literatūros žurnalas

Jūratė Sprindytė. Perlai pakuliniam maišely

2003 m. Nr. 2

Bitė Vilimaitė. Papartynų saulė: apsakymų rinktinė. – Vil­nius: Tyto alba, 2002. – 363 p.

Prailgusios žiemos dienos. Skaitau trumputes Bitės Vilimaitės noveles – kaip šiltus atodūsius. Šventėms dova­nų gaunu perlų žiupsniuką mažam pakuliniam maišely su raudonu šilko raišteliu. Štai Bitės esmė! Beribę šiurkščią socialinę drobę ji beveik ke­turis dešimtmečius siuvinėja šilko gi­jomis ir katarsio ašarų perliukais. Siu­vinėjimo kryželiu motyvas iškyla jos prozoje kaip esminis moters būties dė­muo. Šito neišvengiamo amato pradmenis močiutė diegia mergytei nuo pat mažens („Kada piešime perlinę vištelę?“).

1966–1996 metais prozininkė išlei­do šešias plonas novelių knygas, kurių visi 145 kūriniai dabar sugulė į rink­tinę „Papartynų saulė“. Ją, anot au­torės, sudėstė „nematoma gera ran­ka“. Šita knyga garbingai užsklendžia lietuvių novelistikos klestėjimo ciklą.

B. Vilimaitę apeina premijos, iš­rinktųjų sąrašai, nominacijos, jubilie­jinės šventės, pagerbimai. Jos santykis su viešąja erdve – atsainus, kritiškas, todėl ir viešumos atsakas – tyla. Laiky­damasi atokiai nuo literatūrinės bend­ruomenės, ji yra arčiau savo personažų, sužvarbusių iš sutrikimo ar nevilties.

Šviesiausias knygos skyrius – cik­las „Apsakymai apie Žemaitę“. Čia susitelkta labiau į Žemaitės biografi­jos, buities faktūrą ir koloritą, o ne į jos darbų refleksiją, kaip kad šiandien madinga. Šviesa kyla iš kūrybingos asmenybės jėgos: toji kaimietė savo atsparumu, išmintim ir oria laikysena stebina ir purvabridžius gimines, ir kaimyną dvarininką, ir Petrapilio aukštuomenę. Neįkyriai, vos vos stili­zuojant einama Žemaitės prozos, laiš­kų, atsiminimų pėdomis. Kad ir kiek kartų skaitytum „Per Želvių girelę“, neblanksta meilės monologo įtaiga – tokia smelkte smelkiančia intonacija Povilas Višinskis beldžiasi į Marijos, raganos, neprijaukinamą sielą:

„Tarp aukštų paparčių tu atrodai kaip šilt­namio gėlė, ir visa kita augmenija – bruknės, mėlynės, šilagėlių pūkuoti lapai, čiobrelynai – yra tik fonas tavo egzotikai išryškinti. Bran­gioji, kaip aš myliu tave su šituo husarišku švarkeliu ir keista balta sruogele tavo jau­nuose juoduose plaukuose. Mes praėjome koplytėlę, tu pasižadėjai lydėti mane iki paskutinio kryžiaus <…>.“ (p. 55)

B. Vilimaitė seniai pradėjo talen­tingai aprašinėti smulkmenas, kurios absorbuoja milžinišką psichinės ener­gijos dalį. Ypač moteriškajam pasauly, konkretybės karalystėj. Galvoju šian­dien, ar ne ši rašytoja, suklestėjus esė žanrui, yra su proza besiribojančios eseistikos pradininkė. Ji pirmoji taip išmoningai ontologizavo kasdienybę, eilinę buities detalę pakeldama į me­taforos ar simbolio rangą, arba pa­prasčiausiai parodydama jos grožį ir vertę. Nereikšminga – nereiškia, kad neturi prasmės. Dėmesiu mažmožiui ji ėmė radikaliai oponuoti sovietinės prozos gigantomanijai. Nuostata į mi­nimalizmą buvo iššūkis anų laikų oficiozinei pompastikai ir tuščiakalbystei. Tuometiniam lakonizmo bend­ražygiui R. Lankauskui dedikuota 1966-ųjų novelė „Namuose“.

B. Vilimaitės rašymai tada atrodė keistuoliški. Iki kraštutinumo su­trumpinta novelė konstruojama iš nuotrupų, nuoskilų, pauzių, nukąstų frazių, gražaus įvaizdžio blyksnio, in­tonacijos vingio, t. y. iš prozai neti­piškos efemeriškos materijos. Dauge­lyje kūrinėlių visai nieko nevyksta. Besiformuojantį poetikos savitumą neblogai iliustruoja viena ankstyvųjų novelių „Telegrama“. Ateina į paštą senis, dukrai telegrafuoja: „Urbonas atvažiuoja pirmadienį. Urbonas“. Pri­pėduoja grindis, išeina. Neilgtrukus grįžta ir koreguoja tekstą: „Atvažiuoju pirmadienį. Tėvas“. Psichologinės slink­ties nuo „Urbono” iki „tėvo” priežastį ir turinį patys turime rekonstruoti. Tekste pilna panašių elipsių. Kas pasakyta – skalsu, o kas nutylėta – giliau, esmiškiau. Tos pasakojimo „baltos dėmės“ paliekamos adresato vaizduotės kompetencijai. Galvok, ką nori – ar paauglys nuvežė į kaimą maestro įduotus pinigus stogui už­lopyti, ar pragėrė su draugais („Maest­ro“). Jokių atsakymų. Tik punktyras. O tai rašyta laikais, kai triumfavo aiškumas ir atsakymai be išlygų, kai dviprasmybės buvo netoleruojamos. Visi talentingiausi aštuntojo dešimt­mečio debiutantai intensyvino stiliaus mikrostruktūrų vaidmenį, tačiau B. Vilimaitei priklauso avangardo pozici­jos.

Atsainiai nepaisydama įprastų ap­sakymo žanro kanonų, ji iškart su­sikūrė savitą kondensuotos novelės modelį, kuriam ir liko ištikima. Pa­bandžiusi rašyti ilgesnį tekstą, nu­austą iš akimirkų ir metaforų mirge­sio, patyrė nesėkmę (apysakaitė „Pa­partynų saulė“).

Kurgi slypi trumpojo kūrinėlio su­gestija, jei jis toks paprastas? Kritikas neturi ką abstrahuoti ir aptarinėti, nebent išsirašyti keletą puikių paly­ginimų ir jais grožėtis. Susiduriame su tokiu paprastumu, kuris yra kitos rūšies sudėtingumas. B. Vilimaitė vie­na pirmųjų akumuliavo didelį meni­nės informacijos kiekį į labai mažą es­tetinę formą. Punktyro funkcija di­džiulė – jis atstoja siužetą. Ir koduoja žmonių ryšių, santykių trapumą. Sub­tilaus bendravimo erdvėje nuolat tvy­ro neištarti klausimai, nutylėti at­sakymai, o byloja gestai, žvilgsniai, drabužių spalvos ir klostės, meteo­rologiniai reiškiniai, supančių daiktų tirštuma, rafinuotos ar kičinės de­talės. Detalės – beveik visada vidinių charakteristikų, psichologinių situaci­jų ar būsenų šifrai. Labai retai – vien vizualios teksto puošmenos, nelygi­nant tas katinas, kuris „tupėjo ant stalo kaip antras alaus ąsotis“. Tiesa, savitikslių gražumynų esama. Bet šimteriopai daugiau tokių detalių, ku­rios apibendrina, kondensuoja, cha­rakterizuoja. Neužtenka empirinio pastabumo, tik įžvalgi analitike gali selektyviu principu gryninti, tikslinti, fokusuoti vešinčią buities rutiną, vie­nu sakiniu apibūdinti psichologinius tipus, fiksuoti likiminius lūžius.

Senutė įkyri pasakodama, kaip „važiavo rogėmis pas savo jaunikį šim­tus kilometrų siaučiant pūgai“ („Ket­virtis amžiaus“). Jai beliko senatvė, kuprelė ir pasipasakojimo laimė. Bet buvo, buvo jos gyvenime aukštoji akimirka – „žvangučiai ant garuojančių arklių“! Tokių blyksnių, pro­peršų, nušvitimų esama visada, jauno ir seno, vaiko ir motinos, kvailio ir protingo, įsimylėjusio ir pamesto žmo­gus buvime. Tai, kad šios aukštosios akimirkos ir darnos sąskambiai su savąja egzistencija jau įgiję būtojo laiko pavidalą, teikia pasakojimui Švelnios gėlos. Visos dramos rodomos nedramatizuojant.

B. Vilimaitės novelistikoje pražy­giuoja didžiulis žmonių margumynas – amžiaus, išsilavinimo, charakterių, profesijų, socialinių vaidmenų požiū­riu įspūdinga kolekcija. Labiausiai au­torė solidarizuojasi su vaikais, mote­rimis, senukais ar žemiausią būties pakopą pasiekusiais, skurdo išmagnetintais, meilės atstumtaisiais. Nesimpatiškiausi personažai – valdžios, verslo, meno elitas ir įvairaus kalibro egoistai bei vertelgos, „šėmą jautį“ – naudą – sapnuojantys. Pastarojo de­šimtmečio novelėse aliarmo signalai nukreipti į visiškai neapsaugotus vai­kus, kuriuos traumuoja ir žudo šeima, mokykla, kolonijos, prieglaudos, iškry­pėliai, benamystė.

Pirmosios knygelės paskutinis ap­sakymas „Lyjant“ liudijo dvidešimt trejų metų prozininkės brandą. Šis mažutis psichologinis detektyvas puoštų chrestomatinius lietuvių novelistikos rinkinius. Kiekvienas skie­muo jame tikslus. Aptariamoji rink­tinė – vertybė savaime, ne tik dėl kokybės, bet ir dėl kintančio konteksto (mažosios prozos prestižas puolęs). Apie B. Vilimaitės kūrybos evoliuciją kalbėti netenka, progreso-regreso tra­jektorijų jos atveju nenubrėši. Bet poe­tika keitėsi, nes žiaurėjo gyvenimas ir kito raiškos skalė. Septintojo de­šimtmečio jos debiute – gerumo, atjau­tos, sentimento atšvaitai gal kiek naivūs. Paskutiniai apsakymai – iro­niški, šiurpūs. Skyriaus „Prie Švento­sios“ teksto tankis pasigėrėtinas. Rinktinė „Papartynų saulė“ atrodo kaip reta vientisa, be duobių ir este­tinių nuosprūdžių, tik vietomis kiek monotoniška.

Mikrostruktūros puoselėtoja ne­jučia sukūrė savo poetinę mokyklą. Prestižinę estetikos mokyklą, kurią vėliau, sąmoningai ar nesąmoningai (o tai ir nesvarbu) „lankė“ daugelis ge­riausiai šiandien prozą ir esė rašančių moterų.

Tipologiškai artima B. Vilimaitei savo rašymo turiniu ir etine pozicija rusakalbė žydė Liudmila Ulickaja verčiama į daugelį pasaulio kalbų, ski­na tarptautinius laurus. Kaip sako mano kolegės, jos abi – tos pačios kraujo grupės. Apie artimą L. U. pasaulį B. Vilimaitė sako: „Svarbiau­sia – dvasinė ramybė, meilė, užuojau­ta, švelnumas“. Kodėl šiuolaikinė ir originali lietuvė – nežinoma, neverčia­ma? Maža novelė, maža šalis, maža lietuvių literatūra? Rašytoja savo skaitytojus įsivaizduoja kaip „slaptus gėrio pasiuntinius“, kuriuos pažintų „iš švelnios, paslaptingos jų šypsenos ir likimo vėjų plaikstomų drabužių“.

Bitės Vilimaitės prozos galia „Metuose“

2024 12 20 / Šį literatūros žurnalo „Metai“ teminį „Litera-turą“ skiriame prozininkės, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatės Bitės Vilimaitės (1943–2014) kūrybai.

Jūratė Sprindytė. Darbštumo virtuozė

2024 m. Nr. 11 / In memoriam Elena Baliutytė-Riliškienė (1954 05 04–2024 10 07) / Mus paliko brandi mokslininkė ir kūrybinga moteris, kuri visus ir viską mylėjo, aplink skleidė gerumo, atjautos šviesą.

Jūratė Sprindytė. Kur yra lietuvių literatūra?

2024 m. Nr. 3 / Marijus Šidlauskas. Kairiarankio kentauro pėdomis: literatūros kritika, eseistika, pasisakymai. Sudarytoja Nida Gaidauskienė. – Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2023. – 428 p. Knygos dailininkas – Rokas Gelažius.

Jūratė Sprindytė. Fundamentas ir fragmentas

2023 m. Nr. 11 / Apžvalgoje aptariamos šios knygos: Valentino Sventicko „Guriniai“, Jurgos Tumasonytės „Naujagimiai“ ir Danutės Kalinauskaitės „Baltieji prieš juoduosius“.

Laura Sintija Černiauskaitė. Vasario jonvabaliai

2023 m. Nr. 2 / Papartynuose paprastai tvyro prieblanda, ir žmogui juose nejauku. Turbūt patys paparčiai pasirenka tokias vietas, nes tiesioginė saulė jiems per stipri.

Jūratė Sprindytė. Aktyvuojantys atradimai

2022 m. Nr. 11 / Apžvalgoje aptariamos šios knygos: Bitės Vilimaitės „Rudens veidas. Juodos dienos. Pelkių drugiai“, Indrės Motiejūnaitės „Vieną gražią dieną“ ir Lauros Sintijos Černiauskaitės „Džiaugsmynas“.

Jūratė Sprindytė: „Esu impregnuota gera literatūra“

2022 m. Nr. 10 / Literatūrologę Jūratė Sprindytę kalbina Donata Mitaitė / Su Jūrate Sprindyte kartu dirbam jau ne metus, o dešimtmečius. Atrodo, per tą laiką tiek visko prikalbėta, o vis tiek įdomu ir klausti, ir klausytis.

Jūratė Sprindytė. Laiko barometras knygose

2022 m. Nr. 7 / Apžvalgoje aptariamos knygos: Vinco Mykolaičio-Putino „Dienoraštis 1938–1945“, Laimos Vincės „Karantino dienoraštis: keturiasdešimt dienų izoliacijoje. 2020 kovo 19 d.–balandžio 27 d.“ ir Lauryno Katkaus „Nakvynė Berlyne“.

Jūratė Sprindytė. Trys knygos, kuriose pasaulis nesibaigia

2022 m. Nr. 3 / Apžvalgoje rašoma apie Romo Gudaičio „Vėlyva malda“, Viktorijos Prėskienytės-Diawaros „Dvylika pasakojimų apie vieną gyvenimą“ ir Vitos Vilimaitės Lefebvre Delattre „Kvėpuoti kitais“.

Jūratė Sprindytė. Mes ir pynėm, ir rašėm

2021 m. Nr. 12 / Danielius Mušinskas. Vainiko pynimas. – Vilnius: Homo liber, 2021. – 120 p. Viršelio autorė – Živilė Jackūnaitė.

2020-ųjų biblioteka: uždaryto laiko knygos

2021 m. Nr. 4 / LLTI literatūrologės Gintarė Bernotienė, Donata Mitaitė ir Jūratė Sprindytė aptaria įdomiausias 2020 metų lietuvių autorių knygas.

Jūratė Sprindytė. Svetimšalės žvilgsnis

2021 m. Nr. 3 / Saulius Šaltenis. Geležiniai gyvatės kiaušiniai. – Vilnius: Tyto alba, 2020. – 197 p.