Sigitas Geda. Ir taip, ir ne visai
1993 m. Nr. 5
Antanas Jasmantas. Poezija: eilėraščiai. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 1992. – 174 p.
Viename pokalby kruopštus mokslų daktaras (literatūrologas jam nelabai prie širdies) R. Pakalniškis paklausė, ar aš nemanąs, jog vėlyvajam V. Mykolaičiui-Putinui, ypač „Lango“ laikotarpiu padare įtakos A. Jasmantas? Nelabai ką tegalėjau atsakyti. Tebesilaikiau nuomonės, jog galėjo būti ir atvirkščiai, nors ne per seniausiai išėjusi „Atsiminimų apie V. Mykolaitį-Putiną“ knyga liudija dideles jo simpatijas „Gruodo“ autoriui.
„Keletą metų prieš mirtį Putinas ypač mėgo ir dažnai skaitydavo A. Jasmanto (Antano Maceinos) eilėraščius – turėjo, rodos, Kazio Bradūno dovanotą jo rinkinį „Gruodas“. Su juo kaip Šventuoju Raštu nesiskyrė: važiuoja į Kačerginę – pasiima, grįžta iš ten – vežasi knygą. Tame rinkinyje yra daug mistikos, kuri, matyt, jam buvo artima.“ (Iš E. Kvedaraitės-Mykolaitienės atsiminimų, p. 213)
O štai ką toje pačioje knygoje pasakoja K. Bradūnas, tiksliau – cituoja Putino atsakymą laiške, kurį gavęs 1965 m. rugpjūčio antrą:
„Antano Jasmanto „Gruodas“ vertas užimti lietuvių literatūroje vietą tarp įspūdingiausių, turiningiausių mūsų poezijos rinkinių. Klasinė forma čia siejasi su modernaus žmogaus išgyvenimais bei įvaizdžiais“.
Kolei kas užmirškime aukštą rinkinio įvertinimą (K Bradūnas tuo irgi pasidžiaugia). Rinkinys „Gruodas“ išėjo 1965 m Brooklyne, tais pačiais metais Putinas jį ir gavo. Pavartęs antrąjį jo „Raštų“ tomą (1990), kur po eilėraščiais esama datų, užtikau, jog iš rinkinio „Langas“ tiktai ciklas „Mano būstas“, eil. „Neramu“ ir įžanginis „Ištikimybė“ datuojami 1965-ųjų antrąja puse. 1966 metais išėjęs „Langas“ „Mano būstu“ ir baigėsi. Minėtame „Raštų“ tome įdėti dar eil. „Pažvelgus atgal“, „Skrieji, sakale“, du eil. iš ciklo „Pavasariniai prieštaravimai“. Po jais – 1965–1966 metų datos. Tokiu atveju tik šie kūriniai gal ir gali būti sietini. Aš pats drįsčiau gretinti A. Jasmanto eil. „Mano kambarys“ ir Putino ciklą „Mano būstas“. Tasai nuoširdus žmonos paliudijimas „kaip su Šventu Raštu nesiskyrė“ – negalėjo praeiti be pėdsako.
Pats rinkinio įvertinimas, regis, kiek perdėtas. Ypač po 30 metų žiūrint. Tiesa, 1983 m. labai aukštai A. Jasmantą vertino ir T. Venclova, kurio straipsnis „Metafizinis poetas“ pakartotas leidžiant šią knygą. Dabar neprisimenu, kas ir kur T. Venclovai dėl to yra šiek tiek papriekaištavęs. Ne dėl „etiketės“, o dėl vertinimo. Į poetų vertinimus reikėtų žiūrėti šiek tiek skeptiškai, bet perdeda ir priešlapyje pasirašę leidėjai: „Antano Maceinos „Poezijos“ pasirodymas – itin reikšmingas įvykis mūsų literatūros ir kultūros pasaulyje“.
Atiduodamas visą deramą pagarbos duoklę A. Maceinai, „Didžiojo inkvizitoriaus“, „Jobo dramos“, „Saulės giesmės“, „Dievo avinėlio“, „Filosofijos kilmės ir prasmės“ (vardiju veikalus, kurie man artimiausi) autoriui, į jo lyriką linkčiau žiūrėti kaip į darbus paraštėse. Kas nors primins, jog nemaža poezijos perlų taip ir atsiradę. Esama žmonių, kurie lyrikai „iki kaulo smegenų“. Jie savotiškai pasmerkti rašyti vien eilėraščius, esama ir poetų, ir prozininkų „viename asmenyje“. A. Maceinos atvejis, mano galva, šiek tiek artimas jo mylimam M. Heideggeriui, palikusiam pluoštelį eilėraščių – intymių, be didelės pretenzijos, liudijančių, jog net filosofija neišsemia visos esybės. Gal tiktų čia prisiminti ir V. Solovjovą, turėjusį įtakos ne vien A. Maceinai, bet ir Putinui. Ir kitiems, ypač pirmojoje amžiaus pusėje.
Man daugiau poezijos išbarstyta A. Maceinos filosofiniuose veikaluose, jo eilėraščiai tėra tauri taurios asmenybės papilda, dar vienas noras išsisakyti arba paprasčiausiai šyptelėti: „O aš ir eilėraščius rašyti sugebu!“
Aš nežinau, kaip savo kūrybą vertino patsai A. Maceina. Slapyvardis, kurį platesnei visuomenei atskleidė tik „Lietuvių enciklopedijos“ biografas (remiuosi J. B. straipsniu šiame leidinyje „Antano Jasmanto poezija“), rodo ir filosofo kuklumą, bet sykiu tai, kaip ir kiekvienas slaptingumas, gaubiantis kūrėją, bus prisidėjęs prie mito kūrimo. Kaip ir religiniai motyvai, įvaizdžiai, dievoieška – viskas, kas dar taip neseniai siejosi su pogrindžiu, rezistencija („Kodėl tavo kartos poetai taip pamėgo bažnytinę terminiją?“ – klausė manęs net neliteratūrinio žurnalo redaktorius, raudonu flomasteriu braukdamas ne tik žodį Dievas iš mažosios raidės kraujo kieliką, monstranciją, avinėlį…)
Taigi minėtos aplinkybės bus prisidėjusios prie įvertinimo, kuriuo norėčiau truputį suabejoti. Bėda ta, kad jis pats ne vienu eilėraščiu išsiduoda kaip gerokai knyginis eiliuotojas. Neginčiju geriausių eilėraščių, tačiau ten, kur kiti norėtų matyti jo tradiciškumą ar specialų retro, man vaidenasi gyvos kalbos ir poetinio jausmo stygius. Suprantu, kad T. Venclovą anais laikais galėjo sužavėti A. Jasmanto lyrikos nuotaika, tik tenai, kur jis randa savičiausius įvaizdžius ir metaforas, kur, anot recenzento, poetas „linkęs jungti tai, kas aukšta, su tuo, kas žema, teikti abstrakcijoms grynai fizinio gyvastingumo“, man atšoka… Adomo Lasto poetizmai:
Dangus mažom skylutėm žėri
Lyg patiltė
Meilės pažadus paklojom,
Kad šilčiau basom būt kojom.
Šventieji saunon ėjo.
Buvo jau nešvarūs
Šios eilutės recenzento paimtos iš įvairių antrojo rinkinio eilėraščių ir pateiktos kaip pavyzdžiai, kur Jasmantas „nevengia grotesko ir rizikos“. Gal žodį „rizika“ čia reikėtų suprasti kaip subtilią užuominą, jog ne viskas gerai?
Tai, ką T. Venclova parašė apie Jasmantą, paglosto širdį, bet pritempimų, atrodo, netrūksta. Gal čia kaltas įsisenėjęs mūsų troškimas viską traukti į „pasaulinės poezijos kontekstą“? Šit žinodamas, jog pats autorius atmetė savo analogiją su Rilke, jis lengva ranka susieja jį su septynioliktojo amžiaus anglosaksų metafiziniais (gal iš ten ir straipsnio pavadinimas) poetais „(ne tiek John Donne, kiek, tarkim, Richard Crashaw). Nežinau, ką apie tai pasakytų autorius, bet tai tauri giminystė“. Aš irgi nežinau, tik problema tebelieka, kodėl Jasmantas net Rilke’s kratėsi (lyg ši giminystė nebūtų tauri, žinant, kiek dėmesio A. Maceina filosofas yra skyręs vien „Duino elegijoms“), nors jo, kaip ir R. Dehmelio, motyvais parašytų eilėraščių esama. Gal jam buvo svarbiau tai, kas kilę iš jo paties vidaus – poetinių aspiracijų, skonio, lietuviškos tradicijos? Ar čia svarbesni Baranauskas ir Slavočinskis, ar iš to paties etnografinio regiono kilę V. Mykolaitis ir Kazys Bradūnas? Galima ginčytis ir surasti ne vieną susikirtimo tašką.
Ilgainiui nusistovi kiekvieno poeto vieta tradiciniam kontekste, netrūksta atvejų, kai ta vieta ir gerokai pasikeičia. Galbūt ne tiek vieta, kiek svoris, įnašas į poezijos aruodus. A. Jasmanto poetinis žodis nublunka, kai imi prisiminti, kas Lietuvoje sukurta netgi jo kartos poetų. Žinoma, karta irgi sąlygiškas terminas, tačiau jam gyvam esant lietuvių poetinę kalbą kūrė ir J. Kossu-Aleksandravičius, ir B. Brazdžionis, ir Salomėja Nėris, ir H. Radauskas, žemininkai… Ar aš geidauju, kad poetas būtų pritapęs prie kurių nors raiškos formų? Ne. Visas jo intelektas, vidiniai jo ieškojimai atsispindi filosofijos veikaluose, tik vienam kitam eilėraštyje esama tolygios įtampos. Galima, žinoma, apie jo poezijos palikimą – 90 eilėraščių – tvirtinti, esą tai „nekasdieniškas lietuvių literatūros reiškinys“, bet savimeilei nebus galo. Ar viskas tėra atleistinos poetinės silpnybės?
Mik, mažutis pievų pūke!
Mik su žemele kartu!
Merkias kloniai apniukę,
Užsimerk ir tu!
Ežere varpai nutilę
Lig aušros neberaudos.
Nebesiųs į gelmę gilią
Užkeiktos maldos.
Mik, mažutis pievų pūke!
Mik su užkeiktais kartu!
Merkias pievos apsiūkę,
Užsimerk ir tu! („Lopšinė“)
Ar visa tai tėra „antraeiliai dalykai“, ar kažkelintos eilės poetinių štampų rinkinys?
Nedėkingas tai darbas – reviduoti kieno nors nuomonę, ypač kai ir pats tam pačiam lauke plūkiesi. Tačiau suabejoti gal retsykiais visiems į sveikatą? Kuo neabejoju – tai A. Maceinos talentu. Viename „Draugo“ priede perskaičiau išeivės, po daugelio metų aplankiusios tėviškę, įspūdžius, ten buvo įpintos eilutės: „Kreivos pušys. Viksvos. Balos. / Dumblinas vanduo ir šėmas, / Lūžta šakos atsirėmus. / Kyši lelija išbalus…“ Tada pagalvojau, jog net šis ketureilis atsilaikys. Toks piešinys!.. Bet renkuosi A. Maceiną – filosofą, o ne A. Jasmantą – poetą.