Regimantas Tamošaitis. Bėgančioji su vyrais
2012 m. Nr. 2
Genovaite Bončkutė-Petronienė. Neįvykusi terapija. – Vilnius: Vaga, 2011. – 224 p.
Genovaitė Bončkutė-Petronienė yra profesionali psichologė, dirbanti psichoterapeutinį darbą, padedanti žmonėms spręsti jų dvasios problemas. Tokia praktika, be abejo, teikia stiprių impulsų literatūrinei kūrybai. 2007 m. pasirodė debiutinis G. Bončkutės-Petronienės romanas „Laukiniai prisiminimai“, 2010 m. – „Gerųjų žmonių šešėliai: psichologinės išpažintys ir esė“ („Versus aureus“ leidiniai). Ypač įdomi antroji novelių, savotiškų psichoanalitinių etiudų knyga, kurioje konkrečios individų patirtys, perteiktos lakoniška ir objektyvia kalba, tampa įspūdingais archetipinių situacijų, elgsenų, būsenų ir likimų aprašymais. Būtinybė gilintis į slaptąjį žmogaus pasaulį suteikia autorei originalios medžiagos, kita vertus, patologinis apmąstymų bei įkvėpimo šaltinis jos kūriniams suteikia savotiškų reikšmių, kurios šiek tiek deformuoja moralinę ir socialinę žmogaus idėją. Rašančiosios santykis su vaizduojamuoju charakteriu, kaip būdinga pozityvizmo bei natūralizmo literatūrai, grįstas įtarumu ir nepasitikėjimu (gydomasis asmuo psichoterapeutui – joks draugas, empatija čia negalima). Aprioriškai siekiama demaskuoti veikėjo mąstymą ieškant paslėptos motyvacijos, kylančios iš pirmųjų, dažnai pačiam veikėjui nesuvoktų jo gyvenimo patirčių. Savaime suprantama, jog literatūrinis personažas yra traktuojamas kaip klinikinis atvejis, kaip pacientas, o jo likimo linija aprašoma kaip diagnozė.
Nepaisant dažnų psichoterapeutinės praktikos reveransų humanistinei psichoanalizei, teigiančiai laisvą žmogaus valią ir asmens nelygstamą vertę, gelminės psichologijos pasaulis neturi transcendentinio matmens, jo subjektų veiksmus motyvuoja tamsieji valios gaivalai, kurie maskuojasi geismo, aistros, o kartais net ir žmogiškosios meilės kaukėmis.
Naujas „Vagos“ išleistas G. Bončkutės-Petronienės romanas „Neįvykusi terapija“ sumanytas kaip moters ieškojimų ir brendimo istorija, kaip jos ilgas ir painus kelias į save. Kūrinio fabula konstruojama remiantis moderniosios literatūros schemomis ir kiek racionaliai, ignoruojant moralinę žmogaus prigimtį: veikėja save bando atrasti per patirtis su skirtingais vyrais, o tų vyrų veikėjos gyvenimo kelyje nemažai. Visi jie atlieka tarsi veidrodžio funkciją, leidžia veikėjai pamatyti save įvairiais aspektais. Šie vyrai yra lyg egzistenciniai kambariai – į jų pasaulius nesunkiai įeinama, taip pat lengvai ir išeinama. Be to, visada išsaugoma galimybė sugrįžti ir pasitikrinti savo paveikslą viename ar kitame kambaryje, mat vyriškoji personažų galerija šios moters istorijoje yra statiška, pasižymi keistu sąstingiu – nė vienas jų nesikeičia kaip charakteris, tarsi inkliuzijos yra įstrigę savo infantiliškose būsenose. Kiekvienas jų – psichologinės patologijos atvejis, bet kūrinio moteriai dėl savo nebrandumo jie gan patogus – tarsi kilimėliai prie durų, kaip koks baldas, egzistencinis inventorius, daiktiškosios aplinkos analogija. „Ieškojau tobulos sofos, kuri apglėbtų kaip mylimas žmogus“ (p. 166).
Visi romano vyrai – uždari, hiperjautrūs arba tiesiog užsispyrę, aikštingi vaikai, neišsiskleidę kaip asmenybės, savotiška klinikinė autistų kolekcija. Jie riboti, gyvenime bando įsitvirtinti kaip berniukai: maištu, pasipriešinimu, atmetimu, pasitraukimu. Kartais gležni kaip mimozos, kartais neprotingai atkaklūs, egoistiškai primetantys pasauliui save, aikštingai demonstruojantys savo įpročius artimiesiems. Beje, kartais tokius dėl jų gležnumo patogu mylėti. Antai Aleksandras: „<…> aš tyliai žavėjausi tuo nuo ligos tarsi peršviečiamu vyru ir manyje atsirado švelnus plaukiantis pojūtis.“ (p. 173). Jais patogu ir manipuliuoti, o tai jau viena iš didžiųjų romano veikėjos aistrų, toks jos įsitvirtinimo kelias.
Ir pasyviuosius, ir aktyviuosius romano vyrus valdo vienas jausmas – gyvenimo baimė, kylanti dėl dvasinės izoliacijos, dėl negalėjimo bendrauti su žmonėmis. Kajus, Semas, Kle, Kirnis, Aleksandras, Benas – visi vienodai beviltiški, nuslopinti, silpni, todėl nesugebantys mylėti, bet neištveriantys ir vienatvės. Jie be moters gyventi nemoka, bet ir duoti moteriai be savo kaprizų nieko negali: šita vyrų kategorija naudojasi moteriškumu kaip buitiniais šildytuvais. Bet dėl tokių ypatybių ir jie patys yra nesunkiai pagaunami ir valdomi. Taigi įdomi knyga apie nevykėlių gyvenimą…
Kokie romano vyrai, tokia ir jo moteris, lyg nužengusi iš psichologijos vadovėlių. Jos moteriškas ir motiniškas instinktas deformuotas, nutaikytas ne į vaiką, bet į vaikiško tipo vyrą. „Jis griebėsi už manęs, kaip skęstantis šiaudo, o aš stengiausi jį gelbėti“ (p 174) Savo reikšmę ji kuria įsijausdama į liguistų, infantiliškų vyrų globą, o jos pačios sūnus lieka šešėlyje kaip vienas iš pakrikusio gyvenimo atsitiktinumų (kūrinyje jis šmėkšo tarsi blanki dėmė moteriškojo jusliškumo interjere). Šis punktyriškai apmestas personažas rodo pagrindinės veikėjos kaip motinos nebrandumą – ji bėga per gyvenimą vejama tik paaugliškų laimės ir malonumų troškimų. Šeimos gyvenimui, kuris yra tikrasis žmogaus išbandymas, ji nepajėgi. Negana to: santuoką ji suvokia kaip nuotakos vedimą į skerdyklą. „Vedybos ir šeima ilgai man atrodė kaip nuodingas puvinys“ (p. 15).
Visas romanas – meilės santykių imitacija, jausmo mimikrija, fiziologinės šilumos apykaita. Meilė šiai moteriai – tiesiog gera savijauta, kai ji jaučiasi kokio vyro pamaloninta. Kadangi personažai neturi gilesnio asmenybės matmens, jų santykiuose neatsiranda patvaresnio ryšio, tad visos tos iš paaugliškų fantazijų kylančios meilės pasmerktos žlugti, jos neišvengiamai išyra. Nes tokia „psichologinio žmogaus“ prigimtis – būsenų netvarumas. Nestabili žmogaus prigimtis atsiveria kaip vidinis chaosas ir tuštuma, o tai žmogų priverčia bėgti – nuolatos bėgti nuo savęs: per kalnus, per vyrus, per vienadienius santykius. Iš tos desperacijos, aišku, atsiranda šiek tiek ir aistrų, jos smarkiai suliepsnoja, bet greitai ir sudega – kaip šiaudai.
Ypač stipriai psichoanalizės metodai jaučiami žvelgiant į pagrindinės veikėjos charakterį. Žinoma, ji yra komplikuota, kompleksuota ir problemiška, ir savaime aišku, kad visos jos problemos pasėtos vaikystėje, tėvų pasaulyje. Jos tėvai – tiesiog psichoanalizės klasika: valdingas tėvas ir isteriška motina. Tos figūros kūrinyje – atgrasios, o vaikystės klimatas – atšiaurus. „Vieninteliai vaikystės augalai – baisi mamos kaktusų kolekcija“ (p. 20). Tais „gūdžiais vaikystės laikais“ susiformuoja emocinės gyvenimo dominantės.
Veikėja išauga „kaktusų pasaulyje tarsi skausmingose prieblandose, Nuo pat mažens nevaikiška, nevertinama kaip vaikas, todėl priversta nuolatos orientuotis j didelių žmonių gyvenimą tarsi prašyti iš suaugusiųjų savo reikšmės paliudijimo. „Išėjusi į kiemą aš atsistodavau vidury saulėto šaligatvio ir sveikindavausi su visais suaugusiais iš eilės. Mama mane gėdydavo, traukdavo už rankos namo, bet aš ir vėl ant šaligatvio.“ (p. 26).
Svarbiausia, kad šitas dvasinis klimatas tampa ne tik veikėjos atmintimi, bet ir determinuota savastimi – jis nesikeičia, jis šią moterį lydi ir persekioja, uzurpuoja jos valią. Ir nors moteris yra stebėtinai atkakli, nuo vertinančio ir teisiančio tėvų autoriteto pabėgti ji nesugeba. Tėvas į veikėją nuolat tarsi žiūri iš viršaus, motina – lyg įsiskverbusi iš vidaus: „Mes su mama buvome susiliejusios ir kvėpavome kaip vienas organizmas, tiksliau, aš buvau prisegta prie jos organizmo ir visada jaučiau mamos jausmus, o jokio „aš“ nebuvo.“ (p. 23).
Tėvo ir motinos balsas lydi veikeją visą gyvenimą – kaip negailestingas vidinis cenzorius, išstūmęs sąmoningąją savastį ir nuslopinęs laisvą valią. Savo gyvenimo vertę veikėja turi įrodinėti nuolatiniais darbais. „Bjaurybe laisvalaikis“ – štai save praradusio žmogaus problema. „Juk tuščiame laike velniai veisiasi“ (p. 165). „Taip ir aš nuolatos jausčiausi, tarsi turėčiau įrodyti, kad turiu teisę gyventi, pravažiuoti šią, kitą dieną, kad aš to nusipelniau“ (p. 165). „O vidinis cenzorius vis klausia: – Tai tu dirbi ar nedirbi?“ (p. 165). Čia pasakojimą ir veikėjos charakterį komplikuoja ironiškas profesionalios psichoanalitikės balsas, tad darosi nesuprantama: ar tai toks ironiškas charakterio kūrimas, ar autorės atsivėrimas…
Veikėjos prigimtis dviprasmiška, joje užkoduotas slopinimas, silpnumas ir kartu tiesiog gyvatiškas lankstumas bei stiprus egocentrizmas, ši įtampa ir vidinės ramybės stoka verčia veikėją siekti galios, kabintis už individualios stiprybės iliuzijos. Iš čia – nuolat suodintas aktyvumas, dirglumas, mažochistiška sporto ir alpinizmo aistra, taip pat įnirtinga mokslinė veikla, stiprios akademinės karjeros aspiracijos. Tokiu galios jausmo kuriniu veikėja realizuoja tėviškąjį projektą: tėvo balsas atmintyje ir jo provaizdis sąmonės gelmėje veikėją verčia įrodinėti savo jėgą – kopiant j kalnus, minant dviračio pedalus.
Ji ryžtasi alinančioms turistinėms kelionėms, bėga į atšiaurią gamtą (nors tos gamtos nekenčia nuo vaikystės: „Kartą tėvai mane išsivežė grybauti. <…> Iškėliau koją lauk – aplink buvo drėgna, purvina, glitu, dvelkė supuvusiais lapais. Tuoj pat grąžinau koją ant sauso guminio kilimėlio.“ (p. 20). Ji įrodinėja save užgrobdama nevykėlius vyrus, kabindamasi į mokslus, net įtvirtindama savo kaip mokslininkės ir visuomenės švietėjos autoritetą. Ši moteris siekia būti reikšminga pasauliui ir jau tada darosi reikšminga pati sau.
Taigi veikėjos gyvenimo teisingumas nuolatos teisinamas išorinėmis aplinkybėmis, bet ne vidiniu tikrumu. Nuslopinta savastis – tai žmogus be asmenybės branduolio, tai būtybė, kuri tarsi neverta meilės ir siekia įsitvirtinti kitokiais, išoriškais būdais. „Tėvų pavyzdžiu ėmiausi buto remonto. Nusipirkau gražių drabužių.“ (p. 166), – tai tėvo ir motinos balsai, veikėjos sąmonėje prabylantys vienu metu. „Nemylima moteris turi atrodyti gražiai – tada dar yra vilties. Nusipirkau naują mašiną ir plaudavau ją, kad ji visa blizgėtų.“ (p. 166) – štai ta pavojinga metonimiška situacija, kur ištuštėjęs žmogus tapatinasi su daiktiškumu. Neabejotina, kad tokiu keliu eina tie, kurie vaikystėje nepatyrė meilės ir namų šilumos, kuriuos kažkas įtikino, kad patys savaime jie yra nieko verti, jog gyvenimą privaloma užsitarnauti.
Tėvų idėja romane išreikšta klasikinės psichoanalizės terminais, o kaip žmogiška idėja ji yra prarasta – nėra susitaikymo su tėvais, nėra ir terapijos, išgijimo. Manyčiau, kari pozityvi tėvų idėja yra brandžios asmenybės dalis, būtinasis savasties elementas, o terapijos esmė – asmenybės integracija, savasties visų patirčių sutaikymas. Tai įmanoma tik pašalinus trauminių patirčių sukeltas įtampas ir kreipiant asmenį į aukštesnius, pozityviuosius prasmės lygmenis. Tik tokius principus pripažindama autorė gali teigti, jog psichoterapeutas yra savotiškas kunigas. Tačiau šioje knygoje tas kunigas – be Dievo idėjos, žmogus – be šventumo matmens. Todėl visiškai sugriuvęs etinis kūrinio pagrindas, o be jo nėra literatūros…
Taip bėgdama kalnuotomis emocijų viršūnėmis romano veikėja prabėga esminius žmogiškus dalykus – meilę, motinystę, net savo vaiką (kaip minėta, šis yra tik blankus šešėlis bėgančiosios su vyrais kelyje, dar blankesnis už visus atsitiktinius veikėjos gyvenimo pakeleivius). Egzistencinė turistė ir bėgančioji su vyrais (net esminėje kelionėje nusivilia, alpinistų grupėje neaptikusi jai tinkančių vyrų, bet tą varganą reikalą kiek kompensuoja kelionėje išnirusi italo figūra).
Psichopatologinis individas yra fragmentuotas, susiskaidęs, jis neturi jungiančio asmenybės branduolio, todėl iš jo negali išaugti vientisa istorija, nuoseklus dramatiškas naratyvas su logiška motyvacijos ir tikslo sistema, Juk romanas, didelis pasakojimas, – tai holistinė būties vienovė ir teleologinis prasmės orientyras, Tačiau šio kūrinio veikėjų sistema demonstruoja betikslę individų egzistenciją, jame papasakojama atsitiktinumų virtinė, kuri neįgyja prasmės. Personažai juda ir mechaniškai, ir organiškai: atsimušdami vienas į kitą ir instinktyviai ieškodami vienas kitame šilumos. „Su kiekvienu vyru buvo kitas gyvenimas, kiti jausmai, kita laimė. Keliavimas per žmones kaip per svetimus kraštus.“ (p. 218).
Anot Ericho Frommo, tai būtų „arklidžių šiluma“, kai žmonės telkiasi ne iš meilės, bet vejami vienišumo baimės. Kadangi kūrinyje nėra holistinio pasaulio ir žmogaus vienovės jausmo (jame net vyro idėja subyrėjusi į daugelį substitucinių fragmentų, vyriškumo pakaitalų), jis neturi moralinio matmens ir demonstruoja plėšrios prigimties adaptacijos bandymus. Aukščiausia prasmė čia – juslinis potyris, nors tai mūsų literatūroje – jokia naujiena. „Aš norėjau liestis prie jo, kūnų susiliejimas buvo aukščiausia prasmė, viso ko kulminacija.“ (p. 184). Taigi jaučiu, vadinasi, gyvenu, o kai nebejaučiu, manęs nebėra. „Jis, kuris buvo tapęs manimi, dingo, ir aš nežinojau, kas aš esu.“ (p. 178). Ypač liūdnas moters nereikalingumo jausmas: „Ar yra galimybė, kad jis mane girdės? Nedidelė. Bet aš jį girdžiu, o tai labai daug.“ (p. 173). Vis dėlto keista, – ši moteris užjaučia liguistą vyrą, bet negirdi savo vaiko, kuris jos gyvenime egzistuoja kaip nesusipratimas ar „šalutinis efektas“.
Šioje knygoje nėra normalių asmenybių (aišku, mes visi esame ligoti), joje yra tik id džiunglės ir superego kalėjimas, o žmogaus ego, jo savasčiai lieka gyvatiškas lankstumas ir begalinis proto gudrumas, siekiant pasiteisinti pasauliui ir išvengti rūstaus tėviškojo bausmės žvilgsnio.
Visi veikėjai apsėsti lengvos beprotystės, kadangi šiame pasaulyje nemato jokių gilesnių pagrindų. Vietoj dvasingumo – meditacijos treniruotu (tokia snobiška sporto rūšis), vietoj tikėjimo – burtai ir astrologija, vietoj dvasios pakylėjimo ir susitaikymo – gelminė psichoanalizė, kuri rodo asmens prisirišimą prie savo problemų ir nenorėjimą keistis. Todėl reikėtų konstatuoti, jog šis terapijos bandymas ne neįvyko, bet nepavyko. Jokios terapijos tiesiog nebuvo, nes uždara individo valia negali atsigręžti į save ir pasipriešinti pati sau, paneigti pati save.
Apskritai romano pagrindinės veikėjos esmė keistoka: tai lyg fiktyvus personažas, literatūrinė konstrukcija, bet kartu lyg kažkas nukopijuota iš gyvenimo, sudurstyta iš tikrovės lopinėlių. Skaitant kyla jausmas, lyg būtum priverstas stebėti tau visiškai svetimų ir nesuprantamų žmonių santykius, tau neturinčius jokios reikšmės. Į pasakotojos kalbą braunasi autorės psichologės balsas, ir, skaitydamas knygą, nebežinai, kuo tikėti. Rašytoja ar psichoanalitikė?
Autorės kaip rašytojos talentas pasireiškia fragmentiškai, atskirais epizodais – ji sugeba subtiliai pagauti konkrečius būsenų niuansus, apibrėžti charakteringas elgsenas ir pan. Tekste daug rimtos autoanalizės, įdomių savistabos minčių. Trūksta tik vieno – dramatiško naratyvo ir žmogaus su moraliniu asmenybės matmeniu. Tokie, matyt, į psichoterapeutės kabinetą neateina…