Angelė Jasevičienė. Įvadas į pasaulio pabaigą
2011 m. Nr. 1
Algis Kuklys. Apokalipsė: romanas. – Vilnius: RDI Grupė, 2010. – 162 p.
Kretingiškio Algio Kuklio mūza nesnaudžia ir netinginiauja, skaitytojus pasiekė jau septyniolikta jo knyga – romanas „Apokalipsė“ (2010). Kūrinys skaitytojams pristatytas Kretingoje, rašytojo jubiliejinio kūrybos vakaro metu. Tądien paminėta rašytojo 60–ies metų sukaktis, aptarta autoriaus kūryba, joje vyraujantys motyvai, veikėjų charakteriai. „Algis Kuklys savo knygose pagavo laiką“, – tokiais žodžiais įžvalgas apibendrino Pranciškonų gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Virginija Rudavičienė. Pratęsiant šias mintis, galima pridurti, kad laikas A. Kuklio prozoje jei ir nepagautas, tai bent jau sustabdytas. Daugelyje savo kūrinių rašytojas gręžiasi atgal, į praėjusius dešimtmečius, susitelkdamas į mažo, dažniausiai iš provincijos kilusio, žmogaus pasakojimą. „Vis dėlto supratau, kad esu mažo miesto žmogus, ir man norėjosi būti čia, savo įkvėpimo žemėje“, – apie gimtąją Kretingą yra ištaręs A. Kuklys. Todėl neatsitiktinai prozos kūrinius, kuriuose autorius aprašo savo aplinką ir gilinasi į individo dvasinį pasaulį bei įvairias jo patirtis, galima laikyti brandžiausiais visoje A. Kuklio kūryboje.
Deja, to negalima pasakyti apie romaną „Apokalipsė“, kuriame rašytojas ima spręsti globalines problemas. Pasaulio pabaigos idėja šiuo metu itin populiari tiek kine, tiek literatūroje, todėl retkarčiais vis pasikartojantis šios temos gvildenimas viena nuo kitos menkai tesiskiriančiomis variacijomis kelia abejonių. Ar įmanoma pasakyti ką nors nauja, originalaus? Vargu.
A. Kuklio romane pasakojama Apokalipsės istorija skamba gana banaliai, tradiciškai: „Vakarų Europą siaubė potvyniai bei uraganai, Indijos ir Vietnamo pakrantes – cunamiai, o Japonija ir kitos šalys kentėjo nuo žemės drebėjimų. Ir visur, be abejo, neapsieita be didelių žmonių aukų“ (p. 24). Šalyje siaučia siaubinga audra, po kurios dangus atrodo „įskilęs, tarsi būtų gigantiška lėkštė“ (p. 28). Neįprastų reiškinių pasirodymas žmonijai praneša apie artėjančius gamtos kataklizmus. Perspektyvos bauginančios: „Taigi… Jeigu pasaulyje prasidės didelės sausros ar kitokios stichinės nelaimės, badaus dešimtys šalių. Patrankomis ir bombomis žmonių nepamaitinsi. O jeigu ims trūkti ir geriamojo vandens, kils neišvengiami kariniai konfliktai“ (p. 43).
Tokiame netvariame pasaulyje blaškosi pagrindiniai romano veikėjai – populiaraus žurnalo „Gaublys“ žurnalistas Martynas Šneideris, jo žmona Kamilė, mylimoji kino aktorė Liza, vyriausiasis redaktorius Henrikas ir kiti daugiau ar mažiau svarbūs personažai. Kūrinyje pasakojamos netobulų, nuodėmingų žmonių istorijos, kurių tragizmui išryškinti labai tinka siaučiančios Apokalipsės kontekstas. Redaktorius, vakarėlyje prievartaujantis savo dukters amžiaus mergaitę, neištikimas sutuoktinis Martynas sekiojantis paskui kiekvieną sijoną, nevaisinga jo žmona, valkatos, bažnyčioje nužudančios kunigą, karjerai ir pinigams vergaujanti liaudis – šių dienų visuomenės prototipas. Visuomenės, kurioje gyvenančius žmones, pasak Jeano Baudrillard’o, „valdo troškimas viską imti, griebti, kimšti į skrandį, viskuo manipuliuoti. Matyti, suprasti, išmokti – tai jų nedomina“.
Apokalipsės, o kartu ir galimos mirties akivaizdoje keletas žmonių iš naujo apmąsto savo gyvenimą, suvokia ankstesnės egzistencijos beprasmiškumą. Martynas su naująja meiluže Liza darbo reikalais išvyksta į Rusijos gilumą, speiguotąjį Altajaus kraštą. Ten sutikti žmonės, jų vietiniai papročiai, tradicijos, o labiausiai pokalbiai su šamanu Arafu priverčia veikėjus kritiškai pažvelgti į gyvenimą „didelėse jurtose“ (p. 59). „Įsivaizduokite, pirmą kartą pajutau, kad esu ne tik vyras, kuris dairosi į gražesnes moteris. Tiesiog esu žmogus, galintis pajusti tai, ką sunku apsakyti žodžiais, nes žodžiai yra tik žodžiai, o ne jausmai, jutimai ir kitokie pojūčiai. <…> O šiuolaikinis pilietis yra statiškas, sausas technokratas. Jis turi tik poreikių, interesų, pelno, procentų, akcijų, o svarbiausia – pinigai, pinigai, pinigai. <…> Šiuolaikinis pilietis yra didžiausias ligonis, bet jo niekas negydo, nes ir gydytojai serga tomis pačiomis ligomis. Pasibaisėjęs suvokiau, kad tokia civilizacija mirs, kaip miršta žmogus, sergantis onkologine liga“ (p. 61–62), – viename interviu atvirauja Martynas.
Tokia šiuolaikinio gyvenimo būdo kritika paremtas visas A. Kuklio romanas. Autorius prisiima visažinio teisėjo vaidmenį, susidaro įspūdis, kad, iš kūrinio pašalinus visus veikėjus ir palikus tik pasakotojo moralus, romano siužetas menkai nukentėtų. Personai tėra marionetės, būtinas komponentas veiksmui plėtoti. Autorius nekuria asmenybių, veikėjų charakteriai blankūs, stereotipiniai: plevėsa nuotykių ieškotojas žurnalistas, gražuolė ilgakojė aktorė, ištikima tarsi Penelopė žmona, dvasingas šamanas, stigmomis paženklintas kunigas. Tiek veikėjų paveikslai, tiek pats siužetas monotoniški labai trūksta akcentų, vadinamųjų „razinkų“. Tuo labiau, kad pasaulio pabaigos tema jau gana nuvalkiota, todėl bent jos pateikimo būdas turėtų būti išskirtinis, sumaniau apgalvotas.
Kalbėdama apie meninį romano lygį, labai pasigendu autoriaus fantazijos. Silpnais laikyčiau veikėjų dialogas. Bandoma perteikti kasdieninę, buitinę kalbą, tačiau ji atrodo negyva, dirbtinė, tarsi sterilizuota nuo bet kokio gyvesnio žodžio, šmaikštesnio posakio, išraiškingesnės metaforos. Kalbėdamiesi veikėjai vien tik apsikeičia informacija, tačiau išgyvenimų perteikti žodžiais jiems nepavyksta, o ir nesistengiama.
Pats A. Kuklys rašytojus skirsto į dvi kategorijas: pasakotojus ir idėjų rašytojus. Pasak autoriaus, „ateitis priklauso idėjų literatūrai. Ir tą idėją reikia pateikti taip, kad skaitytojas jos pagautas“. Gaila, kad šio patarimo autorius netaiko pats sau. Net ir originaliausia idėja nebus įvertinta, jeigu papasakota banaliai. Turinys ir romane vienodai svarbūs.
Grįžtant prie turinio, neįmanoma nepastebėti autoriaus apsiskaitymo, domėjimosi ekologinėmis problemomis. Vietos, kuriose kalbama apie Jupiterio žiedus, primena mokslo populiarinimo leidinį. Tiesa, mokslas romane yra menkesnis autoritetas už religiją. Turbūt neatsitiktinai romanas pradedamas Senojo Testamento ištrauka, po jos pateikiama citata iš Nostradamuso pranašysčių. Kone vienintelis absoliučiai tobulas veikėjas romane yra kunigas, kuris geba ne tik numatyti ateitį, gydyti žmonių sielos žaizdas, bet ir turi savo pasaulio pabaigos versiją: „Galbūt jau pasibaigė Aukščiausiojo kantrybė ir jis žmonijai ruošia didelę rykštę. <…> Neabejoju, kad ir dabar iš mano minčių pasijuoktų mokslininkai ir kiti mokyti vyrai, bet ateitis parodys, ar mes dar juoksimės“ (p. 67).
Romano pabaigoje kunigas nužudomas. Smurtinė Dievo tarno mirtis bažnyčioje tik dar labiau sustiprina Apokalipsės nuojautas, nors pati žmogžudystės scena sukurta neįtikinamai. Neįtikina ir artėjanti pasaulio pabaiga, kuri romane pavaizduota abstrakčiai: siaučianti audra, uraganai, pasikeitęs dangaus skliautas, išsigandę artėjančios grėsmės, sutrikę žmonės. Veikėjai, slegiami niūrių nuojautų, blaškosi, keliauja, tačiau galiausiai visi grįžta į gimtuosius namus. Apokalipsė, reikia numanyti, atidedama vėlesniam laikui. Bent jau ekologiniu atžvilgiu. O mažosios apokalipsės įvyksta kiekvieno personažo gyvenime: vieni permąsto savo ligšiolinę būtį (Henrikas), kiti nutraukia slegiančius santykius (Martynas), treti imasi kilnių darbų (Kamilė) ar atranda tikrąją meilę (Liza).
Šią A. Kuklio pavaizduotą Apokalipsę galima laikyti nebent įvadu į tikrąją pasaulio pabaigą. Moraliai degraduojančio pasaulio dienos galbūt ir suskaičiuotos, tačiau, kada įvyks lemiamas sprogimas, atsakyti nepavyko nei senovės išminčiams, nei pranašams, todėl vargu ar pavyks kažkuriam rašytojui. Visuomenės ydas autorius romane atskleidė gana detaliai. Tačiau yra sakoma, kad reikia ieškoti ne ligos, o vaisto. Galbūt romanas atrodytų prasmingesnis ir įdomesnis, jei to „vaisto“ ir būtų paieškota.