striukiau. Tas striukumas rodo apysakos nuovargį.
M. Rakausko knygos privalumai susipynę su jos ydomis: vietomis visai nieko panirimai į keistas žmogaus būsenas, o vietomis – tiesiog nuobodūs, ištęsti tų būsenų aiškinimai, rakinėjimai, kai, rodos, galima būtų pasakyti ir paprasčiau, ir prasmingiau. Ir vis tiek šios knygos kūriniai – tai savotiškai išminkyta gyvenimo materija.
Dabar madinga patiems autoriams savo raštus susiredaguoti. Taip elgtasi ir su šia knyga. Bet ir klaidų su žiburiu ieškoti nereikia: jei prisipažinčiau apie savo būseną, nebylus prašymas ne tik nuimti savo ranką, visą kelią į čia nepriminusi apie save, pasmerktas neišgijimui, kad ir kaip viskas bepasibaigtų, savęs pakankinimui, aprėdai…