Vitas Areška. Juodų vabalų semantika
2011 m. Nr. 4
Jonas Kalinauskas. Plunksnų plėšytojos: eilėraščiai. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2010. – 80 p.
Naujas Jono Kalinausko eilėraščių rinkinys „Plunksnų plėšytojos“ palyginti atviriau išreiškia šių dienų žmogaus dvasinį sąmyšį ir dabartinės poezijos tendencijas, nors poetas ir prieštarauja kritiko norui visa tai išryškinti, konkretizuoti, apibrėžtai formuluoti. Galvojama, kad tai beviltiškas noras: „nereikia kalbų apie svetimo teksto prasmę“ (p, 52). Ir iš tikrųjų eilėraščių kompozicija ir semantika signalizuoja apie vertinimų netikrumą, painumą. Poetui atrodo, kad jis kitoks: „niekada nebuvau su visais“ (p. 8). Tačiau kritikui, kad ir kiek būtų poeto stilistika individuali ir miglota, tenka ieškoti vedamosios“ minties, bendrojo ryšio su platesniu šiuolaikinės kūrybos fonu, dvasinėm, intelektualinėm skaitytojo nuotaikom.
Šių dienų lietuvių poetai yra tarsi patekę į tamsų, klaidų mišką, kur nebėra kokių nors draudžiamųjų ženklų, bet nėra ir rodyklių, kur pasukti, kur eiti, ko ieškoti. Pasukama į žodžių magiją, formų grožį, skaitytojo sugestiją per tų formų netikėtumus. Taigi matome idėjų krizę ir formų perteklių. Per sapnus ir regėjimus vis dažniau pereinama į tą erdvę, kuri anksčiau nebuvo laikoma realybe. Arba į tikrovę žvelgiama formaliai. Vyksta susidvejinimas, dialogas, polemika su savimi, pokalbis su dvasiomis. Daug erdvės paliekama ir skaitytojui, kurio dvasinė būsena signalizuoja sutrikimą, sąmyšį, gal net išgąstį.
J. Kalinauskas nukreipia žodyną ir poetinę sintaksę prieš istorijos idealizaciją, vieno ar kito amžiaus tarpsnio pranašumą prieš kitą. Prieš romantinį patosą ar romantinį apsvaigimą, kas apskritai būdinga šių dienų poezijai. Juk žmonių pasaulis dažniau būna piktas, atšiaurus, jame daug įniršio ir nirtulio. Švelnesnė tik gamta, sielą ramina atsiminimai iš vaikystės, vaizduotės pasaulis. Tas kontrastas kartojasi. Pasakotojas nuolat išeina už realios laiko erdvės. Gyvenimas pasidaro tarsi repeticija. Dabar „tuščias/išsiurbtas vištos kiaušinis esu / vagilės gegutės / pavogusios mano sapnus“ (p. 42). Netikėtai grįžtama į vaikystę, paauglystę, atsiranda pipete išsiurbti kiaušinėliai, straksintys viščiukinių šeimos ką tik išperėti paukštukai, lyg maži rupūžiokai. „Nemokėjau sliekus sugrūsti jiems į geltonus snapelius / gal tada įsimylėjau / nesakysiu pavardės dabar tikriausiai stora boba / geriausią klasės gražuolę / kuri nebuvo į mane pažvelgus / netekau amo / ir iki septintosios gyvenimo dešimties / neištariau žodžio / sutemo lietus ir mano pėdos ištižo“ (p. 43). Vienos užuominos, žodžių srautas, žodžių, kuriems negalioja normatyvinės akademinės gramatikos taisyklės: kableliai, taškai, loginės sakinių jungtys. Srautas slepia turinį, motyvą ir tai leidžia pačiam skaitytojui individualiai pajusti prieštaringą laiko tėkmės prasmę ar neprasmingumą. Realybės ir sapnų srautas, žodžių ir sąmonės srautas sugretina, į vieną strofą sujungia tolimus pagal prasmę vaizdus, skirtingus laiko tarpsnius. Išsitrina riba tarp matomo ir jaučiamo gyvenimo: „čia aš tikrai dabar gyvenu i ar tik įsivaizduoju?“ (p. 46).
Globalinis požiūris į laiko tėkmę motyvuoja ir į paradoksalų skirtingų amžių sugretinimą. Pavyzdžiui, net šokiruoja viduramžių riterių ir kolūkio laikų lyginimas ir tai jau nebeprimena poezijos, kaip aukšto meno: „uždengtu šarvais veidu / mortimerai pakelk antveidį / prie gynybinės sienos / tarp sudegusių manuskriptų / randi savo galvą / sukrežėjusį kopūstą / iš kolūkio lenino keliu laukų / pernai čia gerai pasidarbavo / talkininkės iš pedagoginio instituto / istorijos perrašinėtojos“ —-“ (p. 12). Į vaizduotę įsirėžia iš pagonybės ir dabartinių laikų įspūdžiai: „po mano padais joja žirgai / ir didieji kunigaikščiai / štai vaidila / prieina prie akmens / iškelia ėriuką aukštai / bet tuo metu pravažiuoja / paskutinis tuščias troleibusas į parką / tarsi vaiduoklis / jau šitoj pusėj į nežinią / nes nežinia iš kur bus atvažiavęs“ (p. 48). Pats poetas prisipažino, kad panašių sugretinimų perėjimuose jis pajunta didelę prasmę, egzistencijos niuansus.
Visa dabartinė lietuvių poezija ieško egzistencinės prasmės ir jos nesuranda. Procesas amžinas, kaip ir poezijos evoliucija amžina. Vis labinu susilieja žanrinės formos: publicistika, prisiminimai, autobiografijos elementai, savęs ir kitų pakartojimai. Taip atsiranda ir formalus, vidinis, stilistinis, žanrinis konfliktiškumas. Poetinį mąstymą maitina filosofija, istorija, perskaitytos knygos, meno paveikslai ir dar daug kas. Neatsitiktinai aktorius Valentinas Masalskis kalbėjo: „Nenoriu skaityti poezijos viešai. Ji kaip ir religija – intymus, asmeniškas dalykas. Su poezija gali pabūti tik vienas.“ J. Kalinauskas panašią mintį pakartoja naujame rinkinyje, galima pastebėti pusiausvyrą tarp jutiminių ir intelektualinių pradų. Pastarasis galėtų būti gal ir silpnesnis, ypač eilėraščių kompozicijoje. Svarstymai dažnai nulemia pagrindinį motyvą, šiuolaikinės egzistencijos paradoksalumą, aklavietę. „— esam amžinojoj naktyje / anapus švytėjimo / einam į priešingas puses / o mūsų regėjimas eina per širdį / per mūsų varganą kūną / nakties ir dienos pakraščiu / ašmenys žiba žemyn / paliki mus / dar vienai valandai / žodyno puslapiuos—“ (p. 75). Tai ir visas eilėraštis. Jo finalas sąmoningai paryškinamas fonika – kai kurių garsų pasikartojimu. Tai irgi bendra šių dienų poezijos kryptis: eilėraštis praranda ritminę inerciją, ritmas ir rimas gaivališkai pereina į eilutės, žodžių srauto vidų. Palyginus su klasika, visa tai atspindi sumaištį, mąstymo tvarkos praradimą. Taip pat, suprantama, ir persisotinimą forma. Minčių, idėjų krizės duobės išradingai užpildomos įvairiausių formų variantais.
J. Kalinauskas stovi tarp poetų, kurie tolsta nuo lyrikos, kaip literatūros rūšies, ir artėja prie prozos dėsnių. Jo rinkinyje daiktai išreiškia kūrybinę filosofiją. Eilėraštį galima suvokti kaip smulkų novelės planą, o visą rinkinį – kaip vieną kūrinį. Grafinės eilėraščio pradžios ir pabaigos kaip tik ir leidžia suprasti, jog tai apmąstymų bei išgyvenimų tęsinys. Kaip kūryba, taip ir istorijos, Įniko bėgsmas neturi nei pradžios, nei pabaigos, neturi griežtų egzistencinių ribų. Jis mūsų laikotarpį ir apskritai žmonių likimą vertina globaliai. Kaip dykumą, kaip šiukšlyną. Visa tai išreiškia per palyginti originalius, drastiškus, provokuojančius įvaizdžius. Pavyzdžiui, daug kartų pasikartoja juodi vabalai, šiaudų gniūžtės ir kitos aštrumus išreiškiančios realijos: piktžolė, vilkdalgis, nemiržolė. į saldžius, sentimentalius eiliavimus šiuolaikinis skaitytojas jau nebereaguotų. Kodėl poetui taip dažnai vaidenasi juodi vabalai? Pagal semiotiką galima išskirti paviršutinį ir diskursinį, semantinį, gilesnį suvokimą, kurį reikia išgyventi, interpretuoti, suprasti sudėtingame kontekste. Skaitytojas ieško dažniau to konteksto, kuriame mes buvome ir esame. Vabalai be praeities, be vardo; vabalų šeimyna pagalvėje, nešvariose vištų plunksnose, sulindusi į ausis. Iš knygos „išjoja juodas vabalas / be vardo ir asmens pažymėjimo“ (p. 44). „—-vabalai vabaliukai / šuršuolėliai alkani kodėl / ištinka juodas vabalas toks didelis / blizgančiu liežuviu / vis dažniau mano mintyse / tiesiog ant žemės / po numestais rūbais / po batu be kulno / užančiuose“ (p. 11). Su realybe tie vabalai neturi nieko bendra. Jie ženklina nuolatinį materijos ir žmogaus gyvenimo naikinimą bei atgimimą, išgyvenimų prieštaravimą logikai. Primena esantį fobijų ir kitokį blogį, nuolatinę paslėptą grėsmę. Visos juodos prasmės glūdi žmoguje.
Kaip ir visoje šiuolaikinėje meninėje kūryboje, o ypač poezijoje, daug kas primena autobiografijas. J. Kalinausko rinkinyje taip pat. Savo gyvenimą, savo patirtį prisimena kaip tragišką arba autoironiškai pažymėtą. Komiškumą ženklina gaidys. O apdovanojimas auskaru iš snarglio – tragikomiškumą: „ir ką gi čia nori pasakyti / kodėl su metais daraisi vis kvailesnis? / matot, aną / sidabrinį išbrinkusį lašą / iškritusį kažkuriam iš burnos / iš jo pasidarysiu blizgutį / kalinausko ausiai auskariuką / gal net bambai / žemiau netiks / štai kas lieka / iš birželio mozaikos odiniais viršeliais —“ (p. 37).
Ironija dėl kultūros blizgučių, dėl kurių neverta kentėti. Jis apgailestauja, solidarizuojasi su jau kiek pamirštais mirusiais jaunais rašytojais. Tarp jų: Antanas Masionis, Raimondas Jonutis, Arvydas Ambrasas, Bronius Radzevičius, Antanas Ramonas, „visų nevardysiu pasiimsiu su savim— “ (p. 41).
Galima padaryti išvadą, kad J. Kalinauskas turi savo individualų braižą ir poetinio mąstymo kryptį, originaliai reaguoja į išorinį bei vidinį pasaulį. Abi tos realybės nuolat keičiasi vietomis, pinasi tarpusavyje, kurdamos įtampą, konfliktą. Išgyvenimų konfliktiškumas natūraliai išreiškiamas per eilėraščio formą, kompoziciją, žodžio organizaciją, kuri gali atrodyti gaivališka, padrika, be logikos. Bet poetui toks atrodo ir jo gyvenimas. Meninė kokybė nė kiek nenusileidžia dabartinės lietuvių poezijos meniškumui. Kitas klausimas, kaip reaguos paprastesnis skaitytojas, kuriam gali atrodyti daug kas nesuprantama, neprieinama, sudėtinga, būdinga tik poetui, kuris prisipažįsta: „ sakei / kad žinau tavo bėdą / aštrus peiliukas / blykstelėjo akimis / galvoji: / kiekvienas džiaugiasi kito nelaime / ir nieko mes nelaimėjom / tik malonumą žinoti / kad nesiseka ne man vienam? / tik vėliau jau / pajutau savo menkumą / ir apsisukęs spjoviau/ant savo šešėlio tačiau / nebuvo jokio šešėlio / tik priešas / pasiruošęs už vartų apgulčiai / manyje / dvokiančioje dvylikapirštėje žarnoje / ar dar žemiau“ (p. 21). Tas skaitytojas, kuris dar domisi šių dienų literatūra, įvertins Jono Kalinausko rinkinį kaip XXI a. kultūros ženklą, kaip prieštaringos asmenybės savijautos išraišką, pateisinančią meninės formos ieškojimus.