Alfredas Guščius. Tema – sena, sprendimas – naujas
2011 m. Nr. 4
Algimantas Zurba. Krisius: romanas. – Vilnius: Gimtasis žodis, 2010. – 317 p.
Niekada, skaitydamas naują rašytojo kūrinį, negali prognozuoti, ar autorius ir toliau eis tame kūrinyje išversta žanrine-stilistine vaga, – jo kūrybinėje laboratorijoje vienu metu gali būti „užmaišyti“ keli meniniai sumanymai ir nežinia, kuris bus pasirinktas. Apie daug ką galima buvo samprotauti ir po Algimanto Zurbos romano „Aritmija“, bet tikrai nedaug kas būtų atspėjęs, kad šis autorius nuo intelektualinės, arba dar „artistine“ įvardijamos, tematikos vėl pasuks į kaimietiškąją prozą. Nustebino ne pats posūkis į šiam prozininkui gerai pažįstamą tematinę dirvą, bet pasirinktas veiksmo laikas, apsibrėžta veiksmo erdvė ir tema, taigi tie „parametrai“, kurie jau, atrodė, yra ne vieno mūsų rašytojo išeksploatuoti. Ką nauja galima pasakyti apie 1944–1950 m. Lietuvos kaimą po Jono Avyžiaus, Juozo Apučio, Jono Mikelinsko, Romualdo Granausko, Rimanto Šavelio, Algirdo Pociaus, Mykolo Sluckio, Raimondo Kašausko kūrinių ir ypač po Vytauto Bubnio romano „Alkana žemė“, parašyto 1971-aisiais. Kodėl išskiriu V. Bubnio romaną? Todėl, kad A. Zurba, kaip ir V. Bubnys, pagrindinio herojaus vaidmeniui pasirinko socialiai ir politiškai panašų kaimo žmogų, – ir V. Bubnio Antanas Marčiulynas su sugyventine Terese, ir A. Zurbos Krisius Turčilas su žmona Jugase priklauso tam pačiam socialiniam sluoksniui, vargingų valstiečių bei samdinių, tai pačiai politinei laikysenai – neutralumo, arba „vidurio kelio“, linijai, panašiam psichologiniam tipui, – visi jie neabejingi privačiai nuosavybei, visi norėtų gyventi kaip „buožės“, visi nesutinka stoti į kolchozą, yra palankiai nusiteikę „miško brolių“ (partizanų) atžvilgiu. Tiesa, V. Bubnio Marčiulynui nepavyko išlaviruoti tarp tarybų valdžios ir jos priešų – jis žūsta nuo partizanų rankų. Krisius tragiškoje politinėje konfrontacijoje išlieka, tačiau visą laiką kabojo ant plauko ir galėjo žūti tiek nuo vienų, tiek nuo kitų…
A. Zurba, gilindamasis į to meto politinę atmosferą, kurdamas kaimiečių Krisiaus ir Jugasės paveikslus, turėjo žymiai ilgesnę istorinę retrospektyvą, didelę kitų rašytojų patirtį, atvirus archyvus ir visišką politinę laisvę, ko neturėjo V. Bubnys. Žinoma, A. Zurba rizikavo nuslysti/nuklysti į V. Bubnio ir kitų rašytojų jau giliai išvažinėtas literatūrines vėžes, vadinasi, galėjo nejučiomis tapti epigonu. Tai suvokdamas, „Krisiaus“ autorius daro esminę anuomečių „vidurio kelio“, „auksinio vidurio“ koncepcijų pataisą – jo beveik proletariškos kilmės bemokslis herojus toje, anot marksistinės ideologijos, įnirtingoje „klasių kovoje“ pasirenka priešingą politinę poziciją – vietoj aršios konfrontacijos su „buože“ ir net jo išdavystės, – ką padarė Andrius Marčiulynas, – Krisius simpatizuoja ūkininko Motiejaus Ajučio pažiūroms, palaiko gražią kaimynystę su juo, o vėliau, jį išbuožinus ir ištrėmus į Sibirą, saugo jo namus, prižiūri ūkį.
Baigiantis karui, Krisius nuoširdžiai įsiklauso į Motiejaus Ajučio patarimus, kaip turėtų elgtis kaimo vyrai vokiečių karo pralaimėjimo ir sovietų neišvengiamos okupacijos akivaizdoje. Išmintingasis ūkininkas Ajutis ritualizuotoje kaimo vyrų sueigoje pamiškėje prie laužo, kaip senovės krivis, kalba apie lietuvių tautai vėl iškilusį egzistencinį pavojų ir siūlo savo kaimynams du pasirinkimo kelius – arba paklusti sovietų paskelbtai mobilizacijai į frontą, arba eiti į mišką: „Sakau, rinktis teks kiekvienam… Žinoma, jei pritarsim siūlymui… Frontas – aišku. Pragaras. Tačiau ir tame pragare kai kurie išlieka. O miškas… Sunku pasakyti, kas čia laukia. Ko gero, pavojų dar daugiau. Mums žada padėti, bet nežinia, kada ir kas… Tad – šitaip…“ Ir, kiek patylėjęs, Ajutis priduria mintį, reikalingą autoriui, siekiančiam probleminio romano naujumo: „Aišku viena: pirmiausia privalom saugoti savo vaikus. Kad būtų kam juos auginti. Kad tėvai išliktų. Taigi, kas turi mažųjų…“ Ši mintis įsminga į Krisiaus, auginančio tris berniukus, sąmonę ir jis tvirtai nusprendžia niekur neiti, – nuo mobilizacijos į frontą išsisuka persišaudamas dešinės kojos pėdą (prieškariu įsigytu medžiokliniu šautuvu), o miško broliams pasižada padėti maistu, ryšiais. Taigi Krisius pasilieka savo bakūžėje ir kaip akies vyzdį saugo šeimos židinį. Tokiu herojaus elgesiu A. Zurba akcentuoja motyvus, kurių negalėjo atsirasti nei V. Bubnio, nei kitų autorių anuomet sukurtuose mažažemių kaimiečių/samdinių paveiksluose. Visų pirma tai – šeimos, kaip tautos išlikimo garanto, kaip šventenybės motyvas.
Taigi vertybiniai akcentai „vidurio kelio“, t. y. neutralumo, poziciją pasirinkusio kaimiečio moralinės nuostatos jau kitos. „Krisius“ – neabejotinai psichologinis romanas. Krisius Turčilas yra itin gilios, turtingos sielos kaimietis, sakyčiau, net gerokai romano kūrėjo „autorizuotas“. Apskritai Krisiaus biografijos „atraminiai faktai“ šiurpoki – šis dar gana jaunas kaimo vyras ne tik kad nemoka rašyti, bet ir jo šeimyninėje kilmėje žioji gana gėdingas dalykas, dėl kurio ne tik vaikystėje jam teko patirti daug patyčių; mat Krisius – prastos reputacijos kaimo mergos vaikas. Kam autoriui prireikė tokio „minusinio“ personažo biografijos fakto? Toks klausimas nelieka kaboti ore, tačiau norėtųsi gilesnio Krisiaus biografijos priešistorės pagrindimo, ypač turint omenyje, kad A. Zurba, naujai traktuodamas valstiečio „vidurio kelio“ politiką, užsibrėžė tikslą įrodyti, kad ir žemutinio socialinio sluoksnio bemokslis, kilmės nevisavertiškumu pažymėtas vyras gali atsitiesti, gali sukurti gražią šeimą, pademonstruoti neeilinius tėvo bei vyro sugebėjimus, galį tapti ir kaimynų, ir partizanų gerbiamas.
Toks A. Zurbos idėjinis sumanymas yra savaime žavus (bendražmogiškų vertybių gynimas visada imponuoja) ir padeda prisiminti seną temą. Įsidėmėtina tai, kad čia žmogus bando kurti savo laimę, sakytume, ant šnypščiančio ugnikalnio šlaito. O juk ir šnypščiantis, ir sproginėjantis, ir žudantis buvo pirmasis pokario Lietuvoje dešimtmetis. Jeigu V. Bubnys, kaip rašė V. Kubilius „XX amžiaus literatūroje“, pokario lietuvio valstiečio socialinę ir psichologinę istoriją atskleidė panoramiškai, tai A. Zurba sukūrė ryškiai individualizuotą to meto portretą. Dabar, atsigręžę į tą laiką vaizduojančią prozą, tarp kaimo žmonių, nešančių sunkų kančių kryžių, išvysime dar vieną vyriškį, ir gulantį, ir keliantį su mintimi apie ant tvartelio užlų paslėptą karinį šautuvą; o dar kitas šautuvas – medžioklinis, linguoja jo rankose, ir jis, šauniai sėdėdamas ant ūkininko Ajučio kumelės, medžioja apylinkės laukuose, miškuose, taip papildydamas maisto atsargas šeimai, o kitą dalį paskirstydamas partizanams ir stribams. Laviruoti ar tarnauti dviem ponams visais laikais pavojinga („Negalima vienu metu tarnauti ir Dievui, ir Mamonai“, – parašyta Šventajame Rašte). A. Zurba senai temai suteikia naujumo, – tarnaudamas ir miškui, ir stribams, Krisius pasiekia dvigubo žaidimo virtuoziškumo, ką pripažįsta ir stribų vadas Aleksandras Kurkė, ne kartą įvardydamas Krisiaus elgesį „pavojingu žaidimu“, kartu savaip legalizavęs jį, kadangi pats noriai naudojosi to tarpininko stirniena, dešromis, žuvimis, alumi… Beje, gudrusis Kurkė (šio stribo paveikslas nupieštas lakoniškai, išraiškingai), žinodamas, kad stirnienos, šernienos ir kitų miško gerybių „tiekėjas“ – Krisiaus medžioklinis Šautuvas yra sovietų valdžios legalizuotas, nė nenutuokia, kad to paties tarpininko daržinėje ant užlų „ilsisi“ slaptas karinis šautuvas, kurį, pavargęs nuo laviravimo, nuo vienišystės silpnėjančiame partizanų pasipriešinime, vis aplanko jo savininkas, išsivynioja iš skudurų, pačiupinėja šaltą metalą, vėl suteikiantį jėgų, pasitikėjimo ir ryžto kada nors „nupilti tą gyvatę Kurkę…“, nors tai, beje, nebuvo ne tik nepadaryta, bet net nebandyta.
Dažnas šautuvo motyvas papildo romano siužeto išorinį karkasą, o psichologinei analizei teikia gelmės ir naujumo. Krisius ant arklio su medžiokliniu šautuvu rankose, o su kariniu daržinėje ant užlų tik išoriškai atrodo šaunus. Jo pasirinktasis „vidurio kelias“ – ne kas kita, kaip gyvenimas ant parako statinės, kuri romane „sprogsta“ ne sykį ir atneša aukų. Laiko tragiškumą autorius ne kartą susimbolina, pakylėdamas pasakojimą į sąlyginį matmenį – įsimintinas kraujo, įsigėrusio į Krisiaus švarko rankogalius, plovimas, mistinio Nežinomojo, didinančio baimę, netikrumą, atsiradimas. O kai per granatų sprogdinimą žūsta kaimyno Viksvos sūnus Petriukas, ta žūtis dar labiau padidina tėvo partizano, iš prigimties aikštingo vyro, įsiūtį ne tiktai stribams, bet ir tiems, kurie su jais net ir nekaltai susitinka, pabendrauja. Tokiu įtariamuoju Viksvai tampa Krisius, – ir dėl persišautos kojos, ir dėl persikraustymo į Ajučio sodybą, ir dėl priglaustos atklydėlės merginos Verutės.
Kokį mastą pokariu buvo įgavęs žmonių tarpusavio nepasitikėjimas, įtarumas, rodo net artimiausių Krisiaus kaimynų, tokių pat kaip ir jis neturtingų, Januškų elgesys, meistriškai sukondensuotas senosios Veronikos paveiksle. Jos sūnus Gabrys partizanauja, bet dažnai slapstosi namie; žvalgydamasis pro savo bakūžės įskilusį langą išsiaiškino – jeigu netoliese stovinčią „būdelę“ (išvietę) kaimynės dukra Levusė eina nešina kibiru, vadinasi, sūnus namie; o kad to „šposo“ neperprastų šnipai ar atėję sūnaus ieškoti stribai, tuomet negalinčią nueiti iki „būdelės“ ir priverstą „daryti“ į kibirą suvaidina gudrioji Januškų Veronika. Tačiau tą paslaptį žino Krisius, patikimas, doras kaimynas, kartą išradingai padėjęs Veronikai išvengti tikros sūnaus prapulties. Bet politinės aplinkybės keičiasi, partizanų padėtis blogėja, susirėmęs su stribais žūsta niršusis Viksva, sudaužyta ir kruvina iš Ajučio namų išeina Verutė… Apie įvykusią partizano ir dviejų stribų žūtį Krisius papasakoja kaimynės sūnui Gabriui, atėjusiam atsisveikinti su namiškiais; atmosfera įkaitusi iki virimo. Tokiomis aplinkybėmis ir įvyksta tai, nuo ko pašiurpsta delikatusis, ištikimasis paslapties saugotojas Krisius – atsisveikinęs su partizanu, jis dar paprašo valandėlę luktelti, kol iš Ajučio daržinės atneš ir įteiks jam senokai įsigytą dar vieną ginklą, granatą. Tačiau sugrįžęs Krisius partizano neberanda, o kaimynė Veronika žeria į akis akivaizdų melą apie čia atseit niekada nebuvusį sūnų, pastatydama Krisiu į kvailio, o tiksliau – į išdaviko ar skundiko vietą. Tokia artimo kaimyno metamorfozė gali išbalansuoti net tvirčiausių nervų žmogų. Šis epizodas – viena iš romano meninių viršūnių, galinti tapti ir kulminacine atomazga, kadangi kūrinio leitmotyvai, susieti su pagrindinio veikėjo charakteriu – nepasitikėjimo, įtarumo, vienišumo, – jau išsemti.
Be įdomiai traktuotos „vidurio kelio“ temos, dar norisi keletą žodžių tarti apie žmogaus koncepcijos ypatumus. Prozoje apie pokarį regime įvairių įvairiausių kaimiečių charakterių, temperamentų tipų, bet, manau, kad ligi „Krisiaus“ neturėjome vargingo kaimiečio personažo su tokia subtilia savimone, tokia jautria sąžine ir tokiu giliu estetiniu-poetiniu gamtos, muzikos, moters grožio išgyvenimu. Matyt, tik romano parašymo laiku galima paaiškinti erotinių scenų atsiradimą „archajinėje“ kaimo tematikoje. Žavinga Krisiaus ir Jugasės erotinės meilės scena ant lieptelio šalia ežero po karštos rugiapjūtės dienos. Su erotiniais motyvais susieta ir nauja siužetinė intriga, kai į veiksmą įtraukiama stribo Kurkęs atkelta atklydėlė iš Rusijos, graži mergina Verutė. Prasideda vyro žvilgčiojimai į ją, besimaudančią ežere, besišukuojančią prieš veidrodį, na ir, aišku, žmonos Jugasės pavydas, priekaištai vyrui, barniai su juo. Atsiranda ir patarėja „sekso klausimu“ gudrioji Veronika, kuri moko Jugasę nenusiminti, o labiau puoštis, karščiau apkabinti savo vyrą…
Apskritai gražu, kai beraštis jaunas vyras pavaizduotas itin jautrus grožiui, muzikai, moteriai. (Vaižgantas Napaliuko ir Severiutės paveikslais parodė, kad sielos grožiui, turtingumui oficialus mokslo cenzas nebūtinas.) O tai, kad Krisiaus siela dažnai romantiškai žaižaruoja net per didelę politinę sumaištį, yra autoriaus kūrybinio sumanymo rezultatas – A. Zurba, atsigręždamas į ano meto kaimo žmogų, į jo paveikslą įliejo nemažai savo sielos išgyvenimų, nes tikrai gal paskutinį kartą ėmėsi didelės temos, skirtos gimtinei ir tėviškei aprašyti. („Tėviškei, apie kurią vargu ar kas kitas beparašys“, – tokia dedikacija įrašyta knygoje.) A. Zurbos kūrinių kalba niekada nebuvo skurdi, tačiau šiame romane ji labai turtinga, poetiška. Jau trilogijoje „Savūnė“, „…Eina…“, „Jai tešviečia“ A. Zurbos stilius pasižymėjo sklandumu, gyvumu, o „Krisiuje“ autorius, manau, pralenkė pats save.
Romanas baigiamas keturiasdešimties puslapių epilogu, kuriame prabėgomis, panoramiškai parodytas besikeičiantis istorinis laikas po įnirtingos „klasių kovos“, – Krisius jau kolchoze, į kurį jis vis dėlto, Kurkės spaudžiamas, įstojo ir gavo to paties buvusio stribo, dabar jau apylinkės pirmininko, rekomenduotas arklininko pareigas, regime jo ir ištikimosios žmonos Jugasės jau užaugusius vaikus, kaimą ir gamtą darkančią melioraciją, Krisiu, su iš karinio šautuvo durtuvo padarytu skerdiko peiliu keliaujantį per kaimą ir teikiantį šios rūšies patarnavimus kaimynams, regime ūkininkų Ajučių iš Sibiro pargabentus palaikus ir jų laidotuves, išgirstame apie privatinės nuosavybės grąžinimą, vadinasi, jau persikelta į nepriklausomos Lietuvos laikus. Kaip ir daugoka epiloge įvykių, faktų, – kam visa ta tiršta faktūra? Miglota ir epilogo pabaiga, – rašoma apie tai, kad Krisius jau naujos, laisvos Lietuvos tvarkos nuskriaustas, kadangi jam neleidžiama naudotis Motiejaus Ajučio pažadėtu žemės sklypeliu paežerėje. Todėl jis išbėga iš namų, apsigyvena Ajučių sodybos pirtelėje prie ežero ir ryžtasi šautuvu apsiginti nuo įžūlaus mafijozo, labai jam primenančio stribą Kurkę. Personažų sugretinimas įdomus, tačiau paralelė toliau nevystoma.
Meniškumu epilogas gerokai nusileidžia visam ligtoliniam romano audiniui. Ne veltui A. Čechovas, kalbėdamas apie meninį meistriškumą, teigė – jeigu žiūrovas pirmame veiksme regi ant sienos kabantį šautuvą, tai jis siužeto eigoje turi būtinai iššauti. O Krisiaus karinis neiššovė – paskutiniame epilogo epizode jis tik taikosi į kažką abstraktaus, šlamančio krūmuose. Beje, truputį nusileisiu romano autoriui – galėjo Krisiaus karinis šautuvas ir neiššauti, tačiau jo taikiklis turėjo būtinai pakeisti taikinį, taigi reikėjo pasukti vamzdį į kitą pusę; perskaičiusiam romaną bus aišku, į kokią,.. Ir ikiepiloginio, ir epiloginio romano teksto meninė logika reikalavo būtent tokios taikinio korekcijos, žinoma, autorius gali nepritarti kritikui ar reiklesniam skaitytojui, tačiau su meninės tiesos logika jis privalo rasti bendrą kalbą.