Mindaugas Kvietkauskas. Himnas dešimtajam rudeniui
1999 m. Nr. 11
Kasmet spalį, tik atvykęs į Poetini Druskininkų rudenį, pereinu per miesto centrą. Štai amžinas gatves fotografas, kuriam vikrią voverę privilioti sausainiais
sekasi lengviau net vangius kurortinikus savo stendo pavyzdiniais spalvotais vaizdais. Štai nekūrenama vila, į kurią prieš kiekgi – prieš ketvertą? – metų Kornelijus Platelis buvo sutalpinęs tuziną mūsų, debiutantų iš grupės „Įžanga“ (miegojom dviese vienoje lovoje). Štai alėja palei Ratnyčėlę, kurtoje kažkurį spalį buvo „išvaikščiotos“ kelios neblogos strofos. Štai klevo lapų prikritęs cementinis fontanas, metai iš metų vis primenantis Radausko eilutes.
„Čia regis buvota – nudilę nenaujos vietos.“ – Kęstučio Navako eilėraščio žodžiai. Ką padarysi – PDR dešimtmetis, užtat ir asociacijos tokios. Didžiausia naujovė Druskininkų mieste – prancūziškų bandelių krautuvė „Charpentier Paris“. Didžiausia poetų festivalio naujovė – gausūs užsienio svečiai danai, amerikiečiai, italai. O lietuvių poezija maždaug tokio pat lygio (tokia pat gera) kaip ir pernai arba kaip užpernai.
Nusiperku lietuviškai prancūziškų ragelių su gervuogių įdaru, ir jau laikas sukti atgalios – poetinio rudens „zonos“ („Dainavos“ sanatorija, vila „Mauritanija“ ir kavinė „Širdelė“) link. Nuo „Mauritanios“ girdžiu sklindančią armonikos melodiją ir tęsiamą dainą „Poetai. Jau ruduo atkeliavo, krinta lapai nuo klevo. Jau ruduo širdyje…“ Per dešimtmetj PDR regimai padaugėjo simbolinės galios ženklų: iki kelių tūkstančių išaugo Jotvingių premijos dydis, renginyje šiemet dalyvauja net du ministrai, tad aišku, jau yra ir renginio vėliava, kurios pakėlimo ceremonijon kaip tik pataikau. „Stoot! Ramiai! Vėliavą gerbt!“ – per ruporą įsakmiai visiems komanduoja poetas Ričardas Šileika, kurio valdžią čia liudija karabinas ant peties ir sena Lietuvos karininko uniforma (ant antpečių – po du alaus kamštelius). „Tai koks tavo poetinis laipsnis, Ričardai?“ – vėliau primygtinai klausinėja Ričardas. Iš uniforminio švarko kišenes ištraukia suglamžytą rusišką lapelį: Primierka na film, 1965 god. „Matyt, aš – lietuvių banditas“, – kvatojasi Šileika.
Dešimtasis Poetinis ruduo žaižaravo juoku ir akimirkos improvizacijomis visur: naktiniuose skaitymuose, valgykloje rašant kolektyvinį eilėraštį – rengą. Tuo šis renginys kaip tik ir nesensta, tai jo „nedylančios vietos“. Improvizacijos Druskininkuose visada pasiseka. Ir priešingai, kasmet vis sunkiau dalyvius išjudina rimtoji dalis – konferencija. Dėsninga, kad tos laikas kasmet vis labiau trumpinamas, nes diskusijų metu dalis poetų mieliau renkasi neįpareigojančius pokalbius kavinėje. „Ką jie naujo pasakys“ – girdėjau nusivylusį ne vieno balsą. Štai paradoksas: po dešimties metų poetų ir kritikų idėjos, kitaip nei improvizacijos, daug kam nebeatrodo naujos. Tiesa, vėliau, skaitydamas Kornelijaus Platelio, Sigito Gedos, Marijaus Šidlausko pranešimų (tema – „Poetinis tekstas: kaukė ir vaidmuo“) kopijas, prie originalios minties, taiklios išvados stabtelėjau ne kartą. Sakyčiau, Druskininkų konferencijos bėda – ne pranešimų kokybė, o diskusijų aistros nebejaunanti auditorija. Kitąmet šią palengva apmirštančią Poetinio rudens dalį reikėtų gaivinti pirmiausia. Viena, diskusijų tema nebūtinai turi gvildenti unliversalijas, jai nepakenktų tiesioginis ryšys su literatūros proceso aktualijomis. Antra, tarp pranešėjų būtinai turi atsirasti dar nematytų veidų, specialiai pakviestų kritikų ar menininkų, kurie naujais, tegu ir kontroversiškais požiūriais provokuotų apsnūdusią poetų auditoriją. Trečia, tikrai nederėtų kitais metais pamiršti Donaldo Kajoko pasiūlytos konkrečios, „žemiškos“ temos: kodėl lietuvių poezijoje vis dar populiarūs griežti eilėdaros ir rimavimo modeliai, kai Vakarų Europoje ir JAV juos jau visai nustelbė verlibras?
Palyginimui: 1990 metais Druskininkuose vyko net trejetas skirtingų diskusijų: „Poetinė forma – pasaulio forma“. „Mūsų poezija šiandien“ bei „Poezija ir politika“. Tokiems palyginimams be galo daug informacijos suteikia šiemet išleistas dešimtmečio almanachas „Poetinis Druskininkų ruduo 1990–1999“ (leidykla „Vaga“). Sudarytojų G. Bleizgio, L. Katkaus, R. Šileikos ir dailininko K. Grigaliūno darbą galima neperdėtai laikyti vienu įdomiausių ir linksmiausių tarp šiemetinių literatūros leidinių, be to, turėsiančiu dar ir istorinę vertę. Iš gyvai sukomponuotų tekstų ir šmaikščių nuotraukų matyti, kad sudarytojus darbas traukte įtraukė. Jie almanache sakosi, kad medžiagą „teko susirasti patiems, patyrinėti nemažą asmeninį Kornelijaus archyvą, pasėdėti bibliotekose, pakamantinėti Džoją Barysaitę ir kelis kitus ištikimus renginio fotografus. Kartais pasijusdavome kaip kokie archeologai: rodos, dar tik dveji (treji, septyneri) metai tepraėjo, o kiek dalykų Jau pamiršta!“ Nors kai kurių pirmųjų (ypač 1990– 1992) metų medžiaga telpa vos penkiuose šešiuose puslapiuose, vėliau su kiekvienu skyriumi almanachas vis lengviau įveikia nuolatinę kultūros priešininkę – užmarštį. Todėl skaityti šį, dar gyvos atminties dokumentą smagu. Beje, jei almanachas, kaip numatoma, pasirodys kasmet, dėl to smagumo Jis gali greit nukonkuruoti ilgaamžį „Poezijos pavasario“ leidinį…
Jau minėjau – Druskininkuose šiemet lankėsi kaip niekad daug, gal keliolika užsienio poetų Jų gausa renginys irgi varžosi su Poezijos pavasariu. Skaitymuose, vakarojimuose laisvai klaidžiojo kosmopolitizmo dvasia: sriūbtelėję poeto Gerardo Beltrano meksikietiškos tekilos su agavos kirminu, ne vienas prie mikrofono imdavo improvizuoti angliškai arba vokiškai. Susikalbėti pavykdavo visiems, Tad kaip užsieniečiai vertina Poetinio rudens šurmuliavimus? Latvė Jolanda Sllanžė per jaunųjų skaitymus kavinėje „Širdelė“ priekaištavo pernelyg įsismaginusiems. „Jei mes Latvijoje turėtume tokĮ puikų poezijos festivalį, tai stengtumės išklausyti visus, skaitančius eiles. Jūs kažkodėl nevertinate to, ką turite…“ Amerikietį iš San Francisko Samą Wittą itin sužavėjo mūsų renginio laisvė ir neformalus bendravimas: „Jungtinėse Valstijose tokio poezijos festivalio nėra. Pas mus viskas tik oficialu ir akademiška. Poezijos festivalius visur valdo ir reguliuoja leidyklos su knygų rinkos vadybininkais. Poetai varžosi dėl vadinamųjų prestižinių prizų, kad gautų sutarčių Iš leidyklų, todėl vyrauja konkurencinė įtampa. Jei, neduokdie, festivalyje kas nors įkauštų, keleriems metams žlunga viso renginio prestižas ir leidyklų dėmesys Jam“. Žingsniuodamas pusryčiauti paveju daną Mlkkelj Thykierį ir klausiu jo to paties. „Na, žinai… Tai, kad Danijoje tie poezijos festivaliai visai tokie patys. Suvažiuoja žmonės pasiausti, pasilinksminti, kartais išgirsta kokią geresnę poezijos eilutę. Jei dar turi noro… Ir taip metai iš metų…“ Štai jums ir kultūriniai panašumai tarp Šiaurės tautų, ar ne?
O pabaigai – dešimtojo Poetinio Druskininkų rudens rezultatai.
Jotvingių premija skirta poetei Nijolei Miliauskaitei už eilių rinktinę „Sielos labirintas“.
Geriausiu 1999-ųjų debiutantu pripažintas Gintaras Bleizgys, įšleidęs pirmąją knygą „Vietovė, Šiaurė“.
Anoniminio eilėraščio konkursą laimėjo Kornelijus Platelis (eilėraštis „Šv. Elžbietos ligoninė“, skirtas Ezrai Poundui). Konkurso „Ruduo ir poezija“ nugalėtojas – lenkas Leszekas Engelkingas.
Renginio dalyviai balsuodami išrinko geriausių dešimtmečio poezijos knygų dešimtuką. Knygų vietos nėra itin svarbios, tačiau seka štai tokia: D. Kajokas, „Meditacijos“; S. Parulskis, „Mirusiųjų“; V Bložė. „Ruduo“; K. Platelis, „Prakalbos upei“; S. Geda, „Babilono atstatymas“; N Miliauskaitė, „Uždraustas įeiti kambarys“; S Geda, „Skrynelė dvasioms pagauti“; A A Jonynas, „Naktinis traukinys“; „Krioklys po ledu“; A. Marčėnas ir S. Parulskis, „50 eilėraščių“.
Dešimtaisiais metais Poetinio rudens simbolius papildė himnas. Jo autoriai – Antanas A. Jonynas ir Bronys Savukynas. Iki kitų metų patariu gerai išmokti himno priedainį:
Platelis, Bložė ir Geda
Gyvuos visur ir visada!
Platelio, Bložės ir Gedos
Mes nepamiršim niekados!