Jūratė Sprindytė. Signataro romanas
2014 m. Nr. 8–9
Saulius Šaltenis. Demonų amžius. – Vilnius: Tyto alba, 2014. – 296 p.
Dabartinio knygų plūsmo akivaizdoje dažnai lanko pikta mintis – kaip būtų gerai, kad rašytojai mažiau rašytų ir taip beatodairiškai nesipublikuotų. Viena ir vienintelė išimtis – Saulius Šaltenis, jo knygų man trūksta. Po rinktinės „Kalės vaikai“ (2006) – storo ir kažkodėl menkai reflektuoto tomo, rašytojo knygų nebuvo. Ir štai pardavimo dešimtukuose lyderiauja „Demonų amžius“ – naujas romanas bei dvi absurdo pjesės (žinomo „Jasono“ kitas variantas ir drama gyvoms lėlėms „Ija ir Europa“; pjesių vertinimą palieku teatrologams). Knygynuose S. Šaltenio knyga graibstoma, gauni pirkti kone paskutinį egzempliorių. Išskirtinį auditorijos susidomėjimą įžiebė išmoningai paskleista žinia, kad tai biografinis romanas apie Salomėją Nėrį (taip dar kartą paliudyta, kad kanonui priklausantys rašytojai tautai svarbūs, kad skaitytojams rūpi, kaip žinomas autorius traktuos idėjinius garsios poetės klystkelius; neatmestinas ir publikos noras pasmaguriauti poetės asmeninio gyvenimo detalėmis, kurių, tikimasi, bus pažerta).
Istorikai teigia, kad egzistuoja praktinis, teorinis ir meninis požiūris į politiką. Ir kad 1940 metų įvykiuose šis balansas buvo pažeistas, pernelyg sureikšminant, išdidinant būtent menininkų vaidmenį. Menininkai – itin svarbus komponentas ideologizuojant visuomenę. Tad romanas, analizuojantis žymios poetės atsidūrimą sovietų pusėje, apskritai inteligentijos kairėjimą – itin aktualus istoriniam lūžiui geriau įsisąmoninti. Poetės biografija sureikšminama, nes individualūs įvykiai itin ryškiai perfiltruojami per epochos istorijos / kultūros kodus. Kūrėjas tampa istoriniu asmeniu. Man atrodo didelis privalumas, kad romane aklai nesekama vienos poetės biografine mitologija. Pagrindinė veikėja Dita yra sutelktinis tipas – poetė su kitų XX a. poečių bruožais (vardas Dita asocijuojasi su bibline Judita ir Judita Vaičiūnaite bei jos dukrele, ideologinis įklampinimas – su Valerijos Valsiūnienės laužytu likimu ir pan.). Iš esmės atpažįstami prototipai yra išgalvoti, sulipdyti iš kelių istorinių personažų, ypač visa kairėn pasukusi „Pjautuvo ir kūjo“ komanda (Tadas Savickis, Pelėsinas, Suchodolskis, simpatiškesnis ir atlaidžiau traktuojamas Kukis Gugis), taip nutolstant nuo konkrečių asmenų ir išgaunant daugiau apibendrinimo. Romane nuosekliai, įsimenančiai plėtojama kunigo Audrio – Ditos didžiosios viso gyvenimo meilės, globėjo ir nuodėmklausio linija (žinovai apeliuoja į kunigo Mykolo Vaitkaus efemerišką prototipiškumą). Atpažinimo rebusai romane yra tikrai dešimtaeilės svarbos dalykas, nors, sutikim, dalį skaitytojų gundo.
Ideologiškai vertybiško romano rašytojui poetė parankus personažas dar ir dėl to, kad tai ypatingas žmogaus jautrumo tipas, kurio vidines dramas išryškina ir sustambina istoriniai išbandymai. Dita labai jausminga, susitikimas su gyvenimo meile kunigu jai absoliutus dydis – tas skyrius ir pavadintas „Diena kaip pusė gyvenimo“. Meilė sukrečia kaip staigus žemės drebėjimas, įsimylima iš pirmo žvilgsnio ir suvisam, bet jį pasirinko Dievas, o ją – patikimas vyresnis vyras. Jausmingumas, emocijų perviršis, širdingumas net rašant giesmę tironui – iš tos jausminės aukštumos. „Ji kaip vaikas…“, konstatuoja kairuoliškieji gundytojai (p. 51). Tad galima sakyti, kad S. Šaltenis palaiko poetės moters infantilumo ir naivumo koncepciją, jai lyg nejučia (bet ar nenoromis?) atsidūrus priešų stovykloje. Net atsiimdama Valstybės premiją, poetė pasiklysta teatro užkulisiuose. Tamsoje be nuovokos skuodžiantis zuikelis, apžilpintas prožektorių – toks metaforinis romano pradžios įvaizdis grindžia ilgą Ditos paklydimų ruožą. Tik mirties patale, netekusi šeimos ir poetinės kibirkšties, ji įgauna deramo sąmoningumo. Negabus mokslams sargo vaikas Zigis, šiaip negalintis įsiminti nė vieno eilėraščio, Ditos moka net keturis, o jei ją sušaudytų, tie eilėraščiai iš galvos nedingtų. Taip patvirtinama meno viršenybė, skvarba, ilgaamžiškumas. Menas – aukščiau bet kokių ideologijų.
Romano pasakojimas chronologinis, linijinis, bet nenuobodus. Kūrinio kompozicija ir struktūra – noveliška. Kiekvienas iš dvidešimt trijų skyrių gali būti skaitomas kaip atskira novelė, o tai reiškia – išbaigtas, visavertis grožinio teksto fragmentas. Taip struktūra gerai subalansuojama. Kitas pasigėrėtinas dalykas – detalių vaidmuo ir jų saistomas pasakojimo rišlumas. Pradžioje „startuojanti“ apakinto zuikelio metafora yra lyg viso kūrinio leitmotyvas. Vizualu, vaizdu, kinematografiška (visai nesvarbu, ar romano pagrindu bus kuriamas filmas, čia ir dabar skaitome prozos tekstą). Pasakojimas skleidžiasi prieš akis reljefiškais vaizdais, nes rašant romaną neabejotinai gelbėjo dramaturginė veiksmo plėtojimo patirtis. Įsimenantis yra kiekvieno veikėjo išorinis pavidalas ir savitas charakteris – ne tik ūgiu aukšta geriausia draugė Unė, veiklusis kunigas Audrys, Ditos vyras piešimo mokytojas Ulpis (padirbinėjantis dokumentus gelbėjamiems žydams ar emigruojantiems tautiečiams), inžinierius Blėdis, sargas ir jo taikliai šaudantis vaikas Zigis, ligota dukrelė Aušrinė–Žvaigždelė. Gerokai keista, kad Dita blankesnė už kitus, labiau foninius personažus. Ar poetės asmenybės branduolys neturėtų būti jos talentingos kūrybos garantas? Dita suvynioja kryželį, nusikerpa plaukus, patiki laisvos moters kitoniška dalia, o vidumi nepasikeičia. Nesavarankiška, emociškai nestabili, pasyvi būtybė nemąstydama pasiduoda demoniškoms vilionėms.
Valstybės premija apdovanotoji Ditos knyga „Parašiau ant balto sniego“ ženklina laiką iki nepriklausomybės praradimo. Rašyti baltam sniege toliau nebepavyksta. Nekaltas sniegas ir juoda šlapimo dėmė, o pabaigoje ir kraujo dėmė (krauju šlapinasi tardytas sumuštas kunigas) iškylančias įtampas koduoja net spalvomis. Pasitelkiamos ryškios, šokiruojančios arba šviesios muzikalios detalės (garlaivis „Fortūna“, švilpukas, jazmino krūmas, sniegena). Galima pasigėrėti, kaip iškalbi, kompaktiška detalė S. Šaltenio tekste ima simbolizuoti. Prie kalėjimo, kur uždaryti kunigas Audrys ir Unės tėvas, purvinu lietaus upeliu lyg miniatiūrinis laivas plaukia suglamžytas cigarečių pakelis – aliuzija į garlaivį „Fortūna“, į laimės dienas. Ir štai dviejų pasaulių, dviejų santvarkų susidūrimas mažučiame įvaizdyje:
Šlapias popierius įstringa kanalizacijos šulinio grotelėse visai prie pat draugių.
Unė net nuleidžia lietsargį, visa palinksta į priekį – lietus varva jos galva, kai ji pakreipusi galvą bando įžiūrėti, ką gi sako tas karštai užburtas popierinis, šitokį sunkų kelią palei ilgą kalėjimo tvorą įveikęs laivelis, kokie gi ženklai aiškėja pro kliokiantį į gatvės šulinį vandenį?
– Bel… bel… bel… Amor… amor? Ne, Belomorkanal… – skaito krutindama lūpas Unė ir ima neramiai į visas puses gręžiotis (p. 104).
Prancūziškieji meilės aidai ir Belomorkanalą statę Gulago belaisviai romane sukryžminami ant pigiausių ir stipriausių rusiškų papirosų pakuotės. (Kanalas, beje, pražudė šimtą tūkstančių kalinių ir pasirodė nefunkcionalus, o cigaretės įgavo rusų tabako pramonės brendo šlovę).
Veiksmingi romane ir kiti gausūs detalių sąskambiai, sąaidžiai. 1940 m. pranašiškai sudūžta nulipdyta poetės galvos skulptūra, o geriausia draugė Unė prašo – parvežk iš Maskvos Demono galvą. Biblinė Judita yra herojiška tautos gelbėtoja, gi S. Šaltenio romane susiduriame su simboline veiksmo inversija – išdavyste. Antraštinis demonų motyvas vystomas augančia progresija – poetė demonus minėdavo dienoraštyje, dukrelė sapnuodavo kaip blogio jėgą, o vėliau demonų galia išsiplečia iki valstybės okupacijos. Kita vertus, demonizmas romane šiek tiek deklaratyvus. Demonams tarnaujantieji vaizduojami su aiškia išankstine satyrine nuostata.
Ar kad S. Šaltenis aukštaitis uteniškis, ar kad sovietmečiu lyrinis pasaulėvaizdis, kaip priešstata oficiozinei epikai, buvo pats autentiškiausias vaizdavimo būdas, kai stipriausius ir žinomiausius kūrinius rašė ne tik jis, bet ir Juozas Aputis, Bronius Radzevičius, Petras Dirgėla, Rimantas Šavelis, Bitė Vilimaitė, Danielius Mušinskas, bet lyrizmas S. Šaltenio prozoje iki šiol liko labai atpažįstamas klodas. Lyrizmas – tai ne tik jausminis pradas, svarbiau – savitas struktūros komponavimo principas, kai ypač didelį vaidmenį, kaip minėta, atlieka kondensuotas noveliškumas, detalė – t. y. polinkis į mini formas, į atidą mažiems epizodams ir sugestyvioms metaforoms. Nematome plataus epopėjinio epochos fono, apibendrinama per mažmožius – bet unikaliai tiksliai parinktus. Kitaip tariant, vyrauja dėmesys mikrostruktūroms, ir žinoma, labai svarbus intonacijos vaidmuo. Atpažįstamas nepakartojamas šalteniškas stilius, derinantis ir realistines, ir naiviai vaikiškas, ir ironiškas gaidas. Pozityviuose epizoduose jaučiamą „riešutų duonos“ dvelksmą, deja, apsiautė šaržuotas Tautos Pelėsis. Romanas artėdamas link pabaigos šiurpėja, baisėja. Sukrečiantis vaizdas, kaip Ulpis su dukrele bėga nuo rusų kareivių, irdamiesi plaustu ir slėpdamiesi už nudvėsusios karvės, į kurios pilvą prikimšta plūdurų. Realistiškai tikslus štrichas, ką rusų kareivis išverčia iš kišenės („amerikoniškus konservus, cukraus gabaliukus, sausainius, šokoladą, tris laikrodžius“, p. 145). Balto sniego viziją puoselėjusi poetė prieš mirtį juoduoja ne tik nuo ligos (skyrius „Juodi nekaltųjų kaltės šešėliai“).
Kai kurie dalykai romane neįtikina: Ilzė, rusų karininko išrinktoji, tapusi katalike ir lietuvių inžinieriaus žmona, švedės ir šveicaro duktė, aristokratiškų manierų, tikrai nebūtų vilkusis išjuoktų naktinių kaip balinės suknelės. Perspausta. Be to, ir rusių puošimasis naktiniais marškiniais jau nuvalkiotas motyvas memuaruose, anekdotuose, grožinėje literatūroje. Demonologija išrašyta smerkiamai, juoda / balta perskyros akivaizdžios, bet anuomet viskas nebuvo taip aišku, daugelis žymių Vakarų intelektualų simpatizavo bolševikų keliui, neva pažangioms permainoms. Iki istoriko Mindaugo Tamošaičio empiriškai detalaus tyrimo monografijoje „Didysis apakimas: Lietuvių rašytojų kairėjimas 4-ajame XX a. dešimtmetyje“ (2010) galėjome tik miglotai įsivaizduoti, kaip nuosekliai, apgalvotai ir kokiu mastu buvo indoktrinuojama inteligentija, ypač toji jos dalis, kurios populiarumas visuomenėje buvo itin didelis. Nė vieno įvilioto ar susiviliojusio sąmoningumo lygis negalėjo būti toks, kaip šiandien, kai viskas aiškiai matoma iš istorinės distancijos. Teisingas ir taisyklingas romanas yra ir savaip didaktinis. Satyra užkerta kelią pustoniams. Blogio ir gėrio priešstata itin poliarizuota, be tarpinių spalvų, pereinamųjų atspalvių zonų. Demonai romane nėra puolę angelai (toks traktavimas kairiųjų inteligentų paveikslams būtų suteikęs daugiau pilnakraujiškumo); tai entuziastingi šėtono tarnai. Viename flange demonai, o kas kitame? Julius Sasnauskas OFM per šios knygos sutiktuves prasmingai priminė, kad krikščioniškuoju požiūriu visi esam nusidėjėliai.