Ramūnas Čičelis. Gyvenimo vertė
2011 m. Nr. 10
Algimantas Mikuta. Kompostas. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2009. – 640 p.
Algimanto Mikutos memuarų knyga „Kompostas“ – tai autoriaus dešimties metų užrašai, virtę nuosekliu, gyvenimą gerai pažįstančio rašytojo kūriniu. „Kompostas“ pirmiausia traukia pasakojimo autentiškumu. Skaitant, kai kuriuos memuarų fragmentus, pastebimas autoriaus siekis savo nuomonę apie aprašomus įvykius įtvirtinti kaip tiesą, liudijimą, kuris nekelia abejonių. Knygos ir gyvenimo tikrovės ryšys toks stiprus, kad „Kompostas“ ima panašėti į socrealistinį pasakojimą, kurio pagrindas – kurti meninį vaizdą, kuo artimesnį socialinei realybei. A. Mikutos kūrinys ryškina skaitytoju kaip literatūros interpretatorių sąmonės spragą: nesame įpratę kritiškai vertinti socrealistinius ar jiems artimus kūrinius, nes juos per pastaruosius dvidešimt metų tiesiog nurašėme, palikome už literatūros lauko ribos. Tik specialistus šiandien domina Mykolo Sluckio „Adomo obuolys“ ir kiti panašūs kūriniai. A. Mikutos „Kompostas“ verčia publiką atversti tuos savo gyvenimo puslapius, kuriuos norima pamiršti, nes jie kelia nemalonių moralinių problemų. Kita vertus, esame sugadinti socrealistinės literatūros, nes įpratome į memuarus žiūrėti kaip į kūrybą, kurioje išreiškiama objektyvi tiesa. A. Mikuta skatina nesutikti, turėti savo nuomonę. Atviras pripažinimas, jog rašoma subjektyviai, skaitytoją išmuša iš įprastos pozicijos, kuriai ilgus metus nebuvo būdingos praeities interpretavimo dilemos.
Kaip ir dauguma memuarų, „Kompostas“ yra trumpų pasakojimų apie istorinius įvykius rinkinys. A. Mikuta specifiškai, neįprastai veikia skaitančiuosius: knygoje beveik nekalbama apie didžiuosius istorijos faktus, kurie nulėmė tautos ir vėliau valstybės ateitį, dabar jau virtusią dabartimi. Lietuvių tremtis po Antrojo pasaulinio karo, kolchozų iširimas pateikiamas ne iš Kauno ar Vilniaus perspektyvos, o Salantuose bei Mažeikiuose augusio ir brendusio žmogaus akimis. Taigi „Kompostas“ – mažųjų pasakojimų knyga, nepretenduojanti į visapusiškumą, faktų tikslumą, nesiremiama beveik jokiais istoriniais šaltiniais. Vienintelis istorinių detalių tikrumo patvirtinimas – žmogaus gyvenimas lemtingu permainų laiku. Autorius neturi iliuzijų, kad sovietinė tikrovė buvo kuo nors blogesnė už pokomunistinę, o pastaroji nevadinama pažangesne. Tikima tik tuo, kad, einant metams, žmogus ima suprasti daugiau ir giliau, todėl A. Mikuta neišvengia realybės ir savęs, kaip subjektyvaus žmogaus, supriešinimo, kuris kartais tampa net radikalus: tikrovė esą vis labiau degraduoja, o žmogus vis labiau tobulėja. Kitaip sakant, jaunystėje žmogus yra nepatenkintas savimi, bet atvirai priima ne tokį jau blogą pasaulį; senatvėje autorius vis palankiau žiūri į save ir vis kritiškiau – į aplinką. Tuomet iškyla ambicijos pasakyti kad ir subjektyvią, asmeninę, bet vis dėlto tiesą. Rašytojo pozicija būtų kiek priimtinesnė skaitytojui, jei autorius nevengtų kartais suabejoti savo išvadų apie pasaulį absoliutumu, neabejotinu tikrumu. A. Mikuta savimi pasitiki tiek, jog minėtam sąmonės žingsniui nesiryžtama. „Komposto“ kūrėjas netgi mėgaujasi tuo veiksmu, kuriam būdingas asmeniškumo virsmas viešu teiginiu, argumentu. Beveik neabejojančiam A. Mikutai svarbiausia įtikinti skaitytoją. Tam reikia nemenko ne vien tikrovės, apie kurią rašo, bet ir retorikos išmanymo. Autoriaus stiliui nesvetimas siekis kalbėti paprasta, kasdiene kalba. Jo retorikos paslaptis – tos paslapties nebuvimas. Šiandienį skaitytoją labiau įtikina ne įmantrybės, o paprastumas, kurio šaltinis – valstietiškas pasaulio suvokimo ir interpretavimo būdas. Vis dėlto skaitant „Kompostą“ matyti A. Mikutos polinkis savo teiginius pateikti kaip išmintį, kuri įgaunama nugyvenus bent pusę šimtmečio. Randasi savotiškas „sveiko proto“ matmuo. „Komposte“ esama tokių akivaizdžių išvadų apie faktus, kad jomis abejoti būtų tiesiog nepagrįsta. Nors akivaizdumas tik tariamas: tai, kas paprasta, žmonių yra menkai pastebima, sunkiausia įžvelgti ir apibendrinti tuos faktus, apie kuriuos girdime labai dažnai. „Kompostas“ spinduliuoja kaip tik tokią išmintį.
Kita vertus, daugelis A. Mikutos knygos tiesų, faktų ir išvadų primena eilinio posovietinės Lietuvos pensininko įžvalgas, kurios iškyla tada, kai pagyvenę žmonės, žiūrėdami žinias, kalbasi su televizoriais arba gamina pietus virtuvėje. Suprantama, kad taip autorius ypač suartėja su skaitytojais, kartais pasitelkdamas televizijos ar spaudos sukurtus masinius mitus (pavyzdžiui, kad Lietuvos kolchozus sugriovė valdžia ir dėl to tenka labai apgailestauti). Viena vertingiausių ir rodančių autoriaus sąžiningumą „Komposto“ ypatybių yra ta, kad į knygą įtrauktos ir apmąstymų išvados, kurias gyvenimas per penkerius ar dešimt metų paneigė. Taip randasi rašymo, tikrovės traktavimo ir socialinės tikrovės daugialypis santykis, atskleidžiantis ne vieną dokumentikos kaip literatūros rūšies įdomybę. Artindamas skaitytojus prie knygos logikos, rašytojas kartais nevengia pakartojimų, užkertančių kelią gilesnei faktų analizei. A. Mikuta analitinį darbą palieka auditorijai, o pats tiesiog iš traukia įvykius iš užmaršties. Tie teiginiai, kurie dažnai kartojami, tikėtina, yra svarbūs ir reikalauja ypatingo skaitytojų dėmesio. Kitaip sakant, telieka viltis, kad autorius kai ką kartoja ne dėl atminties sutrikimų, o norėdamas paskatinti aktyvų josios darbą. Vis dėlto faktai, kuriuos A. Mikuta demonstratyviai ištraukia į šviesą, yra nulemti tos pačios atminties veikimo dėsnių, iš kurių bene svarbiausias – beveik savaiminis selektyvumas. Gal todėl ir trumpi „Komposto“ užrašų fragmentai sukuria ne vientisą naratyvą, o labiau dėlionę, kurios fragmentus į visumą jungia laiko ir nuotaikos faktoriai. Be to, A. Mikutos pasakojimai artimi skaitytojų sąmonei, nes pastarieji juk nemąsto nuosekliai. Šiuolaikinio žmogaus mintims būdingesni asociatyvūs nei loginiai ryšiai. „Komposto“ autorius asociacijas kuria labai jautriai. Taigi knygos trūkumas virsta privalumu.
Memuarinės prozos skaitytojams visada yra įdomesnė individualioji, o ne kolektyvinė praeitis, todėl ypač patraukia tie „Komposto“ fragmentai, kuriuose pasakojama apie autoriaus vaikystę. Masinės patirties aprašymai iš publikos reikalauja atpažinimo ir dažniausiai tapatinimosi. A. Mikutos tekstai apie vaikystę Žemaitijos miestelyje – kitybės tekstai, paliekantys daug erdvės skaitytojų vaizduotei. Šiuose fragmentuose autorius kur kas mažiau manipuliuoja auditorija, nei rašydamas apie masinius mitus, kuriuos sąlygiškai galima vadinti veidrodžio tekstais, nes jie labiau varžo, sukelia pritarimą arba nesutikimą su autoriaus pozicija. Jei skaitytojai nepritaria visoms žinomų faktų interpretacijoms, jie patys kuria priešingą nuomonę. A. Mikutos vaikystės aprašymuose svarbesnis vaidmuo tenka pačiam autoriui, nes jis sukuria kitonišką nei daugelio skaitytojų tikrovę. Šiuo požiūriu „Kompostas“ yra memuarų knyga, kurioje išradingai naudojamos žanro galimybės.
A. Mikuta savo užrašuose pats sau yra labiau personažas nei autorius. Jis tarytum sukuria save, raštu mąstydamas apie santykį su tikrove ir kitais žmonėmis. „Kompostas“ – tai ne meditaciniai, vienatvės tekstai, o socialinio gyvenimo dokumentas. Jei knyga gimtų iš izoliacijos nuo aplinkos, A. Mikutą būtų galima vadinti autoriumi. Tačiau jis veikia realiame gyvenime, jį keičia ir tik po to interpretuoja. Taigi autorius yra labiau veikėjas, įmestas į savo laiką, kurį išgyvena. Esminis dėmesys kreipiamas į „aš ir kiti“, o ne „aš ir aš“ santykį. Rezultatas kai kuriuose fragmentuose primena socialinį visuomenės gyvenimo standarto aprašymą: daug įvykių suvokiama taip, kaip juos suvoktų turbūt pusė Lietuvos, todėl įžvalgos retai nustebina. Nekelia abejonių ir tai, jog socialinės realybės traktavimo atskaitos taškas yra sovietinė tikrovė, kurioje prabėgo du trečdaliai autoriaus sąmoningo gyvenimo, Paradoksalu, kad turbūt ir dėl to A. Mikuta yra mėgstamas skaitytojų bei literatūros vertintojų. Knyga jau ir premijuota. Viena iš sėkmės priežasčių – „Komposto“ pasaulis atitinka daugumos skaitančiųjų praeitį. Pastarosios A. Mikuta nesiekia revizuoti, įvertinti kitomis akimis, aštrios sovietinio gyvenimo problemos dažnai tiesiog apeinamos. Tariamai nehumaniška laisvos Lietuvos tikrovė kartais traktuojama itin kritiškai, taip sukuriant dar didesnį bendrumo su skaitytojais jausmą. „Kompostą“ galima analizuoti ir kaip socialumą ugdančią knygą. Itin svarbi yra jos auklėjamoji funkcija. Įdomiausia A. Mikutos kūrinį skaityti kreipiant dėmesį net ne į teiginių turinį, o į patį įtaigos kūrimo mechanizmą. Svarbiausioji „Komposto“, kaip ir daugelio kitų dokumentinės prozos kūrinių, ypatybė yra absoliučios žmogaus gyvenimo vertės teigimas. Žmogaus gyvenimas savaime turi kelti pagarbą ir yra vertingas.