Kęstutis Nastopka. Istorija ir sapnai
2003 m. Nr. 10
Jonas Juškaitis. Eglė vasaros naktį. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2003. – 116 p.
Gyvenimo istorijos ir sapnai susitinka Jono Juškaičio poezijoje kaip dvi savarankiškos tikrovės. Žmogus sapnuoja savo gyvenimą ne tokį, kokio norėtųsi, o tą, kurio nori sapnai. Sąmonės žiedas stiepiasi iš pasąmoningos gelmės:
Kibirkščiuojančios naktys… Virš galvas ant žemės padėjusių puolat,
Žvaigždės. Norėtum sapnuoti gražiausia, kas buvo, – amžinai
Užmigtum su tokiu sapnu, ir šviestų nuolat…
Bet sapnuoji, ką nori sapnai. („Šypsena krintančiai žvaigždei“, 1979)
Naujojoje lyrikos knygoje karališkuoju pasąmonės keliu išeinama į kūrybos erdvę:
Noriu užmiršto sapno – neranda
Kur, su kuo užmigdyt amžinai
Lyg žaizda taip užgijus be rando.
Bet sapnuoju, ką nori sapnai. (p. 7)
Tokių nuorodų į ankstesniąsias knygas šiame rinkinyje ne viena. Savo kūnu atrandamos žemės motyvas, išraiškingai suformuluotas eilėraštyje „Žemė“ (1965) („Pilnais jausmais jos, pilnomis / Jos mintimis, kol riešai / Su pulsu, metai su mumis, / Jos ausimis ir akimis / Jos pilnomis, jos ieškai // Sau pėdai“; senesnieji eilėraščių variantai cituojami iš rinkinio „Mėlyna žibutė apšvietė likimą“), perfrazuojamas įžanginiame naujosios knygos eilėraštyje: „Čia augom, ir žemės mums pėdai / Beieškant nebuvo kraupu“ (p. 5). Žemės ir vandens kosminės santuokos mitema („Bet apsikabino / Žemę vanduo“) iš eilėraščio „Skaudžiai raudoni ir sūrūs“ (1968) išnyra svarstymuose apie žmogų apraizgiusias tiesas: „Žemę vanduo apsikabino, / kaip vyras moterį“ (p. 13).
Paskutiniame rinkinio eilėraštyje varijuojami 1969 m. parašyto eilėraščio „Eglė vasaros naktį“ motyvai. Piliakalnio eglė, pirminiame variante susiejusi žemę ir dangų, ugnį ir vandenį, naktį ir dieną, mitą ir pasaką, dabar tampa tautinio tapatumo interpretante:
Žolę žalią kaip gaisą,
Gaisą žalią kaip žolę matau.
Vėduliavo kadaise
Eglė vasaros naktį man, tau.
Mūsų kartos sutilpo
Visos čia į vardus tuos pačius.
Nuo kalnelio supilto
Jojant – eglė žirgams pro karčius.
Eglė bangpūčiui vartos,
Kur vardu kam pašaukti dar liks,
Nors išmirusios kartos
Ir didžiausia tautos mūs dalis. (p. 102)
Pirminiame variante kosminė eglės vertikalė turi savo istorinę antrininkę – atsuktą aušrai, liūdną be žolinių rūtų ir dūmų Zapyškio bažnyčią:
O seną kaip titnago ugnį,
Apšvietusią baudžiavas. Ugdė
Liepsnos kapuose ji raudoną
Po žaibo medžiu pasiūbuonę,
Giedodama psalmėj vienų
Marų ir karų pelenų:
Ramybė jums.
Naujojoje knygoje tas pats motyvas varijuojamas eilėraštyje „Zapyškio bažnyčia“:
Languos vitražai kaip karaliaus ugnys,
O atmintyj, lyg titnago ugnis
Senoj, vargonai gaus ir būgnai būgnys.
Ir žmonės iš daržų ravės usnis.
Ir išgiedos pagalbos šauksmą ūmų
Iš susirūpinimų didelių.
Griaustinių kvapas stelbia kvapą dūmų,
O dūmų ūkana pilna gėlių.
Istorijos sapnų liudytoja kontrastuoja kasdienybės nykumai:
Raudonai bažnytėlei kvapas daržo.
Kažkas kažkur išplėšia garažus.
Vanduo ir vėjas, paukštis nesivaržo,
Šienaujamas piliakalnis gražus. (p. 10)
Savo paties eilėraščių citatos ir parafrazės ryškina J. Juškaičio poetinės kalbos tęstinumą. Eilėraščiuose, kuriuos skiria keletas dešimtmečių, kalbama tomis pačiomis poetinėmis formulėmis. Prie knygos stilistinio konteksto natūraliai pritampa į ją įtraukti penki 1958–1973 m. rašyti eilėraščiai.
Vis dėlto sutapimai nenustelbia skirtumų, priklausančių nuo istorijos permainų ir poeto santykio su pasikeitusiu istoriniu laiku.
Ankstesnėse knygose, priešindamasis oficialiajai istorijos versijai, J. Juškaitis ieškojo atsvaros išsapnuotoje pasąmoningoje istorijoje. Eilėraštyje „Raudonas bokštas“ (1969) „miestas – sapnas kunigaikščio“ suraizgo į viena gotikinio Vilniaus siluetą, žvaigždynų spindesį ir grynai asmeniškus atsiminimus. Eilėraštyje „Dariaus kraujas“ (1972) būsimuosius istorijos kataklizmus išpranašauja kruvina Dariaus nosinė, „mano gimimo metais išmest[a] prieš kraujo marias“. Eilėraštyje „Daukanto akys“ (1979) istorinio portreto detalėmis ryškinamas egzistencinis matmuo: „Istorija nė vieno, jos – visi“, „Visi joj amžininkai valandą mirties!“.
Naujojoje knygoje istorija vertinama būdraujančios sąmonės. Poetizuojamas herojinis gestas.
Sapną keičia dokumentas:
Dreba rudenį, lyg uoga traiškų…
Kaip sekundė prie sekundės
Prisiglaudę, partizanai laišku
Šventajam Sostui skundės. (p. 16)
Knygnešiai ir savanoriai dulka.
Ką tyla nutyli, aš klausau.
Širdyje, lyg paskutinę kulką
Partizanas, Dievą saugau sau. (p. 27)
Tam, kad istorijos dokumentas taptų poetiniu įvykiu, reikia itin intensyvios estetinės pagavos. Geriausiuose J. Juškaičio eilėraščiuose poezija gimsta iš tikrovės spalvų, kvapų, garsų ir tikrovę suvokiančio subjekto abipusės sąveikos. Žmogus pasitinka pasaulį savo jutimais, jausmais, mintimis, bet ir pasaulis eina į žmogų. Žmogus ir pasaulis susilieja estezės mirksnyje, trumpalaikėje būties netvarumo pagavoje. Tokių estetinių išgyvenimų patiriame ir šioje knygoje:
Nakčiai saulė uždega mėnulį.
Užaugintam gaudesio varpų
Man pakalnių vandenys sugulę
Atsidūsta užmiršties kvapu.
Jei bus liūdna šioj šviesoj, tai, skliaute,
Dievas mano liūdesyj gyvens.
Ir keliai, kurie skirti keliauti.
Purvinuos šlamėjimuos rudens.
Ir lelijos, svyrančios į tylą,
Baltos bus kaip buvo nuo pradžios.
Auga žuvys, uodegos joms skyla.
Šakos pumpurus galuos pražios. (p. 41)
Vis dėlto stilistinėje knygos amplitudėje patetinis polius stelbia intymųjį, etinis vertinimas lenkia estetinį:
Surink mus ant šimtmečių slenksčio mūs žemėse, Dieve,
Ir dvasioje Tavo, tegu čia mūs dulkes supūs,
Tegu iš jų raitos kaip liepsnos ir žinda pro žievę
Taip ąžuolas žemę, apšvietęs virš lopšio lapus.
Kad krintančių krašto senaisiais keliais neišblokštų
Ir bitėmis saulė kvepėtų nors ties pirkele,
Ramybė jums – varpas keliams pasakytų iš bokštų,
O mirčiau užmigt kaip ugnis pelenų patale:
Palaidotas gultis į santaikos šaknį aš trokštu.
Žaliuot kadugynui su mėlynom uogom (p. 9)
Kita vertus, patetinei ekstazei priešinasi ironija. Istorijos žygiai lygia greta vertinami pasaulio galingųjų ir silpnųjų, nugalėtojų ir nugalėtųjų akinus:
Tik neliūsk – tegu neradus
Vėjo liūdi be prasmės
Vėliava prie ambasados
Iš valstybės didesnės.
Pinigai ateina puotai…
Nuo rytų lig vakarų
Lakt šunims šalmai lyg puodai
Mėtės žemėj po karų.
Nugalėtojai sustoję
Liks paminkluos – laimės link,
Armija, tad, sumuštoji,
Kelkis, kaulus susirink. (p. 18)
Kartais ironija virsta groteskiniu dūstančios civilizacijos vaizdu:
Nematyt žvaigždžių, miškingas kraštas
Naktį toliais, smogo kupinais.
Nemigos per vasarą – per karštas
Mėnesienas maišos su sapnais.
Durpių dūmai, pūt pradėję vaisiai.
Dust šiukšlynų miglose baisu.
Pro kaitras kaip į nailoną baisiai
Nusileidžia saulė be gaisų.
Lyg vanduo per žemę, jai pageltus,
Bėga skruzdės saule ugnine.
Lyg pingvinų eisenos pro baltus
Sambrėškius prieš blizgučius minia. (p. 22)
Dešimtojoje lyrikos knygoje J. Juškaitis – kaip tikras klasikas – naudojasi visais savo poetinės kalbos aruodais. Klasikai paprastai sudrausmina jaunų dienų poetinį temperamentą, nugludina kampus, ištiesina kreives. Ištikimieji rinkinio „Mėlyna žibutė apšvietė likimą“ gerbėjai naujojoje knygoje galbūt pasiges šventą virpulį keliančio poetinės kalbos tankumo, nenuspėjamų frazės posūkių. Bet tegu jie neapsigauna tikėdamiesi įbristi į tą pačią upę du kartus.