Angelė Jasevičienė. Romanas kaip gyvenimo cirkas
2010 m. Nr. 10
Dalia Jazukevičiūtė. Gyvatė keičia odą: romanas. – Vilnius: Alma littera, 2010. – 152 p.
Dalia Jazukevičiūtė, prieš kelerius metus (2006) atsakinėdama į „Nemuno“ jai užduotus klausimus, išsitarė: „Pridėjau prie dešimties Dievo įsakymų dar ir savąjį, vienuoliktąjį – „Nebijok“. Bet netiesa būtų manyti, jog išties niekada neišsigąstu. Drąsa – dar tik pastanga. Aš stengiuosi, aš mokausi drąsos. Tai mano spyruoklė. Stuburas. Varomoji jėga.“
Nuo minėtojo pokalbio „Nemune“ praėjo vos keleri metai, tačiau jų užteko (su kaupu!), kad save nedrąsia, „gyvenančia tarsi be odos“, vadinusi rašytoja taptų ryškiu meteoritu Lietuvos prozininkų padangėje. Odą ji užsiaugino, ir, reikia pažymėti, visai neploną. O paskutiniame romane („Gyvatė keičia odą“, 2010) net nusprendė iš jos išsinerti.
Ar pavyko? Vargu, nes penktas D. Jazukevičiūtės romanas nelabai kuo skiriasi nuo ankstesniųjų: „Anarchistės išpažintis“ (2007), „Juodasis kvadratas“ (2007), „Dviejų mėnulių baras“ (2008), „Stiklinis paukštis“ (2009). O kaip gali iš esmės skirtis, jei visuose pasakojama apie tą patį žmogų, t. y. apie save? Riba tarp pasakotojos ir veikėjų romanuose labai neryški. Tai, beje, nei autorei, nei jos skaitytojams nėra joks tabu. Jau pirmose romano eilutėse autorė pripažįsta: „Mano draugužė Viktorija, klausydamasi iš atminties ištraukto praeities vaizdelio, sykį pasakė, kad manyje gyvena kokie septyniolika romanų. Manau, ji klydo. Jų kur kas daugiau. Gal koks pusšimtis. <…> Kiekvienas manyje sėdintis romanas yra ir gražus, ir siaubingas, ir truputėlį juokingas. Kaip ir žmogaus gyvenimas. Jeigu jis, žinoma, tikras, o ne sumeluotas. Ir jeigu lemtingus sprendimus visuomet priimi pats, o ne plauki pasroviui, kaip koks šūdo gabalas“ (p. 9).
Skaitau pastarąjį autorės „bestselerį“ ir mąstau: kodėl D. Jazukevičiūtei nepradėjus rašyti viešo dienoraščio? Atsakymas būtų paprastas: nes tada autorė nerealizuotų savojo ego. Juk toks grafomaniškas rašymas ir yra savo egoizmo ar net egocentrizmo demonstravimas.
Pirmi D. Jazukevičiūtės romanai neginčijamai buvo sukurti pagal tą patį modelį, pasakojantys moterų – anarchisčių istorijas. Tiesa, anarchizmo sampratą savo romanuose rašytoja gerokai supaprastino. Anarchistas jai – ne tradicijas dėl novatoriškos ateities vizijos laužantis kūrėjas, o paprasčiausiai lengvabūdišką gyvenimo kelią pasirinkęs asmuo. Taigi nors visų romanų herojės save išdidžiai vadina maištingomis anarchistėmis, besižavinčiomis Che Guevara, Stenka Razinų arba Jėzumi, jų pačių „maištas“ apsiriboja alkoholizmu ir paleistuvyste. Jos nieko nekuria, vien tik griauna (šeimą, santykius su artimaisiais, vyrais). Tai jau nebe anarchija, o destrukcija.
Paskutinis autorės romanas nuo ankstesnių skiriasi tuo, kad jame pagrindinė veikėja Sibilė maištauja ne tiek prieš visą likusį pasaulį, kiek pati prieš save. Jos neprisitaikymas, amžinas nepasitenkinimas ir cinizmas atsisuka prieš ją pačią. Metus laiko ji gulinėja lovoje, vengia žmonių ir svaičioja apie mirtį. Šis romanas nebėra pasakojimas apie drąsią moteriškę, pasiryžusią užkariauti pasaulį ir visų vyrų lovas. Tai – liūdna palūžusios moters gyvenimo istorija.
Tarsi uždelsto veikimo bomba tiksinčiu savinaikos mechanizmu pagrindinė romano veikėja primena Jurgos Ivanauskaitės sukurtas herojes. Tačiau jų tapatinti neįmanoma, nes J. Ivanauskaitės sukurtos moterys visiškai nesugeba mylėti savęs, o D. Jazukevičiūtės veikėjos save myli net per daug. Kad ir kaip būtų, harmoningas santykis su pasauliu nesukuriamas nei vienu, nei kitu atveju, Tiek neapykanta sau, tiek perdėtas egocentrizmas nesuteikia nei gyvenimo laimės, nei pilnatvės.
Kas yra gyvenimo laimė pastarojo D. Jazukevičiūtės romano veikėjai? Ankstesnių jos romanų personažės iki apsvaigimo kartodavo žodžius „laisvė“ ir „maištas“, o Sibilė į gyvenimą žiūri kur kas romantiškiau. Netgi, sakyčiau, moteriškiau, jei moteriškumą laikytume tam tikrų prigimtinių, psichologinių moters savybių visuma. Iki susitikimo su Semionu veikėja vyrus laiko antrarūšiais žmonėmis: „O vyrai… Et, aš pati juos pakeldavau nuo žemės, o žemė – kas? Purvas… Pakeldavau iki savęs. O paskui paleisdavau iš rankų ir jie krisdavo atgal į tą purvą“ (p. 65).
Tačiau lemiamas susitaikymas su vyrija vis dėlto įvyksta. Ieškodama dovanos dukrai, veikėja susipažįsta su vyru, apvertusiu jos cinišką pasaulėlį aukštyn kojomis. Niekinusi visą vyrišką giminę, ji staiga nei iš šio, nei iš to panyra į siautulingą aistrų sūkurį ir atsiduoda gaivalingam jausmui. Meilė įprasmina Sibilės gyvenimą: „Tačiau manyje gyvenančiai moteriai vis tik reikėjo artumo. Toji moteris, įsikūrusi kažkurioje mano sielos kertelėje, vis dėlto geidė kito valios. Užkariautojo. Stipresnio. <…> Ir štai sutikusi Semioną, aš sutikau ne meilę – tamsą, ne meilę – geismą, o meilę – šviesą. Džiaugsmą“ (p. 74).
Grįžtama prie gana įprasto moterų rašomoje prozoje santykių modelio: stiprus, tėvo vaidmenį atliekantis vyras, ir silpna, infantili, psichologiškai nuo jo priklausoma moteris. Tiesa, kitų rašytojų sukurtos veikėjos silpnos tampa dėl kažkokių priežasčių: nelaimingos vaikystės, komplikuotų santykių su motina, tėvo nebuvimo (J. Ivanauskaitės „Ragana ir lietus“, „Placebas“), skaudžios pirmosios meilės patirties (D. Vaitkevičiūtės „Kamile nori mirti“), psichologinės traumos (V. Jasukaitytė „Aš nužudžiau savo dukterį“) ar pan. Tačiau Sibilės metamorfozėms jokio realaus pagrindo lyg ir nėra. Pirmoje romano dalyje ji vaizduojama kaip nepalenkiamo (ir absoliučiai nesugyvenamo) charakterio pagyvenusi moteris, o sutikusi Semioną kardinaliai pasikeičia, tapdama nuolankiu jo „vaikeliu“.
Tokį akibrokštą galima paaiškinti nebent pačios autorės žodžiais, užrašytais ant romano nugarėlės: „Jeigu jūs irgi ilgitės idealios meilės, kokios, kaip teigiama, apskritai nebūna, tenurimsta jūsų širdis. Aš sugalvojau tokią meilę, ir dabar ji jau yra.“ Paradoksalu tik tai, kad idealią meilę patiria itin netobula moteris, todėl ir ši meilė atrodo ne tiek ideali, kiek ironiška, dirbtinė. Rodos, kad visas romanas sudėliotas iš visiškai vienas su kitu nesusijusių gabalėlių, tarsi neišbaigta, neskoninga mozaika.
Įvykiai ir personažai nedera tarpusavyje. Į vieną knygą sugrūsta sentimentali meilės istorija, Kristaus garbinimas ir piligrimiška kelionė į Jeruzalę konfliktuoja su egocentrišku pagrindinės veikėjos charakteriu, jos cinišku požiūriu į pasaulį ir galiausiai savižudybe romano pabaigoje. Apskritai antra romano dalis dėl pagrindinės veikėjos ligos diagnozės ir staigaus atsivertimo į Dievą pernelyg primena J. Ivanauskaitės „Viršvalandžius“ (2007), todėl skaitant, norom nenorom, ieškoma paralelių. Skirtumas tas, kad J. Ivanauskaitės tekstai – vientisi ir glotnūs, be minčių pertrūkių. D. Jazukevičiūtės romanai priešingai – dirgina.
Taip įvyksta todėl, nes autore sąmoningai nesivargina ieškodama subtilesnių kūrybos formų. Rašymas jai tampa savojo „aš“ demonstravimu publikai pačiais primityviausiais būdais: „Tai kaipgi be Če Gevaros? „ Pasaulinis revoliucionierius numeris antras. Jis, kaip ir aš, gimęs Drakono metais, po Dvynių ženklu. Artima siela“ (P– 63). Didžiausio įkvėpimo sėmiausi stebint ir reflektuojant savo gyvenimą (Sibilė – kaijerą savanoriškai metusi žurnalistė, rašanti knygą. Jos, kaip ir romano autorės, dukra nutekėjusi į Londoną. Aprašoma kelionė į Jeruzalę taip pat remiasi asmenine patirtimi). Žinoma, kiekvieno rašytojo sukurti veikėjai – savotiškos jo paties autoprojekcijos, ir nieko čia nepadarysi. Tačiau santykis su savimi gali būti įvairių formų, ne vien egocentriškas ar pagyrūniškas. Sveika saviironija ir šiokia tokia stebėtojo distancija nepakenktų, atvirkščiai – suteiktų romanui nors kruopelytę nuoširdumo.
Net sirgdama nepagydoma liga, Sibilė lieka ištikima savo ego. Pasirinkdama mirtį, ji tegalvoja apie neskausmingą gyvenimo baigtį. Rūpinimasis artimaisiais (išskyrus savo kate) jai nebūdingas. Iki paskutinių gyvenimo akimirkų veikėja maištauja: prieš savo likimą, gyvenimą, ligą. Maištas D. Jazukevičiūtės romane tampa griaunančia jėga. Sibilė žlunga ne todėl, kad maištauja, atvirkščiai – ji maištauja todėl, kad po truputį žlunga. Visas veikėjos gyvenimas: nelaimingos vedybos, anksti šeimą palikusi duktė, varginantis žurnalistės darbas, blaškymasis niekur nerandant sau vietos – nesibaigianti nesėkmių grandinė. Atžarus, vyriškas charakteris tėra poza, kaukė, už kurios slepiasi kompleksuota ir jautri asmenybė.
Vadindama savo romanų veikėjas „kariais“, D. Jazukevičiūtė tarsi pamiršta, kad pirmiausia jos – moterys. Vyriškas mąstymas, triaukščiai keiksmažodžiai, girtuoklystė ir vulgarumas galbūt daro jas išskirtines ir ryškias, bet toks išskirtinumas – atgrasus. Anot Regimanto Tamošaičio, „normalios visuomenės proporcijos pasižymi asimetrija: gerų dalykų yra mažai, ir labai vertingi, nors kartais beveik įmatomi, o cirko renginiai būna ryškus, vieši bei rėksmingi“. Tiesa, cirkas taip pat yra savotiškas menas, tačiau tai menas vien tik akims. Ryškus, bet trumpalaikis. Kaip apie save rašliavą dienraščiuose sako pagrindinė romano veikėja Sibilė: „Šūdas tai buvo, o ne vertybė. Jokie vienadieniai dalykai nėra vertybė, ponai mieliausieji. Vertybė yra tai, kas amžina“ (p. 35). Pačios autorės kūriniai taip ir įstringa žurnalistinio romano lygyje, taigi jų vertė – neką didesnė, nei vadinamosios „laikraštienos“. Didesnė tik apimtis ir rašančiosios ambicijos.
Tokia jau ta D. Jazukevičiūtė: puolama kritikų, mėgstama skaitytojų (kol šiems atsibos tos pačios istorijos variacijos). Pati autorė apie savo kūrybą teigia: „Jeigu blogai vertinčiau savo kūrybą, seniai būčiau ją metusi šalin. Aš dar tik tikiuosi parašyti genialią knygą. Dar jai kaupiuosi… O parašyti penki romanai yra tik prologai tai genialiai knygai.“ Ar ta knyga nebus kaip sparčiai Lietuvoje populiarėjantys „žvaigždžių“ ir „žvaigždučių“ memuarai? Tik vargu ar po penkių romanų kas nors dar liko nepasakyta.