Juozas Aputis. Viktoro Brazausko apsakymų grumstai
1999 m. Nr. 2
Viktoras Brazauskas. Pono Adomo odisėja. Apsakymai. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 1998. – 111 p.
Kas beletristą Viktorą Brazauską pažįsta, tas pasakys, jog pasakoti jis moka. Jam netrūksta visokių istorijų, kurias jis su ūpu pasakoja, tiesa, kartais pernelyg išsišakodamas ir išklysdamas į pašalius. Kas yra bent kiek įdėmiau pasekęs jo kūrybą, tas irgi pripažins, kad ir prozoje V. Brazauskas pirmiausia yra pasakotojas, o ne koks nors literatūrinių konstrukcijų taikytojas tikrovei. A. Masionio, B. Radzevičiaus, A. Kalanavičiaus, P. Dirgėlos, V. Skripkos, R. Šavelio bendraamžis, o kai kurių bendrakursis ir bendražygis, V. Brazauskas nuo pat pirmosios knygelės „Vasaros muzikantai“ apsakymų ėjo savitu keliu, be kita ko, įdėmiai ir kolegiškai stebėdamas savo „konkurentų“ kūrybą.
Pernai Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla išleido nedidelę V. Brazausko apsakymų knygą „Pono Adomo odisėja“. Sudaryti apsakymų knyga nėra lengva, jei nori. kad ji kaip knyga, būtų su tam tikra pradžia ir pabaiga, saistoma padoriai suręstos kompozicijos. Čia V, Brazauskui, man rodos, pavyko: knyga pradedama ganėtinai simpatišku apsakymu „Dešimt kaštonų“ – praeitin nuėjusios meilės tema – ir baigiama taip pat panašios idėjos tvirtai suręstu apsakymu „Draugė žmona“. Beje, čia gal verta pridurti, kad dingusios, praėjusios meilės stygos užgaunamos daugelyje šios knygos kūrinių; šio praradimo gėla nudažytas ne vienas rinkinio puslapis, ne veltui P. Širviui dedikuotame „Ko nesugrojo armonikėlė“ cituojamas širdperšis Jesenino posmas.
Dabar: tradiciškai apie knygos teigiamybes, po to – apie trūkumus. V. Brazauskui gerai sekasi apsakymus pradėti. Tose pradžiose kas nors eina, žiūri, sako, kitaip tariant – jie pradedami veiksmu, o greta šmėsteli įsidėmėtini dalykai, sakytume, gal ir nereikšmingos smulkmenos, tačiau jos lyg koks cementas lipdo apsakymo lizdą. To lizdo faktūra dažnai šiurkštoka, kaži kokio praėjusio akių svaigulio pagauta ir užfiksuota: „Vienoj tarpuvartėj tirtėdamas visais kaulais tupėjo sulytas benamis šuo“, „Pagaliau išsitraukė du brangiais kvepalais kvepiančius saldainius ir atkišo šuniui…“, „Nuo miško pusės sodybos link per ražienas tarp rugių gubų sėlino išsišėrusi lapė“… Šitie mažyčiai paveikslėliai jau rodo autoriaus nuostatas, jo žvilgsnį į aplinkybes ir šiurkštoką tų aplinkybių nuspalvinimą. Panašių vietelių norėtųsi išrašyti ir daugiau, nes jos jau savaime, man rodos, yra įdomios, šiaip ar taip, vis dėlto beletristo akimis pastebėtos. Tą dovaną V. Brazauskas tikrai turi. Ar dėl to, kad ir pats žmogus esi linkęs kokių nors detalių „prisigaudyti“, ar dėl ko kito, bet mane tikrai žavi tokie dalykai kaip šitas: „Eidamas keliuku link upės, sutiko keletą rugių pėdų prikrautų vežimų, ant kurių, nugaras atsukusios į vežėjus, sėdėjo jų moterys“ („Dešimt kaštonų“. Kursyvas mano.) Sykiais net pagalvoji, kad pašaliniai (lyg ir pašaliniai!) dalykai – vaizdeliai, judesiai, garsai – yra netgi svarbesni už pagrindinius, apie kuriuos sukasi intriga.
Pacituotasis sakinys, o tikriau – vaizdas, tokį įspūdį daro juk ne dėl kokio nors išskirtinio gražumo, o todėl, kad toksai žmonių sustatymas yra jau būtent tokių aplinkybių, tokių žmonelių žygių ir apeigų etalonas. Jame slypi kaži kas magiško, ką savo pašėlusiu moderniu realizmu galėtų išraižyti Petras Repšys.
Dar man gražios šitokios vietos: „…klek kartų jis važiavo pro šalį autobusu ar su draugų automobiliais, bet nieko panašaus neprisiminė, kaip ir daugelio dalykų, kuriuos pasiglemžia greitis“ (aps. „Draugė žmona“). Arba vaizdo detalė: „Vieną uodais alsuojantį vakarą…“ (aps. „Jonelio žvaigždė“).
Apskritai geriausių knygos apsakymų sukeliama nuotaika yra neabejotinai paveiki, ateinanti iš liūdno, vyriško, praradimų lydimo išgyvenimo, kurį patiria savotiškas atsiskyrėlis, pašiurpėlis, ponaivis, bet ir ganėtinai buklus apsakymų herojus.
Knygoje man patinka ir tikrovės skraistė, prasišviečianti jau tolimesniu ar ne tokiu tolimu laiku – sakykim, apsakyme „Jūrų erelis“ papasakotas šiurpokas nutikimas, kai, persimetęs per petį šautuvą, pajūriu vaikštąs Ernest Vinkler, pamatęs vandenyje jūrų erelį, dukart pokšteli, po to paragina šunį parplukdyti grobį į krantą ir už tai patapšnoja šuniui per nulėpusią ausį. Pasirodo, tasai, kurs kadaise čia, šimoniškių krašte, gimė ir augo, dabar yra iš užsienio atvažiavęs pašaudyti ančių ir pradžiai miklina akį šaudydamas į jūrų erelį. Nekalbant jau apie tai, kad šitoks „išskaičiavimas“ savaime purto, apsakymas nejučia kelia ir platesnių minčių apie mūsų nuolankumą bukam ir iš esmės dažniausiai agresyviam atvykėliui ar kokiam nors kvailam sugrįžėliui.
Šnekėti apie gerąsias rinkinio puses pradėjau užsimindamas lyg ir apie kokią žiedinę knygos kompoziciją – ja baigiama tos pačios temos apsakymu kaip ir pradedama – apsakymas „Draugė žmona“ tikrai įspūdingas vyriško įsiūčio sutramdymu ir kartu puikiai įgyvendintu apgautojo kerštu: užtikęs žmoną su kitu herojus netriukšmauja, o įsitaisęs virtuvėje siurbčioja konkurento atsineštinį konjaką ir anuosius du kambaryje šita uždelsto veikimo bomba varo iš proto. Beje, labai tinkamą vietelę jis randa ir savo konkurento batams: „– Taip padarysim. – pats sau sumurmėjo Romas R., paėmė konkurento batus, pravėrė virtuvės langą ir vieną po kito švystelėjo ant po langais stovinčios elektros pastoties stogo, kur seniai ilsėjosi valkų sulaužytos lėlės, subliuškę guminiai sviediniai, nusišėrę meškiukai…“
Čia prikišamai parodyti gal ir būtų per smulku, bet viena bėda V. Brazauską persekioja: jo apsakymuose (išskyrus tuos, kuriuose šaudoma tik į dešimtuką, pavyzdžiui, kad ir „Pono Adomo odisėja“) yra savotiškos netvarkos, neorganizuotumo, atgalumo, paprasčiausiai – trūksta varžtų. Kad kūriniai tikroviški. nėra ko abejoti – tikrai gražios atskiros vietos, tikri gyvenimo grumstai ar gurvuoliai, šiurkštūs, bet nesunkiai ir sutrupinami – tačiau dėl to paties tikroviškumo jie, man rodos, ir silpnėja: autorius pasakoja jam pačiam, matyt, gerai žinomus dalykus ir nelabai galvoja apie savo skaitytoją, kuriam čia viskas nauja ir negirdėta. Šit kodėl jam būtinai reikėtų aiškiau susipažinti su apsakymų veiksmo aplinkybėms, o juo labiau – su pačiais herojais. Dabar ne sykį apsakymuose pasirodo kokios nors vardais pavados moterys – ir viskas, jos taip ir lieka kaip kokios praviros durys, lauk, kad nori, kol pro jas kas nors įeis ar išeis, o neišeina: mat jos buvo tiktai dekoracija, pakelės stulpai. Kartais tai nėra blogai, dėl to apsakymas tampa natūralesnis, kartais tiesiog painioja, kai jau nori įsiklausyti į kokią nors istoriją, o jos toliau niekas ir nebepasakoja. Antai minėtame apsakyme „Ko nesugrojo armonikėlė“ paberta nemažai Poeto (Pauliaus Širvio) gyvenimo detalių, tačiau jos taip probėgšmėm nužymėtos, Jog žmogui, negirdėjusiam P. Širvio gyvenimo istorijų, čia bus daug kas neaišku. Pagaliau – gal ir ne tai svarbiausia: pats apsakymas dėl to tampa tiktai nesuveržtų nuobirų rinkiniu.
Knygoje galėtų būti ir mažiau visokių klaidų klaidelių. Apskritai visas rinkinys mažumėlę pretenduoja į nuotykių ar nutikimų žanrą, o dažnas apsakymas baigiamas kurio nors herojaus mirtimi. Tas pabaigų vienodumas ir akina pasidžiaugti itin simpatiška ir ne tokia trafaretiška ne vieno apsakymo pradžia. Šįsyk įdomi pasirodė ir knygos gale įdėta anotacija, aptarianti apsakymo „Pono Adomo odisėja“ intrigą.
Pabaigai: neprasta ši V. Brazausko knyga. Tik prastas jos popierius, o viršeliai galėtų tikti kokiai „Kaukolei žaliam čemodane“…