Angelė Jasevičienė. Gyvenimo arenoje užmerktos akys
2011 m. Nr. 6
Alvydas Valenta. Pradžios užkalbėjimai: romanas. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2010. – 206 p.
Kiekvienam žmogui jo gyvenimas atrodo ypatingas, o patirtis – neįkainojama. Gal dėl to lietuvių literatūros lobyne memuarų, prisiminimų, autografijų – nors vežimu vežk. Kad ir kaip būtų, kiekviena tokia knyga yra savita, sukaupusi individualių prasmių ir turinti galingą emocinį krūvį.
Užrašyti prisiminimus paprasčiau, negu sukurti kažką naujo? Manau, tokia mintis teisinga, tačiau negalima pamiršti, kad, rašant apie asmeninę patirtį, atsakomybės našta taip pat didesnė,
„Pradžios užkalbėjimai“ – pirmasis Alvydo Valentos romanas. Juo autorius tarsi prisistato skaitytojui, tapybiškais ir neretai ironiškais sakiniais papasakodamas savo „pradžios“ istoriją. Šioji prasideda pasakotojui esant vos trejų metukų amžiaus ir vingiuoja kelis dešimtmečius, įtraukdama mokyklos, studijų laikus bei įvairias kalbančiojo gyvenimo patirtis. Prisiminimai knygoje tvarkingai suskirstyti į tris skyrius, kurių kiekvienas apima vis kitą pagrindinio veikėjo gyvenimo laikotarpį.
Skyriuje „Pirmasis užkalbėjimas“ atsigręžiama į vaikystės dienas. Rašoma apie nerūpestingiausias ir kartu laimingiausias pagrindinio veikėjo išgyventas akimirkas, šiam dar nesuvokiant savo išskirtinumo. Pasakotojo kalba vaizdi, tapybiška, kiekviena detalė aprašyta itin apgalvotai. Gamtos, buities vaizdai atpasakoti taip tikroviškai, kad skaitydamas pats nejučia imi save įsivaizduoti kalbančiojo vietoje.
Kaltės jausmo užuomazgos ir supratimas, kad pasakotojo gyvenimas yra kitoks, nei daugelio bendraamžių, išryškėja vėliau, besimokant aklųjų ir silpnaregių mokykloje: „Šitaip kiekvienais metais – jaučiu, kaip virstu kažkokiu keistu gyviu, siurbiančiu tėvų jėgas, sveikatą, atimančiu iš jų ramybę. Pamažu, bet atkakliai, lyg žolė per asfaltą, manyje kalasi pirmieji nesuprastos ir neįsisąmonintos kaltės daigai“ (p. 91).
Apie metus, praleistus mokykloje, pasakojama skyriuje „Antrasis užkalbėjimas“. Aprašomos įvairios paaugliškos patirtys, nuotykiai: pirmas išgertas alaus butelis, surūkyta cigaretė, šokiai, mintys apie mergaites. Jei kalbantysis pats neužsimintų apie savo negalią, iš jo patirtų išgyvenimų ją suvokti būtų neįmanoma. Jaunuolių gyvenimas intensyvus, jų išdaigos, svajonės ir elgesys niekuo nesiskiria nuo už internato sienų dienas leidžiančių bendraamžių. Būnant drauge su likimo broliais, nemąstoma apie savo adaptaciją visuomenėje, vaikai tam neruošiami, jų išskirtinumas neakcentuojamas: „Šiek tiek keista, kad šitoje gyvenimu vadinamoje arenoje, tame būsimajame kovos veiksmų amfiteatre, mūsų nuolatiniam antrininkui – mūsų aklumui, dėmesio beveik neskiriama. Kartais atrodo, kad jis tiesiog neegzistuoja. Apie jį mes beveik nekalbame, jo neaptarinėjame, nesvarstome. Apeiname lyg kokią pelkę, kurioje gyvena nelabasis – geriau nekliudyti, nežadinti, neprovokuoti, nes išlindęs dar prišnekės ar pridarys, ko nereikia. Pasaulis geras ir gražus, jis visada ir visur nusiteikęs mums padėti – argi šito neužtenka?“ (p. 124). Seniau buvęs skausmingas namų ilgesys dingsta, lauktos atostogos nebedžiugina – vaikai saugiausiai jaučiasi būdami tarp tokių, kaip jie patys. Gyvenimas uždaroje erdvėje, savotiškame tikrovės simuliakre, jiems yra saugi slėptuvė ne tik nuo aplinkinio pasaulio, bet ir nuo savo luošumo.
Pagrindinio veikėjo kuriami eilėraščiai, jam gyvenant internate, taip pat yra nenatūraliai „saldūs ir putlūs“. Gyvenimas pažįstamas vien tik iš knygų, neturint jokio praktinio patyrimo: „Rašau apie jūrą, prie kurios dar nesu buvęs, audras, kalnus, apie kuriuos nieko nežinau, žydras akis ir raudonas lūpas, apie plyštančias iš skausmo uolas, sudužusią ir vis dėlto kažin kaip stebuklingai išlikusią meilę, – fantazuoju, susikuriu jokioje tikrovėje neegzistuojantį pasaulį ir patikiu jo realumu“ (p. 93–94).
Paaugliškas naivumas išnyksta įstojus į universitetą (skyrius „Užkalbėjimas dviem balsais“). Čia patiriama pirma širdgėla dėl neišsipildžiusios meilės, susimąstoma apie gyvenimo prasmę ir savo vietą po saule. Šiame skyriuje šalia pagrindinio veikėjo koja kojon savo svarbumu žingsniuoja jo studijų laikų draugas, atvykęs sostinėn iš Žemaitijos. Besaikis girtuokliavimas, praskaidrinantis niūrią bendrabučio kasdienybę, po daugelio metų ištikimąjį kalbančiojo bičiulį pražudo, todėl šiame skyriuje jų abiejų vardu papasakotos universiteto laikų istorijos yra savotiškas nekrologas mirusiam kambariokui.
Pasibaigus studijoms, kalbančiojo gyvenimas tarsi sustoja vietoje – dienas, kupinas nuotykių, keičia kasdienė rutina, iš kurios nėra ko prisiminti, akcentuoti, užrašyti. „Turėjau stogą virš galvos, darbą – nešalau, neskurdau, nealkau, bet kartais imu manyti: geriau jau būtų buvę priešingai, geriau jau būčiau viso to neturėjęs. Gyvenimas nei labai daug davė, nei pernelyg daug reikalavo. Pasaulis aplink mane pamažu panėšėjo į popiečio saulės prikaitintą nevėdinamą šiltnamį, o aš pats – į tame šiltnamyje be prasmės ir tikslo slampinėjantį nusipenėjusį, aptingusį katiną. Sklaidėsi iliuzijos, geso jaunystės idealizmas, mintis, jausmus, emocijas pamažu ėmė dengti kasdienybės dulkės“ (p. 200), – apie tolimesnį savo gyvenimą pasakoja pagrindinis veikėjas. Niekas nevyksta, ir šita ramybė tampa baisesnė už galimas sielos audras, kritimus ar
nuopuolius.
Apie praeitį kalbama nostalgiškai, apie dabartį – ironiškai, kritiškai. Suvokiama, kad gyvenimas nėra blogas, tačiau jis ne toks, kokio norėtųsi. Bėda ta, kad prasmės susikurti nesistengiama, jos vien laukiama – kaip dovanos, nušvitimo, kol galiausiai apskritai imama abejoti prasmingos būties svarbumu: „Nežinau, kas yra gyvenimas, kokią jis turi prasmę. Ar įmanomas gyvenimas be jokios prasmės – kaip augalo, nerūpestingos plaštakės ar kokio jaukaus naminio gyvūno…“ (p. 205). Kelti panašaus pobūdžio egzistencinius klausimus ir palikti juos atvirus jau daugeliui autorių tapo tradicija. Suprantama, aiškaus atsakymo ir negali būti, nes kiekvienas žmogus savo gyvenimą nugyvena skirtingai. Vis dėlto reikia pripažinti, kad buvimo šioje žemėje faktas jau pats savaime yra prasmingas.
A. Valentos romanas yra vienas iš nedaugelio kūrinių, kuriuose išdrįstama kritiškai pažvelgti į savo išskirtinumą, nieko neteisiant, nekaltinant, nedramatizuojant. Tikrovė priimama tokia, kokia ji yra. Kalbančiojo santykis su pasauliu stoiškas, vyriškas. Iš skaudžių dalykų, dviprasmiškų situacijų pasišaipoma, jos pasakojamos su humoru, saviironija (meilės prisipažinimas kurso draugei, savo kambario paieškos bendrabutyje apgraibomis, padauginus „velnio lašų“, ir Pan.). Tai brandus kūrinys, parašytas remiantis asmenine patirtimi, ją permąstant iš naujo. Į vaikystės ir paauglystės metus žvelgiama iš distancijos, tai leidžia įvykius atpasakoti gana objektyviai, išvengiant sentimentalumo.
Vienatvė, stagnacija, rutina yra būsenos, su kuriomis susiduria visi tam tikrą gyvenimo dalį nuėję žmonės, tačiau tik nedaugelis iš jų stengiasi suprasti tokio sąstingio priežastis. „Tačiau ką reiškia net didžiausios politinės, ekonominės, socialinės permainos, revoliucijos ar griūtys valstybės gyvenime prieš griūtį ar virsmą, vykstantį atskiro žmogaus sieloje? <…> Kas yra minios laisvė: laisvė būti minioje, kartu su minia – ar priešingai: vienam, nuo visų atsiskyrus, niekieno netrukdomam, bet niekieno ir nepalaikomam?“ (p. 202) – retoriškai klausia kalbantysis. Gyvenant uždarą gyvenimą, neturint žmogaus, dėl kurio būtų verta aukotis (kalbančiojo žodžiais tariant, neradus „paslaptingosios meilės formulės“), sunku susikurti aiškų gyvenimo tikslą. Tik buvimas kartu su kažkuo, gebėjimas dalytis įprasmina būtį, nes žmogus iš prigimties yra socialus. Mirus buvusiam kambariokui, kalbantysis netenka ne tik draugo – jis netenka atramos gyvenime, todėl šis praradimas jam toks skaudus.
Skaitant pirmąjį A. Valentos romaną džiugina sklandi, tapybiška kalba. Pasakojama vaizdžiai, akcentuojamos detalės, ypač pirmuose skyriuose. Nesivaikoma modernių išraiškos formų, autoriui svetimas dirbtinis manieringumas. Tradicinis teksto komponavimo būdas, įvykius tvarkingai sudėliojant chronologiškai tikslia seka, leidžia geriau suvokti žmogaus istoriją, pajausti rašančiojo nuotaikas.
Vis dėlto manyčiau, kad šis pirmasis romanas tėra tik pratybos, savotiškas autoriaus apšilimas prieš rimtesnius, daugiau pastangų reikalaujančius darbus. Sukurti fiktyvų siužetą yra neką menkesnis iššūkis, negu aprašyti realius praeities įvykius.