Elena Skaudvilaitė. Ne tik paukščių regėtoja
2011 m. Nr. 2–3
Joana Danutė Žilaitytė. Paukščiai viršum vaivorykštės: novelių rinktinė. – Vilnius: Žara, 2010. – 256 p.
Rašytoja (poetė, prozininkė, vertėja) Joana Danutė Žilaitytė-Juškaitienė (1932–2009) yra žinoma, bet gal ne tiek, kiek žinoti verta. Susigyvenimas su tyla jai buvo, galima sakyti, daugausia ir kūrybiniam darbui tinkamiausia užuoglauda. Ji rašė ir piešė tylioje nuošalumoje. Be abejo, sąlyginėje, nes gyveno su vyru Vilniuje, Žvėryno daugiabutėje, ir, kaip būdinga ypač jautriems, kentėjo žudoma visokio triukšmo ir taršos. Man pasisekė nepraeiti pro šią mielą asmenybę ir gražią jos kūrybą. Grožio, darnos, subtilaus bendravimo ilgesys, pagarbus tikro žmoniškumo, artimo meilės vertinimas, ištikimybė krikščioniškajai moralei, persmelkę J. D. Žilaitytės kūrybą, yra tvirto žmogaus būdo ir jo dvasinio subtilumo ženklai. Iš pirmo žvilgsnio jos lengvo stiliaus kūrybą vis dėlto reikia skaityti susikaupus, neskubant daryti išvadų. Nuoširdi rašytoja nesistengia sublizgėti, stebinti kokiais nepaprastais meniniais atradimais. Įdėmus jos žvilgsnis (Danutė dar ir žurnalistė, ir dailininkė) stebi, pažįsta ne tiek gyvenimo, buities paviršius, kiek žmonių elgesį, širdžių slaptumas, „rašo“ vidines personažų biografijas.
Man ne svetima J. D. Žilaitytės krikščioniškoji pasaulėžiūra, doroviniai nusistatymai, visa tai laikau vertybėmis, todėl ir rašau apie knygą, kurios autorė nebeįstengė ir nebespėjo parengti spaudai. Priešmirtinį nedrąsų rašytojos norą įgyvendino jos vyras ir poetas Jonas Juškaitis. Apsakymų ir novelių rinktinė „Paukščiai viršum vaivorykštės“ išleista 2010 metais. Atrinkti 67 tekstai, pridėtas pluoštelis fotografijų, viršelis papuoštas pačios Danutės piešiniais, įvadiniame straipsnyje ir komentaruose paaiškinamos šios knygos atsiradimo aplinkybės, sudarymo principai.
Nenagrinėsiu šios rinktinės visapusiškai, netyrinėsiu moksliškai. Tam reikėtų dešimčių puslapių, didesnių analitikės įgūdžių. Noriu tik kelias pastabas pasakyti apie brandžią knygą, be to. jaučiu palankumą autoriams, kurie nėra tik primityvūs rašinėtojai.
Nors nebuvo išmaišiusi pasaulio, J. D. Žilaitytė turi ką pasakoti. Jos vaizduojamas gyvenimo ratas sukasi Lietuvoje: čia gyvena (ir miršta, žūsta) novelių personažai, čia patiriami laimės gūsiai, bet dažniau – kūno ir širdies sopėjimai, suspaudimai, mauduliai. Toje mažoje šalelėje visa, kas rašytojai svarbu, sutelkta dar siauresnėse ribose, jos išžvalgytose, geriausiai pažįstamose vietovėse (Vilnius, Veliuona, Jurbarkas ir kt.), nurodytose ar numanomose pagal autorės biografijos faktus. J. D. Žilaitytę vadinu subtiliojo realizmo atstove. Kur kas šviesesnio, negu, pvz., Žemaitės apsakymų realizmas. Autorė linkusi tyliai apgailėti tuos, kurie vienaip ar kitaip kankina kitus ir kenčia patys (apsakymai „Tamsios dienos“, „Verleno posmas“, „Nuo lietaus“, „Kaitros“, „Lizdai migloj“, „Vasara, ruduo“, ,Eksperimentas“, „Sugrįžo“ ir kt.). Rinktinėj į „sceną“ išvedama senelių, mamų, tetų, seserų, giminių ir kaimynų, našlaičių, laimingų ir nelaimingų sutuoktinių, ligonių ir gydytojų, profesorių, poetų ir dailininkų, kaimiečių ir miestiečių. Pasitaiko ir klastingų saugumiečių bei jų aukų („Raudonas gyvenimas“, „Nelinksma istorija“, „Rugpjūčio sekmadienį“ ir kt,). Vaizduojamo žmogaus veido bruožai, apdaras autorei svarbūs tiek, kiek padeda atskleisti jo esmę, pasitikrinti, kiek jis yra gyvas. Rinktinėje vyrauja gražių žmonių portretai. Dažniausiai tai likimo nelabai lepinami žmonės, kartais stačiai būties kankiniai, atstumtieji, gyvi užmirštieji. Daugumos buitis kukli, net vargana („Moterys“, „Tėviškė“, „Džiaugsmai“ ir kt.). O jei kur atsiranda pralobusių veikėjų, ten nesitikėk teisingumo, jautrumo, artimo meilės („Tyla“, „Seserys“, „Pelėdos sutemoj“, „Pasakų knyga“).
Kad ir ką Danutė vaizduotų, prie visko prieina subtiliai, net atrodo, kad rašymas jai – malonios atostogos ir prasmingas poilsis. Kūrinį pradėti linkusi išoriško žmogaus vaizdo piešiniu. Brūkštelėjimas keliais sakiniais – ir tą veikėją jau įsiminsi, norėsi jį pažinti giliau. Jau ir personažų veidai daug ką „sako“, bet kiekvienas savaip, kiekvienas gyvena pagal savo išmintį, o autorės intencijos, vertinimai sumaniai „įslaptinti“, glūdi šiuose portretuose kaip koks gyvybės pradas augaluose. Turintis kūrybinio nuovokumo skaitytojas pasigėrės ir pasakys: šviesios novelės, graži, moteriškos šilumos pilna, dvasingumo turtinga knyga.
Danutė ypač labai atidi moters daliai. Ir inteligentės, ir paprastos kaimietės apsiaučiamos jautriu autorės dėmesiu, dažnai ir tylia užuojauta. Į vienas Danutė žvelgia su atlaidžia šypsena („Moterys“, „Gripas siaučia“, „Miesto parke“ ir kt.), kitų būtis rašytoją šiurpina, sukrečia iki širdies gelmių. Ypač kai jos ne vienišos, bet po vienatvės našta („Viena su lietum“ ir kt.). Jautriai paklausiama ir apie svarbiausią šeimos tikslą. Viename tekste „vaikelio“ nebenori žmona, nes jos vyras Jonas Pilkaitis, kolchozo traktorininkas, įjunko į svaiginamuosius gėralus. Jis skundžiasi draugui, kad jo Verutė įsikalusi sau, jog girtuoklio tėvo mergytė bus didžiagalvė ir nebylė. Jonas labai norėtų švelnios dukrytės, kuri padėtų pasikeisti ir jam: „O gal tas vaikelis mane išgelbėtų?“
Novelėje „Paukščiai viršum vaivorykštės“ sutuoktiniai išvis neturi vaikų. Jurgita džiaugiasi, kad jų pažįstama rašo susilaukusi sūnaus, skaito Tadui laišką, bet vyras abejingas naujienai, kreipia temą į šalį: „Žiūrėk, kokia vaivorykštė viršum upės <…>. Žiūrėk, o viršum jos skraido rausvi paukščiai.“ Tačiau Jurgitos akyse gražioji vaivorykštė staiga pajuosta, ima tirpti. Ir paukščiai tampa juodi <…>. Vėliau ir jie pradingsta.“ Kodėl Tadas toks šiurkštus motinystės džiaugsmo nepatyrusiai žmonai („Gana! Nenoriu nė girdėti“)? Reikšminga priešpaskutinė novelės frazė (Jurgitą „apima neaiškus kaltės jausmas“), „už kadro“ lieka intriguojanti šeimos paslaptis.
Dar kitokia novelės „Ruduo“ (p. 114) veiksmo situacija, susidariusi darnioje šeimoje. Albina laiminga, nes laukiasi. Rytą, matydama gražų dangų, ima pakiliai svajoti: „Kai mano vaikelis ūgtels, parodysiu jam dangaus spalvų gražumą tylėdama, kaip rodė man tėvas.“ Bet kai nori pradžiuginti ir vyrą („Mudu turėsim vaikelį“), tenka suglumti: Antanas ima visaip išvedžioti – juodu jau turi nebemažą Birutę, jau per vėlu, neįmanoma ir panašiai. Su vyro sprendimu susitaikyti Albinai neleidžia sąžinė: „Prisimink penktąjį Dievo įsakymą.“ Kai naktį Albina su riksmu pašoka iš kraupaus sapno ir verkia, Antano sąžinė tarsi prabunda, jis ramina žmoną: „Mes jį užauginsim, tik tu neverk. <…> Nesuprantu, kaip galėjau toks būti! Dieve, Dieve, koks menkas žmogus, kiek jame baisybių.“
Novelėse sutinkame ir paliegusių, gležnų veikėjų, nervų ir psichikos ligonių („Medaus mėnuo kaime“, „Atsitikimas su daktaru Karoliu“, „Baimė“, „Ruduo“, „Nerimas“). Jų būsenoms parodyti autorei prireikia sąlyginių vaizdų („reikšmingas“ sapnas, angelas, išskrendantis iš vaikus taikinančios senos motinos akių ir pan.). Danutė įtaigiai atkuria klausos ir regos haliucinacijas, kitur skaitytojui leidžia pajusti nerimą, nepaaiškinamas baimes ir kitokias psichikos anomalijas.
Yra novelių apie gražių, įdomių įmonių netikėtus susibičiuliavimus, kartais tragiškas jų draugystės ir gyvenimo pabaigas („Mėlyna upė su geltonom salom“, „Namas po klevais“, Paveikslas“, „Rudens rožės“). Graži novelytė „Našlė Emilija“ apie senus neblėstančius jausmus. Danutės vaizduojami vyrai dažnokai kampuoti, dygūs ir keistoki, tačiau yra ir subtilių, atidžių žmonoms. Nors moterys tokiais vyrais ir nusivilia, jaučiasi nesuprastos, akių jiems nedrasko, daug ką nutyli, užsidaro su savo nuoskaudomis. Tai dvasioje nepriklausomos ir tvirtos moterys, jos moka aukotis ir subtiliai jaučia žmogų.
Danutės personažas „mergaitė“ primena kilmingą žavią panelę (beje, natūralią, kuklią, be tuštybės). Tai lyg ir žavus gamtos vaikas. Nors tokia mergaitė pasiilgsta kaimo, mažo gimtojo miestelio, bet neturi žemdirbės bruožų. Ji paprastai yra korektorė, žurnalistė, rašytoja, seselė ar panašių „amatų“ atstovė. Ji žavisi ligoninės sodelyje gyvenančia varna, jai labai gražu šarka ant medžio šakos. Ji mėgsta sėdėti ant upės kranto ir ilgai žiūrėti į srovę. Arba tiesiog stovėti prie lango ir žiūrėti, kaip lyja. Ši trapi būtybė tarsi „žaidžia“ naktų mėnuliais. Moteriškumas neįsivaizduojamas be gėlių, ypač kaimo aplinkoje. Gėlėmis žavimasi, gėlės jaučiamos, su jomis gyvenama. Rytą „nusipraususi, susišukavusi eina pažiūrėti gėlių. <…> Jai rodos, kad gėlės gyvenimas yra labai gražus: niekam blogo nepadarys, žydi, kvepia ir tuo visus džiugina. <…> Vakarop kaitra atlėgsta. Mergaitė stebi, kaip temsta. Iš gėlių tylutėliai išeina spalvos“ („Kaitros“). „Kokia tyla, koks žvilgėjimas, tviskėjimas miške! Šešėliai driekėsi ilgi ir tarsi judėjo <…>, atrodė, kad jie gyvi. Viršum žolės suposi melsvas permatomas rūkas. Gėlių taurelėse viskas blizgėjo rasa.“
Danutė yra iš tų meno kūrėjų, kuriems reikia gyvo sąlyčio su realiu žmogumi ir realiu gyvenimu, nors ji turi ir kūrybinės fantazijos dovaną. Jos novelių turinys randasi iš tikrovės apmatų ir ataudų, daugiausia atkuriamos įvairios praėjusio šimtmečio antrosios pusės gyvenimo apraiškos. Susipažįstant su pavaizduotais žmonėmis, aišku, galima mėginti nustatyti vieno ar kito prototipą. Man tai nelabai pavyko, todėl sau pasakiau: tai yra tikroviški veikėjai, tačiau ne kokių nors gyvų žmonių kopijos.
J. D. Žilaitytės-Juškaitienės novelių rinktinė „Paukščiai viršum vaivorykštės“ turbūt nėra ta knyga, kuri būtų labai svarbi intelektualios ir modernios kūrybos mėgėjams. Bet ar skaitančioji visuomenė šiandien nėra pasiilgusi nuoširdaus meninio žodžio, tauraus ir paprasto gyvenimo grožio ir amžinųjų vertybių, kurių neveikia istorinio laiko permainos? Danutės meninio žodžio šviesa yra tai, kas negęsta pasaulyje.