Pierre Bourdieu. Kas gi sukūrė menininkus?
2000 m. Nr. 7
Iš prancūzų k. vertė Odeta Žukauskienė
Pierre Bourdieu (g. 1930 m.) – pasaulinio garso sociologas, 26 monografijų autorius, Prancūzijos akademijos narys, Collège de France sociologijos katedros vedėjo pavaduotojas, žurnalo „Actes de la recherche en sciences sociales“ redaktorius.
Šio žymaus prancūzų mokslininko biografija – tai nenuilstamas kilimas į sociologijos olimpo viršūnę. M. Foucault mokinys, baigęs filosofijos studijas Aukštojoje pedagogikos mokykloje, patyręs stiprią M. Weberio įtaką, jis suformavo savitą kryptį sociologijoje, kuri jau vadinama „Bourdieu mokykla“.
Bourdieu visiškai nepaiso tarp mokslo disciplinų esančių ribų. Jo manymu, jos riboja ne tik tiriamąjį objektą, bet ir metodą. Todėl šiuolaikinio sociologijos klasiko veikaluose puikiai dera antropologiniai, istoriniai, lingvistiniai, politologiniai, filosofiniai, estetiniai tyrinėjimai, kuriuos jis panaudoja įvairioms sociologijos temoms analizuoti.
Svarbus Bourdieu sociologijos bruožas – struktūralizmo ir fenomenologijos, objektyvizmo subjektyvizmo priešpriešų paneigimas. Mokslininkas siūlo socialinę prasiologiją, kuri sieja struktūrinį ir fenomenologinį tyrimo būdus.
Viena pagrindinių Bourdieu sociologijos sąvokų yra habitus (socialinė aplinka). Tai dispozicijų sistema, sąlygojanti ir struktūrinanti praktinę veiklą. Anot jo, socialinę erdvę sudaro keletas laukų. Šie laukai atskleidžia pozicijų / pažiūrų struktūras, kurios apibrėžia pagrindines lauko savybes. Analizuodamas įvairius laukus, pvz., meno, ekonomikos, religijos, mokslininkas atranda jų specifinius dėsningumus. Bourdieu pabrėžia būtinybę identifikuoti tas originalias formas, kuriomis kiekviename lauke veikia bendri konceptai ir mechanizmai.
Platesnė meninio, kultūrinio lauko analizė atsiskleidžia mokslininko veikaluose „La distinstion“ („Skirtumai“, 1979), „Questions de Sociologie“ („Sociologijos klausimai“, 1980), „Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire“ („Meno dėsniai. Literatūros lauko genezė ir struktūra“, 1992), įvairiose publikacijose.
Knygoje „Questions de Sociologie“ gyva kalba aptariamos fundamentalios sociologijos koncepcijos, epistemologijos ir filosofijos, meno ir estetikos problemos. Bourdieu sugriauna meną saugančią idealizacijos sieną bei pasineria į sudėtingą meninio gyvenimo, t. y. kūrėjų, meno sergėtojų ir vartotojų koegzistavimo, analizę.
Šioje publikacijoje, skirtoje neprofesionalams, autorius kviečia skaitytoją įvaldyti patį sociologinio mąstymo metodą, įgalinantį giliau suvokti mus supančius meno reiškinius.
Sociologija ir menas nelabai tinka vienas kitam į porą. Taip yra dėl paties meno ir menininkų nuostatos atmesti visa, kas kėsinasi į jų požiūrį, kad meno pasaulis – tai tikėjimo pasaulis: tikėjimo talentu, nepakartojamu menininko unikalumu ir pan. Todėl sociologo, norinčio permanyti, suvokti ir paaiškinti priežastis, įsikišimas kelia pasipiktinimą. Šiuo požiūriu sociologija – iliuzijų griovimas, redukcija, trumpiau sakant – šventvagystė: kaip Voltaire’as vijo karalius iš istorijos, taip sociologas stengiasi išguiti menininkus iš meno istorijos. Bet čia kaltas ir sociologų noras tik palaikyti įsigalėjusius požiūrius į sociologiją, ypač į meno ir literatūros sociologiją.
Pirmas toks požiūris – kad sociologija geba įsisąmoninti tik kultūros vartojimo būdus, bet ne pačius jos produktus. Manoma, kad meno kūrėjas turi privilegijuotą statusą, kad jį ir jo kūrybą supa ypatinga, sakrali erdvė, o sociologija gali tirti tik antrinę, vartojimo sritį – sujauktą intelektualinio ir meninio gyvenimo vaizdą (ypač ekonominiu požiūriu). Tyrimai, nagrinėjantys socialinį kultūrinio gyvenimo lygmenį (muziejų, teatrų ar koncertų lankymą ir t. t.), patvirtina, kad dažnai taip ir būna, tačiau pačią kultūros produkciją, jos specifiką, vertybes (ir nuostatas) galima suvokti tik lygiagrečiai žvelgiant į abi – kūrėjų ir vartotojų – erdves.
Antras požiūris – kad sociologija (ir jos įrankis statistika) menkina, nuvainikuoja, suvienodina ir supaprastina meninę kūrybą; ji sugretina didelius ir mažus, vengia to, kas išskiria genijus iš kitų. Iš tikrųjų sociologai neretai kritikuojami visai pagrįstai. Sakykim, literatūros statistika – prasti jos metodai ir menki rezultatai dramatiškai iliustruoja pesimistiškiausias literatūros šventovės sergėtojų mintis. Dar priminsiu G. Luckacso ir L. Goldmanno plėtojamą tradiciją, kuriai būdinga literatūros kūrinio turinį sieti su klasės arba jos dalies (kaip privilegijuoto adresato) socialine charakteristika. Toks tyrimo būdas, kai rašytojas ar kitas menininkas tiesiog komiškai padaromas priklausomas nuo aplinkos veiksnių, klientūros poreikių ir apie kūrybą sprendžiama iš jo visuomeninės veiklos, prilygsta fanatizmui arba naiviam funkcionalizmui. Taigi – įvyksta trumpas sujungimas ir nejučia išgaruoja meno produkcijos laukui būdinga logika.
Teisūs yra tie, kurie kritikuoja redukcinę sociologiją, nes ji nepripažįsta menininkų, o kartu ir meno istorijos autonomijos. Verta priminti, kad A. Malraux yra sakęs, jog „menas seka menu“ (l’art imite l’art), todėl neįmanoma suvokti kūrinių, atsižvelgiant tik į poreikius, t. y. į estetinius ir etinius įvairių vartotojų tipų lūkesčius. Tačiau tai nereiškia, kad kalbėsime vien apie hermetišką meno istoriją, – čia tik autoriaus pagiriamasis žodis hermetiškai meno kūrinio analizei.
Meno ir literatūros sociologija paprastai užmiršta reikšmingiausią dalyką – meno produktų pasaulį, ypatingą pasaulį, su savitomis tradicijomis, funkcionavimo ir egzistavimo dėsniais, taigi ir su savita istorija. Meno ir menininko autonomija, kylanti iš atskiro kūrėjo ideologijos, yra savaime suprantama šventųjų gyvenimo aprašymuose, bet tai tėra reliatyvi tik šios veiklos srities, kurią aš vadinu lauku (le champ), autonomija. Ji paprastai atsiranda palaipsniui, susidarius tam tikroms sąlygoms. Tikrasis kultūros sociologijos objektas – ne atskiras menininkas, ne kokie nors statistiniai duomenys apie pavienius kūrėjus, ne tarpusavio ryšiai (pvz., meno mokyklos), ne viena ar kita socialinė grupė, suvokiama kaip svarbiausias veiksnys, lemiantis kūrinių išraiškos formą ir turinį, arba kaip pagrindinė priežastis, dėl kurios turinio ir formos kitimas tiesiogiai siejasi su tų grupių istorija ir su jų kovomis dėl valdžios. Mano supratimu, kultūros sociologija teisėtu objektu turėtų laikyti menininko santykių su kitais menininkais visumą, ir kitų žmonių (kritikų, galerijų direktorių, mecenatų ir t. t.), besidominčių kūryba bei jos raiška arba apibrėžiančių jos socialinį statusą, veiklą. Taip ji prieštarautų pozityvistiniam menininko visuomeninio statuso (šeimos, mokyklos) aprašinėjimui ir recepcinei sociologijai, kuria remiasi F. Antalas, analizuodamas XIV–XV a. italų meną. Jis tiesiog susieja kūrinius su įvairių publikos grupių, mecenatų gyvenimo būdu, tai yra „su visuomene ir jos sugebėjimu suvokti meną“. Iš tiesų šie du tyrimo keliai dažnai susipina, pavyzdžiui, abiem atvejais pripažįstama, kad menininkui turi įtakos jo socialinė prigimtis, kad jis geba nuspėti ir patenkinti tam tikrus visuomenės poreikius (reikėtų pabrėžti, kad pagal šią logiką kūrinio turinio analizė – kaip ir F. Antalo veikaluose – svarbesnė už formos, kuri tiesiogiai priklauso nuo kūrėjo, analizę).
Vaizdingumo dėlei norėtųsi pasakyti, kad „trumpo sujungimo“ efektas būdingas ne tik turkų mąstytojams, kuriuos žavi „grynosios“ estetikos gynėjai, tokie kaip vargšelis Hauseris arba gerų manierų marksistas Adorno, bet ir Umberto Eco – vienam iš tų, kurie didžiai smerkia „vulgarią sociologiją“ ir „deterministinį materializmą“. Ir tiesų savo veikale „Atviras kūrinys“ („L’Oeuvre ouverte“) jis tiesiog maišo (tikriausiai manydamas, kad egzistuoja visų epochos kūrinių vienovė) tuos ypatumus, kurie būdingi „atviram kūriniui“, su tais, kurie būdingi mokslo apibrėžtam pasauliui. Nesilaikant esminių principų, gimsta tokios nepagrįstos analogijos.
Atmesdama tyrimo būdus, ignoruojančius pačią meno produkciją, kūrybos sociologija, kaip ją suvokiu, savo objektu pasirenka dviejų – kultūros produktų ir jų vartotojų – laukų sąlytį. Socialinių dėsningumų pėdsakų meno kūrinyje atsiranda, viena vertus, dėl kūrėjo visuomeninio gyvenimo (l’habitus), kuris jį veikia per mokyklas, profesinius ryšius ir t. t., kita vertus, dėl visuomeninių poreikių bei suvaržymų, lemiančių jo, esančio daugiau ar mažiau autonominiame tam tikros meno produkcijos lauke, poziciją. Taigi kūryba yra visuomeninio gyvenimo veiksnių ir menininko (kaip savosios profesijos atstovo) susidūrimas. Darbas, provokuojantis menininką sukurti kūrinį ir kartu išreikšti save (įvykdyti originalumo ir unikalumo reikalavimus). Jis gali būti apibrėžtas kaip dialektinis santykis tarp profesijos ypatumų, kurių pobūdis jau seniai aiškus ir nulemtas (pavyzdžiui: pareigos, menininko elgesys, atributai, tradicijos, išraiškos būdai ir t. t.), ir visuomeninės aplinkos, turinčios įtakos tai meno sričiai, sudarančios palankias sąlygas perimti įsitvirtinusias pažiūras arba – tai galėtų būti vienu šios profesijos reikalavimų – daugiau ar mažiau jas keisti. Žodžiu, kūrėjo visuomeninė aplinka niekada iki galo nelemia jo profesinės pozicijos (galbūt išskyrus tuos atvejus, kai kilmingos šeimos aukojimas ir profesinis formavimasis visiškai sutampa). Ir priešingai, niekada negalima nuo kūrėjo visuomeninės charakteristikos – visuomeninės kilmės – analizės pereiti prie jo gaminių analizės: visuomeninė kilmė – plebėjiška ar buržuazinė – gali reikštis įvairiomis formomis, šeimos vertybių gali būti laikomasi skirtingais būdais. Užtenka palyginti dvi plebėjo ir patricijaus poras – J. J. Rousseau ir Voltaire’ą bei F. Dostojevskį ir L. Tolstojų. Profesinė laikysena yra susijusi su socialine padėtimi (l’habitus), o ši, būdama pirmesnė, turi įtakos profesijai (tai mechanizmas, apibrėžantis polinkius ir kooptaciją). Iš tiesų nuotolis nuo socialinės aplinkos iki profesinių menininko pažiūrų labai didelis, todėl didelė ir veikimo naujovių galimybė. Vieniems skirta priimti nusistovėjusias nuostatas, o kitiems – kurti naujus požiūrius. Nuėjome ilgą kelią, kad tai įrodytume, bet dar reikėtų pasakyti, jog visada, kai norime suprasti intelektualiojo ar meninio gyvenimo pokyčius, reikia atsiminti, kad meno produkcijos lauko autonomija yra tik dalinė. Specifinės revoliucijos, iš esmės pertvarkančios to lauko jėgas, vyksta tik tada, kai naujos tendencijos ir idėjos randa atramą už to lauko ribų, t. y. jas palaiko nauja publika, kurios poreikius tos idėjos išreiškia ir formuoja.
Tad meno kūrinio subjektas – ne atskiras menininkas ir, akivaizdu, ne socialinė grupė (aristokratija, anot L. Goldmanno, arba stambūs buržuazijos atstovai, bankininkai ir prekybininkai, anot F. Antalo, kurie valdė Florenciją XV a.), bet visas meno produkcijos laukas, išlaikęs reliatyviai autonominius, daugiau ar mažiau priklausomus nuo epochos ir visuomenės santykius su meno vartotojų grupėmis. Vadinasi, sociologija arba socialinė istorija negali permanyti meno kūrinio, ypač jo specifikos, kol ji savo objektu laiko autorių arba atskirą kūrinį. Iš tikrųjų, norint išvengti paviršutiniško hagiografinio aprašinėjimo vienam autoriui skirtuose darbuose, reikia aprėpti visą meno produkcijos lauką ir pateikti pagrįstą jo modelį, bet dažnai tas daroma netinkamai ir neišsamiai. Statistinė analizė anaiptol nėra pranašesnė, nes autorių grupavimas į klases (mokyklas, kartas, temas ir t. t.) panaikina skirtumus, kurie reikalingi preliminariam šio lauko struktūros tyrimui, įgalinančiam įžvelgti savitas pozicijas (išskirti vyraujančias pažiūras, kaip padarė Sartre’as, nagrinėdamas 1945–1960 metų prancūzų intelektualinį lauką), būdingas tik tai vietai ir išreikštas tik to individo, o ne visos klasės. Taigi statistiką atmetėme.
Kūrinio turinys atskleidžia visuomeninio gyvenimo ypatybių (l’habitus) ir profesinių nuostatų tarpusavio priklausomybę. Pasitelkime analizes, kuriose aptariau G. Flaubert’o kūrybą, bandydamas atskleisti, kaip ji (nors jos ištakų J. P. Sartre’as beviltiškai ieškojo keistoje rašytojo biografijoje) išnyra iš individo aplinkos, iš objektyvių santykių tarp visuomeninio požiūrio, formuojamo tam tikrų socialinių sąlygų, lemiančių „neutralų“ laisvųjų menininkų požiūrį, ir profesinės pozicijos, kurią apibrėžia literatūros produkcijos laukas, įeinantis į vyraujančios klasės lauką.
Truputį paaiškinsiu: G. Flaubert’as, būdamas šūkio „menas menui“ gynėju, literatūros produkcijos lauke užėmė neutralią poziciją, atmetęs ir „socialinį“, ir „buržuazinį“ meną. Šis laukas, esantis vyraujančios klasės lauke, veikiamas dominuojančios pasaulėžiūros (iš čia ryšių su buržuazija nutraukimas ir svajonės apie „mandarinatą“, kuriam pritarė to meto menininkai), susiformavo pagal atitinkamą vyraujančių klasių struktūrą (kaip pamatysime, šis atitikimas – savaiminis meno produktų prisitaikymas prie įvairių vartotojų kategorijų). Taip analizuodami galėsime suvokti esminių Flaubert’o stiliaus ypatybių logiką. Aš turiu galvoje laisvą menamąją kalbą, kurią M. Bachtinas interpretuoja kaip dvilypį santykį su socialinėmis grupėmis, kaip tam tikrą svyravimą tarp pagundos susitapatinti su jomis ir siekimo išlaikyti atstumą; taip pat chiazminę struktūrą, nuolat išnyrančią jo romanuose, o dar aiškiau – siužetinėse schemose, kai Flaubert’as kurdamas išsako dvilypį neigimą: kaip „grynasis“ menininkas jis prieštarauja ir buržuazijai, ir liaudžiai, yra nusistatęs ir prieš buržuazinį, ir prieš socialinį meną. Taip suvokdami literatūrinę Flaubert’o poziciją, dar kartą galime grįžti prie meno produkcijos socialinių sąlygų ir paklausti, kuo turėjo būti Flaubert’as, kad užimtų tokią poziciją ir sukurtų principą „menas menui“. Galime pabandyti apibrėžti svarbiausias jo kūrybos socialines sąlygas (pavyzdžiui, Gustavas – šeimos idiotas; tai puikiai išanalizavo Sartre’as), padedančias suvokti, kaip susiformavo Flaubert’o pozicija.
Prieštaraujant funkcionalistiniam tyrimui, reikia pridurti, kad meno produkcijos derinimas su vartojimu iš esmės baigiasi meno produkcijos lauko ir vartotojų (t. y. vyraujančios klasės) lauko struktūros panašumu, o vidiniai meno produkcijos lauko skirtumai atsiranda savaime (iš dalies nesąmoningai), nes įvairių vartotojų grupių skonis yra skirtingas. Taigi nereikia stengtis ieškoti atitikmenų ir priklausomybės nuo suformuluotų poreikių (užsakymų ir mecenatų), kiekviena vartotojų grupė gali rasti kūrinių savo skoniui ir kiekviena kūrėjų grupė turi galimybę (kartais tik po mirties) sulaukti savo produktų vartotojų.
Beje, tokiu produktu neretai siekiama vienu šūviu nušauti du zuikius: pavyzdžiui, koks nors „Figaro“ teatro kritikas parašo straipsnį, atitinkantį tam tikros publikos skonį, ir – galite būti tikri – jis nesistengia pataikauti skaitytojams arba vykdyti estetinių ar politinių instrukcijų, direktoriaus ar vyriausybės reikalavimų, įsakymų (tai leistų apšaukti jį „kapitalizmo tarnu“, „buržuazijos šaukliu“ ar panašiai). Štai turintis akivaizdžių sąsajų su politika „Figaro“ mums labai tinka, nes, kaip sakoma, pasikliauja savo skoniu, tiksliau – savo beskonybe (skonis beveik visuomet yra kitų skonio beskonybė). Konkurentas iš „Nouvel Observateur“, turintis savo skonį, atitinkantį šio žurnalo skaitytojų skonį, išsako savo pasibjaurėjimą ir nepasitenkinimą spektakliu. O anas, kaip ir dera profesionalui, pasitelkęs sofistinius argumentus, kuriais intelektualai remiasi aiškindami avangardo programą, mikliai atsikerta kolegai ir įtikina buržuaziją savo teisumu. Akivaizdu, kad atitikimas tarp kūrėjo (menininko, kritiko, žurnalisto, filosofo ir t. t.) ir jo publikos nėra nei sąmoningo suderinimo, nei suinteresuoto sandėrio ar mėginimo įtikti publikos skoniui padarinys. Jeigu kalbėsime apie informatyvų meno kūrinio turinį, temas, tezes – visa tai, ką vadiname „ideologija“ – tiesiogiai susiedami su kokia nors apibrėžta grupe, vadinasi, mes nieko neišmanome apie jį. Iš tikrųjų tas atitikimas atsiranda lyg netyčia, dėl menininko pozicijos, kurią jis užima meno produkcijos lauke. Kūrėjas, būdamas apibrėžtoje erdvėje, perima estetines ir etines jos nuostatas, kurios tuo metu ir tėra galimos, turint galvoje, kad istorija reliatyviai nepriklauso nuo meno produkcijos lauko. Toji nuostatų / požiūrių erdvė yra istorijos produktas – taigi įvairių santykių sistema, kuria remiantis objektyviai apibrėžiamas šis laukas. Epochos vienovę lemia ne tiek bendra kultūra, kiek bendra problematika, kylanti iš nuostatų visumos, o ji savo ruožtu priklauso nuo ryškiausių lauko pozicijų visumos. Kad intelektualas, menininkas (ar mokykla) galėtų egzistuoti, jis turi sugebėti suvokti aplinkos poziciją ir to meto problematiką – egzistuojančių pozicijų ir pažiūrų santykių visumą. Tai reiškia, kad menininko, mokyklos, partijos ar judėjimo atsiradimas kurios nors lauko (meninio, politinio ar kt.) esminės pozicijos pagrindu ir jo veikla sudaro keblumų besilaikantiems kitų pozicijų, todėl postuluojamos tezės (o jos sudaro didžiąsias opozicijas: kairė/dešinė, tamsa / šviesa, scientizmas / antiscientizmas) tampa kovų priežastimi.
Taigi tikrasis mokslo apie meną, literatūrą, filosofiją, objektas – yra dviejų neperskiriamų erdvių – meno produktų ir jų gamintojų (menininku arba rašytojų, kritikų, leidėjų ir t. t.) tarsi dviejų to paties sakinio interpretatorių – sąryšis. Pavyzdžiui, sociologiškai analizuoti kalbą, apsiribojant vien tik kūriniu – tai vengti judėjimo, kuris nuolat vyksta nuo kūrėjo visuomeninės pozicijos (jo polinkių, socialinių fantasmagorijų ir t. t.), stilistinių, meninių bruožų iki kūrėjo visuomeninių pažiūrų niuksų, kuriais prasideda šie stilistiniai partis. Trumpai tariant, tik įveikus vidinės (lingvistinės ar kitos) ir išorinės analizės kliūtis, galime visapusiškai suvokti subtiliausias kūrinio ypatybes.
Taip pat reikia vengti scholastinio istorijos ir struktūros kaitaliojimo. Problemos, susijusios su autoriais ir žymiais jų kūriniais, iškyla būtent dėl istorijos. Atsiribojimas nuo praeities būdingas istorijai, taip pat ir šiandienai. Kitaip tariant, istorija neigiama (tai kaitos dėsnis), interpretuojama ir formuluojama – taip ji atgaivinama: priešinimasis antimoksliniam ir individualistiniam romantizmui, privertęs parnasiečius vertinti mokslą ir panaudoti jo žinias kūrybai, privertęs Quinet (arba Bounouf, indų mitinių epopėjų restauratorių) „Religijų genijuje“ („Génie des religions“) pateikti antitezę ir priešnuodi veikalui „Krikščionybės genijus“ („Génie du christianisme“), nukreipė juos graikų kulto, viduramžių antitezės, tobulos formos link, kur, jų manymu, poezija susilieja su mokslu.
Čia nukrypome nuo temos tam, kad istorikams, manantiems, jog intelektualinėje plotmėje (ypač tarp intelektualų ir menininkų) cirkuliuoja idėjos, pasakytume, kad parnasiečiai su Graikija siejo ne tik tobulos formos idėją, išaukštintą Gautier, bet ir harmonijos idėją, kuri tuo metu buvo aktuali: mes ją randame ir visuomenės reformatorių, tokių kaip Fourier, teorijose. Įvairių meno sričių specialistai pripažįsta, kad esama daugiau ar mažiau ginčytinų ir supaprastintų stereotipų (jų paiso kūrėjai), sakykim, kūrinių pavadinimai, apie kuriuos visi kalba, pavyzdžiui, pavadinimas „Romansai be žodžių“ – jį P. Verlaine’as pasiskolino iš Mendelssohno, – dar neapibrėžtos mintys, madingi žodžiai, žymintys tokias mintis, pavyzdžiui, „satumien“ ar Goncourt’ų iškelta galantiškų švenčių (fêtes galantes) tema. Žodžiu, reikia klausti, ar tai, kas bendra visiems žymiems epochos kultūros kūrėjams, yra visuotinė ryšių sistema, kuria remdamasis visas būrys eseistų, kritikų, pseudointelektualių žurnalistų skleidžia savas idėjas, sistema, neatsiejama nuo to meto stiliaus ir nuotaikų. Ši vulgate yra akivaizdžiai labai madinga, reikšminga, laikina epochos kūryboje ir, be abejo, bendra visiems kultūros gamintojams.
Aš grįžtu prie Quinet pavyzdžio, kuris atskleidžia vieną svarbiausių viso meno produkcijos lauko savybių ir padeda suvokti nenutrūkstamą praeities lauko poveikį, ypač išryškėjantį lūžio laikotarpiais, grąžinančiais į praeitį, ir veikiantį tiesioginiais ar aliuziniais priminimais – akimirksniais, skirtais kitiems gamintojams ir vartotojams. „Génie des religions“ prieštarauja „Génie du christianisme“. Viena svarbiausių kultūros produkcijos lauko savybių yra ta, kad čia atliekami veiksmai ir kuriami produktai, praktinių žinių semiantis iš istorijos lauko. Pavyzdžiui, K. Jungerio ir O. Spenglerio rašiniai apie techniką, laikmeti, istoriją, skiriasi nuo M. Heideggerio veikalų tomis pačiomis temomis tuo, kad, imdamasis filosofinės problematikos, Heideggeris dar aptaria ir filosofijos istorijos visumą, iškėlusią šias problemas. Lucas Boltanskis taip pat teigė, kad apibrėžto lauko struktūra siejasi su istoriografija, o kūrinio gimimas – su stiliaus istorija.
Taigi tiesa, kad „menas imituoja meną“ arba, tiksliau – kad menas gimsta iš meno, nuolat jam priešindamasis. Menininko savarankiškumo pagrindas – ne kūrybinių gabumų stebuklas, o reliatyviai autonominio lauko socialinės istorijos produktas, metodai, technika, kalba ir t. t. Istorija, apibrėždama mąstymo būdus ir ribas, lemia procesus lauko viduje, bet tai ne tiesioginis išorinių poreikių ir kovų atspindys, o simbolinė išraiška, kurioje atsispindi to lauko logika. Pačios lauko struktūros, visuomeninės būties istorija įsiterpia lyg prizmė tarp išorinio pasaulio ir meno kūrinio, reaguoja į visus išorinius įvykius, ekonominę krizę, politikų pasisakymus, mokslo naujoves. Tai yra tikra refrakcija.
Baigdamas norėčiau grįžti prie meno ir sociologijos antinomijos ir rimtai pakalbėti apie meno ir menininko šventumą. Aš manau, kad meno sociologijos objektas turi būti ne tik socialinės meno produkcijos gamintojų sąlygos (t. y. menininkų paruošimo ir atrankos socialiniai veiksniai), bet viso meno produkcijos lauko socialinės sąlygos, kuriose gimsta sakralus objektai, fetišai, meno kūriniai – kaip suvokimo, meilės ir estetinio pasitenkinimo objektai.
Kad būtų aiškiau, pasitelkiau aukštosios mados pavyzdį, kuris kiek perdėtai atskleidė tai, kas vyksta dailės pasaulyje. Žinome, kad žodžių derinys „grifo magija“ gali būti pritaikytas bet kokiam objektui: kvepalams, avalynei ir t. t., įvairiai keičiant prasmę. Tai maginis, alcheminis veiksmas, kai objekto socialinė prasmė ir prigimtis keičiama nemodifikuojant fizinės ar cheminės (turima galvoje kvepalai) minėtų objektų prigimties. Dailės istorija, pradedant Duchamp’u, pateikė galybę pavyzdžių, maginių veiksmų, kaip prasmė skolinamasi iš socialinės plotmės, todėl reikia klausti, ne ką veikia menininkas, o kas žmogų padaro menininku, t. y. kas suteikia jam galią transformuoti. Maussas, baigęs raganiaus galių paieškas, iš nevilties iškėlė klausimą: kas gi žmogų padaro raganiumi? Galima paprieštarauti, kad Duchamp’o pisuaras ir dviračių gatvė tėra retas atvejis. Bet užtenka tik paanalizuoti skirtumus tarp autentiško originalo ir klastotės (kopijos), nustatyti (pagrindinis, gal net išimtinis tradicinio meno istorijos tikslas) kūrinio socialinę reikšmę – ir pamatysime, kad kūrinio vertę sudaro ne jo išskirtinumas, bet menininko unikalumas, patvirtintas parašu, atitinkančiu grifą. Meno kūrėjo vertybės ir jo produktai atspindi kolektyvinį mąstymą. Čia galima dar priminti Warholą, kuris, sekdamas Jasperu Jonesu, pateikė Campbello konservų dėžutę kaip meno kūrinį.
Reiktų pasigilinti į niuansus ir pateikti rafinuotesnę analizę. Aš pasitenkinsiu pasakydamas, kad viena esminių meno istorijos užduočių – apibrėžti menininkų (ne amatininkų) sukurtos meno produkcijos lauko genezę. Aš neklausiu – kaip tai įkyriai daro socialinė meno istorija – kaip ir kada menininkas neteko amatininko statuso. Svarbu apibūdinti meno lauko, gebančio sukurti mąstymo būdą pasitelkiant kvazidieviškas galias, kurių turi modernus menininkas, socialines ir ekonomines sąlygas. Kitaip tariant, negalima neigti to, ką Benjaminas vadino „meistro fetišu“. (Tai viena šventvagysčių, kurių dažnai neišvengia sociologija, atskirdama formą nuo sakralumo. Desakralizacijos teikiamas pasitenkinimas kliudo rimtai pažvelgti į sakralizaciją ir sakralumą, su kuriuo susiduriama.) Reikia pradėti nuo to, kad meistro vardas yra fetišas, ir apibrėžti socialines meno kūrinio sąlygas, kuriomis menininkas kaip meistras gamina savo fetišą – kūrinį. Reikia parodyti, kaip istoriškai susidarė meninės produkcijos laukas, pats formuojantis požiūrį į meno vertybes ir menininko kūrybines galias. Taigi atsakėme į tą metodologinį klausimą, kurį iškėlėme pačiu pavadinimu. Sužinojome, kad meno produkcijos subjektas – ne menininkas, o daugybė žmonių, susijusių su menu, besidominčių juo, suinteresuotų jo egzistavimu, gyvenančių menu ir menui. Tai kūrinių gamintojai, vadinami menininkais (dideli ir maži. žymūs. t. y. garbinami, ir nežinomi), kritikai, kolekcionieriai, tarpininkai, meno istorikai, saugotojai ir t. t.
Versta iš: Pierre Bourdieu. Questions de sociologie. Les Éditions de Minuit, 1984
Publikaciją remia Atviros Lietuvos fondas