Ana Audicka. Neskausmingas senėjančios poezijos liūdesys
2010 m. Nr. 5–6
Aidas Marčėnas. Dievų taupyklė: gyvenimo srauto poezija. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2008. – 248 p.
Panevėžys. Literatūrinė žiema. Įteikiami apdovanojimai. Agnė Žagrakalytė, ką tik pagerbta Elenos Mezginaitės premija ir Kęstučio Navako jaukia progine kalba, staiga pati žvitriai išbėga į tribūną ir praneša, kad yra įsteigusi prizą, tiksliau – nupirkusi ją „blusų turguje“. Ir parodo peilį, – tokį visai neblogą, įsimintiną. Sako, įteiksianti jį tam poetui, kuriam linkinti pasismailinti plunksną, kad ši neatšiptų. Ir prašo šį prizą atsiimti Aidą Marčėną. Palinki jam tuo peiliu supjaustyti lapą į keturias dalis, kad eilėraščiui liktų mažiau vietos. Užuominą supratau, – taikiai sako poetas. Jam, kaip ir K. Navakui, patinka ta A. Žagrakalytė… „Pasižadu rašyti mažiau.“ Neatrodė, kad būtų susikrimtęs dėl prizo dviprasmybės. Nors ir galėjo. Kokios čia užuominos? Suprask, poete, tavoji plunksna jau šimpa. Mažiau rašyk! – to paprastai linkima jauniesiems. Jiems ir taip daugiau rūpesčių gyvenimas duoda. O ką beveiktų, jei nurašytų, „senstantis“ poetas? Juk rašymas jam – egzistencinė būtinybė: „tad / kol rašau, žinau, yra dvasia / ir šituose, ir lygiai kituose / pasauliuose, kur sielų susilieta“ (p. 12). Dar daugiau: „įkliuvus karalieniškai į šou – / rašau nes gyvas, gyvas nes rašau / kad būčiau gyvas, // Neišsižudyčiau“ (p. 16). Bet iš tiesų situacija kebli. Ateina laikas, kai tavo vieta kasdienybės sanklodoje jau kaip ir įsitvirtinusi, o mirčiai dar lyg ir per anksti ateiti tavęs pasiimti, nors „visi maršrutai veda į Rasas – / iš gorkio geto do innego szwiata“ (p. 17). Nejaugi poezijos gaivalas paklūsta tik jauniesiems? Bet gal visą gyvenimą būti profesionaliu poetu tiesiog neįmanoma?
Kai kurie budrūs poetai, tarsi iš anksto numatydami tokį pavojų, ar kad išvengtų panašių prizų, laiku peršoka prie prozos, ima rašyti esė, romanus, – netgi istorinius. Kalbuosi su vienu jaunu, talentingu, šiuo metu „ant bangos“ rašančiu poetu, kuriam, regis, tik dabar pradeda vertis tikrojo poetinio gyvenimo perspektyvos. „Esu apmetęs porą romanų siužetų“, – sako jis man. Netenku žado. Dar vieną prigimtinį poetą praris prozos spąstai. Proza vilioja fundamentalumu. Nejaugi būti tik poetu iš tikrųjų neįmanoma? Bandau tą žmogų atkalbėti, nevykusiai nurodau Jorge’o Luiso Borgeso pavyzdį, kai šis, paklaustas, kodėl nerašo romanų, atsakęs, jog negalįs įsivaizduoti ilgo eilėraščio. Jo masyvūs daugiatomiai susideda vien iš eilėraščių, novelių ir esė. Mažas žanras taip pat turi galios. Ypač tada, kai vienu posmu aprėpiama ir suvokiama galima kūrybos negalia.
A. Marčėno nereikia įkalbinėti pasilikti prie eilėraščio ir nešokti prie romano. Jis ištikimas rimo, ritmo ir kalbos skambesio melodijai. Tai savotiškas kalbos melomanas. Gerbiantis kaip tik mažąjį žanrą. Eilėraštyje „Dydžiai“ lyrinis subjektas prisimena, kad „kartą, jau visai prieš savąją mirtį, / tėvas pasidomėjo, ar nesirengiu rašyti / ką nors rimtesnio, fundamentalaus, / ką nors, / kas „Poną Tadą“ primintų, tarsi lig tol / nieko doro sukūręs nebūčiau“ (p. 112). Eilėraštis pabaigiamas istorine kultūrine nuoroda, primenančia, kad Adomas Mickevičius, sukūręs „Poną Tadą“, sakęs daugiau nemirkysiąs plunksnos „visokiausiems / ponams tadams, ponams niekučiams“. Tėvas eilėraštyje tarsi simbolizuoja autoritetingą sociumo balsą, o lyrinis subjektas tam sociumui atsikerta taip, lyg būtų koks J. L. Borgesas.
Tavo poezija darosi liūdna, sakau A. Marčėnui po vakarinių skaitymų Panevėžyje. Senstančio žmogaus monologas, reziumavo poetas. „Ir netgi dabar, kai jau dvelkia / senatvė ir vis daugiau tų, / kuriuos myliu, tegaliu susitikti / vaizduotėj ar vėtroj“ (p. 11), – poetas rinkinį pradeda eilėraščiu „Atvirai“, juo ir apsibrėždamas savo egzistencinį būvį.
Kaip poeto lyrinis subjektas aptinka senatvės alsavimą? Jam, kaip ir visiems mirtingiesiems, apie tai praneša kūnas: „senstu, jau sąnarius gelia, / vartaus ir vartaus“ (p. 129). Populiariausias pasikartojantis eilėraščio pavadinimas rinkinyje „Nemigos žaidimai“ Nemiga – senų žmonių palydovė. Jauniems tik duok galvą prie pagalvės priglausti. Ar senstant blėsta ir poeto kūrybingumas? Neatsitiktinai knygos gale (p. 235) pasirodo pats A. Marčėnas – kaip realus poetas, o ne kaip lyrinis subjektas – ir problemą apmąsto nuodugniau. Nusako skirtumą tarp poezijos ir eilėraščio, pabrėždamas, jog tie dalykai nebūtinai turi sutapti. Prisipažįsta, kad iš pradžių knygą norėjęs pavadinti eilėraščių dienoraščiu, vėliau apsistojęs prie gyvenimo srauto poezijos. Taip lyg ir pagerinęs knygos anonsą. Tačiau galiausiai konstatuoja: „ir už poeziją ir juolab už eilėraščius svarbesnis tampa gyvenimas bei tai, ką sau įsivardijau kaip metafizinį humorą.“ Tas metafizinis humoras, pasirodo, nepriklausąs pačiam poetui, o yra paties gyvenimo prerogatyva. Gyvenimas juokaująs. Su kuriuo jis žaidžia: su poetu ir lyriniu subjektu? O gal šie kuo toliau. tuo labiau ima sutapti? Ir apskritai – kas yra tas gyvenimas, kokia šios figūros reikšmė? Vienu požiūriu apie gyvenimą galima mąstyti kaip apie priešpriešą mirčiai. Kitu požiūriu gyvenimas yra tai, kas priešinasi įspraudžiamas į žodį. Todėl kai gyvenimas nugali kalbą, žodžiai ima nykti, jų mažėja, jais nebepasitikima. Ir tik jauni poetai tiki, kad gyvenimą galima užkalbėti, jį suvaldyti žodžių magija. “Senstantys“ tarsi ima tuo abejoti.
Todėl A. Marčėno lyrinis subjektas staiga krypteli link Basio, kurį įvardija jaunystės draugu. Tarsi paseka haiku žanro gerbėjų Alio Balbieriaus, Vytauto P. Bložės, Alfonso Andriuškevičiaus, Donaldo Kajoko pėdomis. Kiniški ir japoniški pasaulio suvokimo motyvai vis labiau prigyja mūsų poetinėje sąmonėje. Kita vertus, tie marčėniški haiku kažkokie kitokie, jie labiau tingūs ir vakarietiški. Gamtos meditacijos jo kalboje sukultūrintos ir paženklintos marčėniška autoironija. Iš visų poeto prigalvotų trieilių labiausiai įsiminė šis trisluoksnis: „i. zuiki baisusis! / tavo pėdutės sniege / vertos Šekspyro // ii. padėką, egle, / už šaką atnešam / nuo obelaitės // iii. kai zuikis – / neisiu graužt obelaičių, / tinginio žodis!“ („Aprišant obelis, p. 83).
O gal ir haiku rašomi tik todėl, kad pritingima kurti daugiasluoksnių „sonetų piramides? Taip ir matau tose miniatiūrose dzeno meistrus: apskritučius, putnius, atsipalaidavusius, slampinėjančius vieni pas kitus į svečius. Begalinis jaukumas ir harmoningoje visatoje. Kiek tik įmanoma nuslopintos visos įtampos. Poeto – dzeno meistro – tingumas tokioje vizijoje vis labiau asocijuojasi ne su Maxo Weberio formuluojamu kalvinistiniu nuodėmingumu, bet su geranoriška išmintimi. Kam tas A. Marčėnas į tas savo prezentacijas R. Stankevičių kviečia? Juk žino, kad šis jį tik liaupsins, – kuluariniame pokalbyje stebisi viena profesionali literatė. O kodėl nesikviesti tų liaupsinančių pasekėjų bei mokinių? Juk šis jaukus „slampinėjimas vienų pas kitus“ – vienas didžiausių egzistenciškai estetinių dzeno (ir ne tik) meistrų gyvenimo malonumų! Tai tik jauniems reikia verstis per galvą, stebinti skaitytojus ir save, kad išsikovotų vietą po saule. Kai jau turi savo mokyklą, gali sau leisti būtiškai atsipalaiduoti, nes suvoki ir šio prieraišumo trapumą. Juk „mokiniai – kaip ir / jaunystė – išduoda? jau / moku? jau laisvas?“ (p. 91). Poetui A. Marčėnui, kitaip nei jo lyriniam herojui, sekasi – jis turi ištikimų mokinių. „Jis kalba mano kalba. Jis užkabina mano jausmus. Jis kalba taip, tarsi pats jau neegzistuotų“, – tvirtina knygų mugėje „Dievų taupyklę“ pristatinėjantis poetas R. Stankevičius. A. Marčėno poeziją jis prilygino poezijos luboms, kurių visada reikėtų siekti, bet, jas pasiekus, pasimato, kad jos pakilo dar aukščiau. Poetas A. Ališauskas ten pat konstatavo, kad A. Marčėno flirtas su Rytais ir priartėjimas prie haiku stilistikos – labai nuoseklus ir logiškas. Savo poezijoje jis visada buvo linkęs įžiūrėti labai tikrus dalykus. „Kai iš toli atvyksta bendraminčiai – argi tai nedžiugina?“ – kažkada retoriškai klausė Konfucijus.
Kodėl pavadinimai šioje knygoje rašomi didesnėmis raidėmis už patį tekstą? Ką tai galėtų reikšti? Pavadinimai – tarsi kelio ženklai, rodantys, kur slenka poeto gyvenimo trajektorija. Eilėraščio tekstas kaip ir nebėra toks svarbus, pagaliau jį rašo juk pats gyvenimas. Poeto ranka – tik instrumentas: „o Viešpatie, / tas tavo stilius / tai mano stilius – ir ramu / kai, taip gyvenimą pražaidęs, / bandau rašyt ką tu rašai – / taip danguje įspįsta žvaigždės / neaišku kam, tačiau viešai“ (p. 199).
Kodėl lyrinis subjektas nesibaimina šios savo desubjektyvacijos (jam ramu) ir kodėl jaunatviško gyvenimo proveržio jausenos praradimas jam netampa egzistenciniu skausmu? Yra net priešingai. Lyrinis subjektas eilėraštyje „Dėkingumo fuga“, nuosekliai apmąstęs savo genealoginio artėjimo į pasaulį istoriją, užbaigia jį dėkingumo savo protėviams išpažinimu: „net ir absoliučioj beprasmybėj jaučiu / šitokį dėkingumą / šitokį dėkingumą / šitokį džiaugsmą, vaikučiai, gyventi“ (p. 168). Poeto kuriamas lyrinis subjektas nesijaudina, kad sendamas gali nebepatikti jaunesnėms merginoms. Jos apskritai poetiniame jo pasaulyje nefigūruoja. Jam norėtųsi suvilioti tik „kokią palaikę eilutę – pilną šaltos šviesos, sklidiną šilto vėjo // lengvą, tarytum mergiotė, / kuri dar leidžia pabūti / trumpam – nepaisant, kad baigės“ (p. 11). Kai eilėraštis rašomas, anot R. Stankevičiaus, taip, tarsi pats poetas jau nebeegzistuotų, nutinka, kad kai kurios įžvalgos tampa antlaikiškos. Taip poetinis audinys tarsi išnyra iš laiko. Todėl, nepaisant to, kad „sąnarius gelia“ ir tenka galynėtis su „nemigos žaidimais“, kažkas poeto sąmonėje esmiškai nepasensta. Vaikas, glūdintis jame, niekad nesikeičia. Ir ši jausena leidžia jam kaip vaikui išgyventi „nuostabą kas kartą vis kitą, tą patį / senio nusivylimą, prie kurio taip priprato“ jo gyvenimas ir kūryba, kad jis jų nebeskiriąs (p. 97). Matyt, kaip tik tokiomis poetinėmis akimirkomis ta palaikė eilutė, pilna „šaltos šviesos“, ir leidžiasi suviliojama, bet ne kaip kokia mergiotė, o jau kaip subrendusi moteriškė. Tada poeto rega sugeba įžodinti pirmapradį esamybės tikrumą, jo žvilgsnis patampa dieviškas, kažką atskleidžiantis iš esmės. Štai tokios regos pavyzdys, manau, yra eilėraštis „Tai, ką galėtum turėti“ – pirmapradiškai filosofiškas ir labiausiai, mano galva, pavykęs, liudijantis niekada nesibaigiančią poeto senatvę-jaunystę. Poetinė rega-klausa čia darosi demiurgiška: „pirmojo šiais metais pakąsto / krintančio lapo tyloj / staiga išgirsti, kaip iš vienos sekundės // laikas, tartum į ką tik praėjusio / pėdą, garma į kitą / sekundę – per žodžių slenksčius į ten, // kur dar nieko nėra: ir nėra / kito pasaulio – nei mirusiems, / nei gyviesiems“ (p. 109).