Vilma Kunickytė. „…Ginti žmogiškumo likučius…“
1995 m. Nr. 12
Bronius Radzevičius. Žolė po šerkšnu. – Kaunas: Varpas, 1994. – 210 p.
„<…> ir dabar dar nežinome, kas, kaip ir kodėl, ir dabar dar nedrįstame kiek aiškiau suvokti to, ką jau galima pavadinti Radzevičiaus fenomenu“, – skaitome A. Šliogerio mintis iš neseniai pasirodžiusio B. Radzevičiaus rinkinio „Žolė po šerkšnu“. Galbūt ir nedrįskime to aiškintis, arba atsakymo į visus šiuos klausimus – kas, kaip, kodėl – ieškokime rašytojo kūryboje. O jo jau ieškojome, keliaudami priešaušrio vieškeliais, eidami debesijos link ar klausydami balsų iš tylos. Ir štai išvydo pasaulį dar vienas atsakymas, dar viena B. Radzevičiaus knyga, kaip anotacijoje rašoma, sudaryta iš į jokius rinkinius nepatekusių 17 novelių ir apysakos „Pumpuras“.
Pirmieji žmoniškumo daigai lietuvių literatūroje prasikala J. Biliūno prozoje. Individualumo keliu pasukusią literatūrą kiek modifikavo B. Radzevičiaus kūryba, tarsi įtvirtinusi vieną iš dekalogo sakymų: „Mylėk savo artimą kaip patį save“.
Kaip ir ankstesniuose kūriniuose, taip ir šiame rinkinyje autorius gina žmogiškąją vertę. „Koks skurdus, beveidis pasaulis, be individualybių, išskirtinių požymių“, – dūsauja Pumpuras (p. 75). Temų dominantės – žmogaus kaip kūrėjo ir žmogaus kaip sociumo elemento sandūra, egzistencijos tragizmas, praeities ir dabarties konfrontacija, asmenybę gniuždanti politinė sistema. Daug išsišakojusių temų ir temelių, bet jų visų centre – ŽMOGUS.
Apysakoje atvirai demaskuojamas fašistinės sistemos antihumaniškumas ir ribotumas. Tačiau nesunku suprasti, jog fašizmas čia analogiškas komunizmui. Šie totalitariniai režimai be galo panašūs skelbiamais utopiškais idealais, vienalyte priešingo pasaulio samprata, žiauriomis represijomis prieš žmogų. Skiriasi tik jų retorika, nors priemonės tos pačios. „Jokios išimtys čia negalimos. Gyvendamas negali būti laisvas nuo visuomenės. Žinai tą komunistinį teiginį?“ (p. 64).
Itin didžiuliu svoriu nelaisvės grandinės užgula menininką. „Tikrasis menas, turintis tik vieną pareigą – pareigą sau pačiam, žmogui, sąžinei“, virsta ideologiniu įrankiu, užkertančiu kelią „dvasios skrydžiui“. Tu gali būti tik dviejų spalvų, kitokių nėra. „Bet kaip įrodyti jiems, kokiais žodžiais, kad tu nei šen, nei ten, kad tu vykdai savo pareigą, prievolę menui?“ – pasigirsta retorinis Pumpuro šūksnis. Galinga „mes“ ištarmė nustelbia klausiantį ar abejojantį „aš“; jis nustumiamas arba įstumiamas į „mes“ srautą. „Galvok taip, kad niekas nejaustų, jog tai būtent tu galvoji, nenurodyk, kokiais sumetimais ar dėl kokių motyvų išplaukia vieni ar kiti tavo vertinimai <…>, atstovauk kažkokių instancijų tiesų rinkiniui, atplėšk savo mąstymo objektą nuo savęs“ (p. 135–136).
Šie reikalavimai – sovietinio kūrėjo katekizmas, kuriam nepaklusdamas tu būsi „išspjautas“ iš kitų tarpo. Balta varna nereikalinga. Vadinasi, norą kalbėti kitaip turi sutramdyti, „aš“ turi išnykti iš eilučių, o tai tolygu nužudyti savastį arba išsižadėti savojo pašaukimo. „Mes“ pasaulyje nėra vietos vidiniam balsui. Nėra vietos žodžio semantikai. Nuasmeninta kalba virsta neaiškių žodžių kratiniu, atima šventąją prasmę iš žodžių „pareiga“, „sąžinė“, „doro žmogaus vardus“, „patriotizmas“… Kaukėta visuomenė, kaukėta ir jos žodinė raiška. Todėl kūrėjui, dar turinčiam vidinių galių gintis nuo visa užgožiančio „mes“ balso, taip svarbus tampa žodis: „Keistas buvo vienas jo užsispyrimas – niekad nevartoti žodžių, kurie neturėtų ryšio su jo būtimi arba patirtim, kaip norite“ (p 133). Gelbėti sergančią visuomenę kūrėjas pradeda per žodį, per smulkiausią prasminį kalbos vienetą, bet šioji misija jam per sunki: „Tu, mažas žmogeli, su visom savo gyvenimiškoj situacijoj atrastom sąvokom ir tiesom, ką gi tau veikti, tau bandančiam už save kalbėti?“ (p. 136). Paralyžiuotos visos saviraiškos sritys: „Maniau. kad bent kūryboje būsiu laisvas, o pasirodo, ir čia aš nuo galvos iki kojų įveltas politikon“, – kalba Vygandas Pumpuras. Dirbtinėje kultūros dirvoje tikram menininkui nebelieka ką veikti, jis pasijunta gyvenimo nuolauža, lyg sraigė susitraukia į savo kiautą, kai į ją kas kėsinasi. Vienintelė išeitis tėra mirtis. Anot V. Papievio, kuo labiau asmenybė siekia dvasinės autonomijos, tuo agresyvesnis jos atžvilgiu tampa išorinis pasaulis.
Tradicinis kritikos žvilgsnis B. Radzevičiaus kūryboje neranda atsako: nėra vientiso siužeto, sulaužyta kompozicija, daug kas netobula, beveik nėra dinamikos ir t. t. Bet yra vidiniai virpesiai, ieškantys kelio į mūsų širdį, yra stiprus „aš“, traukiantis mus pakeliauti turtingos dvasios labirintais. Ir leidiesi į paieškas, skverbiesi gilyn, lydimas pasakotojo nuoširdumo ir atvirumo.
Klaidinga būtų manyti, kad B. Radzevičiaus prozoje nėra dinamikos. Ji yra, tik išoriškai nepastebima, veiksmas rutuliojamas dvasiniu lygmeniu: čia viskas juda, kinta, bruzda, kyla ir atslūgsta, veržiasi, ieško. Novelėje „Žolė po šerkšnu“ veiksmo lyg ir nėra, vienintelis judesys – ėjimas į darbą ir grįžimas iš jo. Užtat be galo judri yra veikėjos sąmonė, imli mažai aplinkos detalei, gamtos pokyčiui, menkam virpesiui. Svarbiausia yra dvasinė būsena, išgyvenimas, vidinė kaita, netgi ten, kur ryškesnė siužetinė linija. Novelėje „Susitikimas su savimi“ išorinis veiksmas staiga pereina į vidinį: centrinio laikraščio skyriaus vedėjas tarsi susidvejina, sąžinės balsas užima antrojo veikėjo poziciją. Vyksta dialogas, signalizuojantis apie vedėjo dvasinę sumaištį, prievartos ir savosios valios kovą. Vis dėlto „nepažįstamojo“ balsas buvo stipresnis, arba savastis laimėjo („Kaip lemtingas sprendimas aidėjo tas balsas, atsikartodamas daugybe aidu“, p. 133).
Kad išorė nėra tokia svarbi, rodo veikėjai, dažnai neįvardyti, neryškūs, paprastai turintys tik įvardžio formą (jis, ji, aš). Visus juos siejanti gija – slinktis į šviesą, į „debesiją“, į idealą, iliuzijų, mirties buveinę. R. Šilbajoris šviesos ir vandens motyvus B. Radzevičiaus prozoje traktuoja kaip lemtingus faktorius ir paties rašytojo gyvenime, ir už literatūros ribų.
Šviesos spindesys yra plataus diapazono praeities šviesa – švelni ir šilta, dabarties – šalta, niūri. Tik mirties akivaizdoje ji tvyksteli skaidrumu ir aiškumu. Kinta ne tik jos tonai ir pustoniai, bet ir ji pati. „Ir žinok, kad toji šviesa suteikia lengvumo, atpalaiduoja nuo baimės, nerimo“. – skaitome paties autoriaus mintis Jutta Noak esė „Baisas iš tylos“ (p. 214), Šis esė – atsakymo apie B. Radzevičiaus fenomeną priedas, be galo subtilus ir įspūdingas. Gyvenimas – tarsi šviesos ir šešėlių kaita ar netgi kova, į kurią įsitraukia pats žmogus. Šešėliai padeda išvysti šviesą, tačiau, jei šios kovos nėra, nėra ir laukimo, tuomet širdis dūsta tarp „meilės griuvėsių ir buvusių vilčių“: „Mažai ir šviesos, ir šešėlių. Tyla“ („Balandis“, p. 120). Daugiau juodumos šviesos spektre skleidžia novelė „Žolė po šerkšnu“: „<…> krinta lapai, saulė jau krypsta nuo kalvos. Juodas ir šaltas mūsų namo šešėlis“ (p. 117). Tam pačiam semantiniam laukui priklausytų „gelsva šalta šviesa“ iš „Melodijos“. Apskritai skaidrios ir šiltos šviesos maža, tai pasakytume vien tik žvilgtelėję į novelių pavadinimus („Laidotuvės“, „Žolė po šerkšnu“, „Tuštuma“, „Tyla“ ir kt.).
Į šviesą nuolat veda „kažkas“: „Kažkas – kas jis? Vienas iš kertinių taškų juodai beprasmybei suvokti?) – klausia J. Noak savo esė (p. 187). Tokį pat klausimą kelia ir literatūros kritikas V. Šiukščius. Jo atsakymas turbūt negali kelti abejonių – „tai labai didelis gyvenimo geismas – „geidulingumo sužeista gyvybė“. Nuolat ieškoti prasmės gyvenimo vieškeliuose. „Prasmė turi būti visur“, – tvirtino Juozas Daukintis („Priešaušrio vieškeliai“, t. 2, p. 531). „ <…> tu rimtas, orus, nemėgstąs beprasmių išraitymų, blizgučių, visur ieškantis gilios prasmės“, – apie save byloja Pumpuras (p. 65). Iš čia tokia atida žmogui, dėmesingumas ir bandymas jį suprasti: „<…> stengiuosi įveikti mane nuo kito skiriantį atstumą, aš visuomet stengiuosi suprasti kitą žmogų“ (p. 41). Jokie „moraliniai įsitikinimai ar jausmai“ negali sutrypti žmogaus, ne mums jį vertinti ir teisti.
Rinkinyje gana daug paralelių su anksčiau pasirodžiusiais B. Radzevičiaus kūriniais. Išnyra tie patys veikėjai – Juozukas, Kostas, kuris pakeičia Albiną iš „Priešaušrio vieškelių“, vaikystės epizodai, pasigirsta gimtųjų namų aidas. Daug kas čia atsikartoja, bet daug kas ir naujai išgyvenama. B. Radzevičiaus raštai skirti amžinam skaitymui be pabaigos – kaip Evangelija: kokį puslapį atverstum, jis visada, anot L. Gutausko, ir pradžia, ir pabaiga, ir amžinybė.