Justino Marcinkevičiaus vertinimai „Metuose“
2024 10 28
Regis, Justino Marcinkevičiaus (1930–2011) figūra tebėra vienas iš mūsų šiuolaikinės visuomenės indikatorių. Pastaraisiais metais vėl kilus diskusijoms dėl jo įtakos ir reikšmingumo, pasirodžius dešimties tomų „Rinktiniams raštams“, nusprendėme sudaryti teminį „Litera-turą“, kuriame pristatomi straipsniai, aptariantys Just. Marcinkevičiaus poeziją ir veiklą.
Publikacijos sudėtos etapiškai. Pradedame nuo paties poeto tekstų žurnale. Aktyviau publikuotis Just. Marcinkevičius ėmė po 2000-aisiais metais duoto interviu. „Metams“ eilėraščių siūlė retai, daugiausia – paskutiniaisiais gyvenimo metais. Šį etapą savotiškai užbaigia paskutinė poeto viešai sakyta kalba.
Toliau pateikiamos recenzijos, skirtos jo kūrybinei veiklai po Nepriklausomybės atkūrimo. Šis laikotarpis susijęs su lėtesniu kūrybos tempu, sąmoningu atsitraukimu. Recenzijose apie Just. Marcinkevičių mąstoma kaip apie poetą su dideliu kūrybos bagažu ir svyruojančia autoriteto reputacija, todėl atliekama svarbi kritinė funkcija – jo kūryba įvertinama procese, koreguojama jos pozicija. Šie žurnalo archyvai skaitytojams pirmą kartą pateikiami skaitmeniniu formatu.
Galiausiai pateikiama publicistika (straipsniai, egodokumentika), priklausanti laikotarpiui „po Marcinkevičiaus“, t. y. rašyta arba viešinta po 2011 m. Nors tiesiogiai rašančių ir svarstančių apie kūrėją žurnale nėra daug (vartomi rankraščiai, minimos valstybinės datos), vis dėlto jo žymė „Metuose“ pastebima ir nuosekliai tvirtinama, todėl šios kategorijos straipsniai papildomai grupuojami.
Paliekame spręsti, ar šie archyviniai šaltiniai – saugus ratas, ar platus žvilgsnis.
Gerų skaitinių!
Justinas Marcinkevičius: savais žodžiais
„Su „Donelaičiu“ užčiuopiau istorijos erdvę, galimybę prisidengti, mąstyti analogijomis. Po susitikimo Paryžiuje su J. P. Sartre’u man staiga nušvito: juk niekam šiame pasaulyje mes nerūpim! Tai buvo labai žiaurus atradimas ir daug kartų baisesnė nuoskauda už bet kurią kitą.“ (Justinas Marcinkevičius)
„Metuose“ skelbiamos keturios Just. Marcinkevičiaus poezijos publikacijos. Tris iš jų parengė pats poetas, viena skelbta po jo mirties, su rankraštinėmis korekcijomis. Jos neatspindi laikotarpio, kai buvo gausiai leistos poezijos ir egodokumentikos knygos. Bent jau „Metuose“ skaitytojus pasiekia po penkiolikos metų pertraukos, jau po „Carmina minora“ (2000) ir „Dienos drobulės“ (2002).
Bonus: apie Justino Marcinkevičiaus rankraščius
Anot Valentino Sventicko, Just. Marcinkevičius rašė ranka, rašė paprasčiausiuose bloknotuose ir sąsiuviniuose, kuriuose tarp poezijos juodraščių įsiterpia užrašų įvairiomis temomis, citatų iš skaitomų knygų, iškarpų, vaistų aprašų.
Skaityti daugiau: >„Apie Justino Marcinkevičiaus rankraščius“< (2014 m. Nr. 7)
Apie Justino Marcinkevičiaus poeziją
„Metuose“ Just. Marcinkevičiaus aptariama nepriklausomybės laikotarpiu parašyta poezija. Tačiau turimos žinios, anksčiau skaityti tekstai pastebimai veikia recenzentus – kartais jų lūkesčius, o labiausiai atspindi tam tikrą išankstinę jų poziciją Just. Marcinkevičiaus atžvilgiu. Plg. „tartum privalo pačiu laiku gražiai ištarti tas ore plevenančias frazes, kurias norėtų sakyti daugelis, tačiau neįstengia arba nemoka“ (V. Sventickas, 1994 m. Nr. 11); „skaitydamas tekstus aš privalau pasąmonėje girdėti poeto balsą, jo tembrą, jo intonacijas, nes daugybė, jei ne dauguma, informacijos ir slypi būtent poeto kalbos intonacijose“ (V. Kukulas, 1995 m. Nr. 12). Todėl skaitydami šį „Litera-turą“ galime suvokti tiek retorikos kaitą, tiek jos stabilumą.
Recenzijose atsiskleidžiantis požiūris – vienareikšmiškai palaikantis. Svarbu tai pastebėti, nes kultūroje tokių figūrų, kurios telktų, kviestų diskutuoti ir aktyviau reikšti nuostatas, yra mažai. Pozicija nereiškia profesionalumo stokos, o ją įvairina galimybė įžvalgas grįsti tiksline tekstų analize, laikantis recenzijos žanro, matant kontekstą. Kaip poliarizavosi nuomonės, atskleidžia Mindaugo Kvietkausko recenzija (2000 m. Nr. 8–9), į tai reaguoja Valdas Kukulas. Polemika per recenzijas aktualizuoja esminę literatūros kritikos funkciją – reaguoti į aktualiją (knygą), dėmesingai koreguoti knygos vietą autoriaus kūryboje, o taip pat – autoriaus vietą bendresniame literatūros peizaže.
Iš diskusijų apie Just. Marcinkevičiaus draminės trilogijos ir poezijos fenomeną nedaug sužinome apie tai, kaip vadinamieji eiliniai skaitytojai skaitė modernią poeziją, kokie buvo nusistovėję skaitymo įpročiai. Anot literatūros sociologės Loretos Jakonytės, Just. Marcinkevičiaus „kūryba įtiko skirtingo pasirengimo ir interesų skaitytojams, nuo moksleivio iki aštuoniasdešimtmečio sargo“ (2013 m. Nr. 7). Kodėl taip buvo? Jos tyrinėti 8 dešimtmečio kultūrinės periodikos redakcijų archyvai atskleidžia, kokie ypatumai tai galėjo lemti.
Bonus: kaip Juozas Baltušis vertino „Mažvydo“ pastatymą?
1979 m. Vasario 10 d. įrašė Juozas Baltušis užrašo: su Monika žiūrėjome spektaklį, Just. Marcinkevičiaus „Mažvydą“ su H. Kurausku Mažvydo vaidmenyje. Koks jo buvo jo įspūdis ir kaip po spektaklio vertina Just. Marcinkevičių >skaitykite čia<
Svarstymai apie Justino Marcinkevičiaus autoritetą
„Metų“ archyvai atskleidžia, kad Just. Marcinkevičiaus skaitytojai ir palaikytojai yra pastovūs, o jų gilinimasis į veiklos reikšmę nuoseklus. Šia linkme informacijos suteikia V. Sventicko rengiamos publikacijos, tačiau daugiausiai nuveikė prof. V. Daujotytė. Jos tekstuose Just. Marcinkevičiaus vaidmuo ir jo reikšmė tolygiai įrašomi į bendrą lietuvių kultūros istoriją, įžvelgiant sąsajas su kitų Lietuvos kultūrai svarbių asmenybių veiklos trajektorijomis.
- Just. Marcinkevičiaus ir Maironio paralelė grindžiama tautinio budinimo kūrybos ir veiklos trajektorijomis: padeda įvertinti XX a. pab. pasirinktą moderniai grįžtantį romantizmą, formų tradicionalizmą, idėjiškumą, o taip pat kūrybos šaltinius (liaudies daina, istorija, miškingo kraštovaizdžio kategorija).
- Just. Marcinkevičiaus ir Mikalojaus Daukšos paralelė, vedama iš poreikio būti ideologu, kalbančiu lietuviams kaip lietuviams ir drąsiai vartotos tautos sąvokos.
Žemiau pateikiami minėti straipsniai.
Bonus: Just. Marcinkevičiaus įtaka
V. Daujotytė komentuoja 8 deš. Just. Marcinkevičiaus imperatyvą „eiti kalbos tiesumu“, užrašytą eilėraštyje „Kad giedočiau tave“, kurį į poeziją perima Aidas Marčėnas. Kaip šis imperatyvas kinta, ką reiškė Marcinkevičiui, o kaip jis kinta Marčėno poezijoje, aprašoma recenzijoje >„Ir niekas iškyla iš kalbos“< (2020 m. Nr. 11).
„Just. Marcinkevičius tarsi atitinka lietuvio psichinį vidurkį, lietuviškumo archetipą, patį bendriausią žmogaus tipą: yra arti gamtos, bet ir nesunkiai pereinantis į kultūrą, iš paviršiaus nuolaidus, ypač dėl neesminių dalykų, gebantis prisitaikyti, bet viduje kietas, nepalenkiamas; palankus kitam, bet saugantis savo, sūniškas, broliškas, tėviškas, išsilaikantis pačiame lietuvių prigimtinės kultūros etiniame centre, artimesnis saviesiems ir svetimesnis pasauliui, labiau uždaras negu atviras.“ (Viktorija Daujotytė)
Marijaus Šidlausko straipsnyje „Kairiarankio kentauro pėdomis“ Just. Marcinkevičiaus figūra įterpiama į savotišką įtampų „trikampį“ šalia Sigito Gedos ir Tomo Venclovos. Visi trys kūrėjai – skirtingų mentalitetų ir stilių, laikomi vienais svarbiausių XX a. antros pusės lietuvių poetų, esminių poetinio kraštovaizdžio architektų. Jų esmę M. Šidlauskas apibendrina taip: „poliai vienas be kito nustotų savo gyvosios prasmės, tai du tos pačios lazdos galai, kuriuos nupjovus lazda pavirstų malkomis.“ (2013 m. Nr. 5–6)
Rimos Pociūtės straipsnis „Akrobatai ant lyno“ reaguoja į nesenas revizionistines diskusijas. Ambicingus Just. Marcinkevičiaus romantinės dramos planus tyrėja vertina atsižvelgiant į tuometinę latvių ir estų kūrybos kontekstą ir pripažinimo atvejus.
Justinas Marcinkevičius kalbose, memuaristikoje, komentaruose
Galiausiai ne mažiau svarbios yra pasakytos kalbos po Just. Marcinkevičiaus mirties ir po to pasirodžiusi egodokumentika. Tarp pateikiamų tekstų įtraukti ir keli išsiskiriantys: tai Algimanto Baltakio ir Juozo Baltušio archyviniai dienoraščiai, kuriuose aprašomi Sąjūdžio laikotarpiu ir pirmaisiais nepriklausomos Lietuvos metais vykę susitikimai (apima 1988 m. spalį, 1991 m. vasarą). Tad juose neišvengiamai paminimas ir svarbų vaidmenį atlikęs Just. Marcinkevičius.
Poeto Aido Marčėno publikacija atskleidžia jo kaip dienoraščių autoriaus ypatumus. Kaip ir Just. Marcinkevičius, šis kūrėjas visada rašė viešą dienoraštį. Eseistiniuose užrašuose pastebima A. Marčėno poezijai būdinga ypatybė sąmoningai palaikyti kūrybinį dialogą, improvizuoti. „Sakiniuose“ kūrybos partneriais tampa žymiausi dienoraščių autoriai – Alfonsas Nyka-Niliūnas ir Just. Marcinkevičius.
Į šią publikaciją įtraukiame ir kritiką knygoms, kuriose Just. Marcinkevičiaus asmenybė ir kūryba jau tapo kitų autorių svarstymų objektu.
Norėdami skaityti recenzijas, spauskite ant knygų viršelių
Publikaciją, parengtą pagal projektą „Metų literatūros tęsiniai“, remia Medijų rėmimo fondas