literatūros žurnalas

Antanas Šimkus. Paprasti pavasario balsai

2025 m. Nr. 4

Paprasta tekstą pradėti žodžiais „Kai manęs paprašė parašyti redaktorius, aš…“ arba „Šią proginę esė, žurnalo komandai užsakius, pradėjau dar aną pavasarį…“ Kiek sunkiau kalbėti tarsi be ypatingesnio įvykio, dedikacijos ar parengtos kaltinimų tirados. Tiesiog žvelgiant pro langą, žvelgiant į pavasarį, kuris šią akimirką atrodo saulėtas ir kartu kažkoks iki skausmo kupinas netikrumo. Tokio netikrumo, kuris verčia tarti: „Betgi aš čia, mes, jie – visi čia yrà.“ Galbūt tai susiję su vis dar pasivejančiu – „tai nerašai? Kodėl? Nekalbi? Kur rašytojo balsas? Kur intelektualai?“ Lyg ir neturėčiau atsakyti už visus, bet tuo metu susigūžiu viduje. Dažniausiai nerandu tinkamų žodžių. Tiesą sakant, niekada nerandu tų, iki galo tinkamų. Tarsi pradedu sakinį, einu pãskui, tolyn, gilyn, su visais tais ištarimais, pertarimais, vingiais, posūkiais, – o paskui matau – nieko. Ten pat. Ties pradėtu sakiniu. Taip ir nebaigtu, ne laiku nutrūkusiu ar nutrauktu. Gausybė tokių tekstų pilkapynų ir kapinynų. Kartais aplankau. Rudenį netgi gražu. Švieselių miestai. Pavasarį jau kitokia šviesa. Plėšri, akinanti. Reikalaujanti. Negailestinga nerašančiam. Todėl vis rašau, vis bandau iš naujo.

Paprasta tekstą pradėti žinančiojo tonu. Pacituoti. Vėliau argumentuoti. Dar kartą pacituoti. Mestelėti apibendrinamąją išvadą. O kai neturi to žinojimo? Kai pildai šūsnis dokumentų, anketų, apklausų, kai rašai gausybę beveik žinybinių laiškų, ir taip dienų konteineriai prisivalgo iki soties, iki kraštų, lieka tik naktis, tačiau ir ta trumpėja, kaip ir tavo žodis, jo šešėlių karalystė. Po truputį pereinanti į sapnų. Todėl į klausimus apie kūrybą jau senokai neatsakinėju. Tiesiog nežinau, kaip pradėti atsakymą. Tiesiog nežinau.

O pavasario šviesa taip negailestingai apšviečia peržiem saugotus eilėraščių drabužėlius – skudurėliai, skiautės, lopiniai – kaip tos Vilniaus pakraščio gatvės – nei pats pasidžiaugsi, nei valdžiai parodysi. Užtat ir sėdi kampe, pildai eilinę ataskaitą apie švietimą ir kultūrą. Tai pačiai valdžiai, apie kurią nieko nežinai. Tiesą sakant, ir ji apie tave.

„Tai kur rašytojo balsas?“ – klausia kai kurie. Nežinau. Gal ten, kur ir turi būti. Matau kalbant per televiziją įvairiausio formato laidose, skaitau įvairiausioje žiniasklaidoje nuomones visokiausiais klausimais, girdžiu radijo eteryje apžvelgiant ir komentuojant. Kaip silkės aliejuje. Daug, tiršta. Tinka ir pasninkaujant, jei norisi be mėsos. O dar podkastai, socialiniai tinklai, viešų paskaitų įrašai beigi kalbos balkonėliuose. Taip ir noris atsakyti. Visur tas rašytojo balsas. Intelektualaus ar kiek mažiau prisodrinto terminija, vizijomis bei kontekstais. O kodėl tų rašytojiškų pavasario balsų visuotinai nesigirdi? Tai jau kitas klausimas. Galbūt susijęs su tuo, ar kieno nors balsas išvis gali būti visuotinis? Kai tiek informacinio klegesio, žviegimo, triukšmo – ypač pavasarį. Ar tokio formato pasaulyje gali būti paveikus humanitaro kalbėjimas? Ne pro kultūrinės spaudos langelį, ne per premijines iškilmes, kai premijas teikiantieji žiburiavimu nustelbia jas gaunančiuosius, ne diskusinėje apie velniaižin ką paviršinėje laidoje… Nesu įsitikinęs.

Žinoma, gera girdėti tiek vyresniųjų, tiek savo kartos, tiek jaunesniųjų pasisakymus, pastebėjimus, interviu, nuomones, bet neabejoju, kad ir jie neabejoja, jog neatstovauja kažkokiam balsui. Rašytojas dažniausiai nėra bendruomeninis gyvūnas. Kuris, vos sušukus „Balsas!“, puola jį demonstruoti čia ir dabar, vizgindamas uodega.

Aš labiau tikiu rašytojo veiksmu. Ir šiuo atveju kalbu ne apie rašymą, o apie kitokią veiklą. Ten, kur kūrėjas gali būti pavyzdys. Turiu omeny ne tik tekstų vertimus iš okupuotų, karo apimtų kraštų, jų autorių pagerbimą rengiant, leidžiant knygas, bet ir renkamą, organizuojamą, koordinuojamą paramą kovojantiems, pagalbą nukentėjusiems. Čia rašytojo balsas, jo laikysena, ko gero, reikalingiausi. Kaip ir bet kurio kito apsisprendusio žmogaus veiksmas. Ir nebesvarbu, kiek jis paveiks. Tokie dalykai yra anapus matavimo sistemų. Svarbu, kad veikia.

Kiek tame gali būti visuotinės vilties, nežinau. Tačiau yra dar viena jungtis. Balsai tų, kuriuos prisimeni. Ne kasdien. Tada, kai atsikartoja kažkas tavo vidinio ir kažkieno išorinio pasaulio sankirtoje. Ir atsimenu ne ištartus žodžius, sakinius, o melodiją, ritmą, būseną. Jie nepataria, nenurodo konkrečių išeičių, nekviečia kur nors, bet jų buvimas ramina ir guodžia. O gal tai tiesiog įsivaizdavimas šitoje visa plėšiančioje balandžio saulės šviesoje. Rašytoja ir redaktorė Neringa, taisanti kažkokį beviltišką tekstą senojoje „Litmenio“ redakcijoje, poetas Tomas Arūnas, kažką besiaiškinantis su gatviniais personažais Antakalnyje, profesorius Kęstutis, einantis per Žirmūnų tiltą, rankoje, žinoma, portfelis, o ten kritikas Vygantas, kažko laukiantis Šventų Jonų gatvėje, besižvalgantis į praeivius, visi jie – pavasariniai, sutikti saulės šviesoje, tokie ir likę – nebūtinai ką nors sakantys, bet girdimi. Ne kasdien. Nekasdieniai. Bet tikri. Tikresni už tą netikrumo kupiną balandį, kuris, žinoma, tik taip atrodo, tik taip jaučiamas.

Paprasta būtų tekstą baigti viltingais apibendrinamaisiais žodžiais, pridedant daugiau jėgos, daugiau balso įtaigos, pasiremiant kokiu nesvyruojančiu autoritetu. Tačiau aš nežinau. Iš tikrųjų nežinau, kur turėtų baigtis šis tekstas. Tokiame pasaulyje kaip šis. Tegu pabūna taip. Su saulės šviesa. Jos balsais. Pavasario. Mūsų. Mums girdimais.

Belaukiant tikrosios vilties.

Antanas Šimkus. Nuo kalbos pakraščio

2025 m. Nr. 8–9 / Nežinau, kiek kalbų suteka literatūros upėn, bet aišku, kad srautas ne vienas, net ne keli. Ne visada tiksliai ir pasakysi, kaip istoriškai atsirado vienoks ar kitoks pavadinimas, kuria kalba jis buvo ištartas, o net jei ir turėsi informacijos…

Neringa Butnoriūtė. Bilietas į kosmosą

2025 m. Nr. 7 / Keista, kai žmonės prisipažįsta nemokantys plaukti arba minti dviračio. Ar panašiai būna, kai sako, kad neskaito knygų? Tarsi turėtų būti natūralu, kasdieniška, o iš tikrųjų nebūtinai tapę įpročiais: skaitymą ir dviratį…

Dainius Dirgėla. Vėl gegužio žiedai

2025 m. Nr. 5–6 / Kiekvieną vakarą geriu kavą Thomo Manno namo terasoje Nidoje. Sakoma, kad kava vakare nesveika. Tuo labiau su pienu. Protas šią informaciją priima. Kūnas nieko nesako. Vakarinė kava užmigti netrukdo.

Viktorija Daujotytė. Rūstėjančio laiko rūstėjanti kalba

2025 m. Nr. 3 / Šiandieninio laiko kalba vis labiau reikalinga tiesaus, tiesioginio tako, kaip dar tik švintant laisvėjančiai Lietuvai ištarta Justino Marcinkevičiaus Vasario 16-osios proga…

Julius Sasnauskas. Ko verkė Liudvikas

2025 m. Nr. 2 / Kaip įprasta, Liudvikas sėdi ten pat prie lango ir rūko. Užgesina cigaretę ir tuoj degasi kitą. Nieko nesako. Ranka, laikanti žiebtuvėlį, dreba.

Viktorija Daujotytė. Metafora švyti ir gyvoje mintyje

2025 m. Nr. 1 / Laureatės žodis Lietuvos rašytojų sąjungos premijos įteikimo vakare / Lietuvių vaizduotėje vis dar gyvas Karalių, Karalienių, Karalystės mitas. Ir Rašytojų sąjungos premijos, kiek atsimenu, pačioje Nepriklausomybės aušroje sumanyto…

Justinas Žilinskas. Forma į turinį

2024 m. Nr. 12 / Turbūt dėl to, kad pastaruoju metu dėmesys formai mane erzina. Turbūt dėl to, kad forma tapo įkyria dabartinio gyvenimo dominante, o turinys – parašte.

Regimantas Tamošaitis. Po ūkanotu nežinios dangum, arba Drąsa gyventi

2024 m. Nr. 11 / „Po ūkanotu nežinios dangum“, – šią Vytauto Mačernio poetinę frazę prisiminiau šiomis dienomis, mąstydamas apie tai, kad poetinės metaforos, girdimos iš praeities, kartais netikėtai suartėja su mūsų tikrovės realijomis.

Aira Niauronytė. Stebint Antipremijos purslus

2024 m. Nr. 10 / Rudens pradžioje įteikta Antipremija virto tikru lauko skandalu. Turbūt geriau būtų praktikuoti recenzijų kultūrą, nes Antipremija – kaip koks gėdos stulpas.

Antanas Šimkus. Šiek tiek labiau į šiaurę

2024 m. Nr. 8–9 / O štai estų kūrinius lietuviškai ligi šiol galime vadinti deficitu. Turbūt ir dėl šių priežasčių Lietuvos literatūros vertėjų sąjunga šiuos metus paskelbė Estų literatūros metais.

Andrius Jakučiūnas. Paskui kurmį ir jo dorą

2024 m. Nr. 7 / Antano Vaičiulaičio premijos laureato kalba / Kalbėti apie tai, kas liko anapus teksto arba tarp eilučių, – neįprasta. Tai gali pasirodyti ir egocentriška (taigi įžūlu, nepritinkama), ir beprasmiška: koks tikslas aiškinti kūrinį…

Donatas Petrošius. Oro gynyba

2024 m. Nr. 5–6 / Visi kalbėjimo būdai yra pavojingi, bet tyla – dar labiau.
Kalbėsi per dažnai – įgrisi, per daug emocingai – įsipyksi, išklosi viską, ką žinai, – išgąsdinsi.