Sigitas Geda. Prisiminimų poezija
1992 m. Nr. 11
Kazys Bradūnas. Duona ir druska: eilėraščiai. – Vilnius: Vaga, 1992. – 150 p.
„Tet, Kazimierai, – pasakytų J. Tysliava, – išleidai dar vieną knygą, o aš spėjau išmaudyti arklius…“
Tokio pokalbio, žinoma, niekad nebus, bet knyga tikrai yra, išėjusi vasarą. Ją dovanodamas Kazys Bradūnas pasakojo, kaip atsikliuvęs Amerikoje vienu metu dirbo geležies fabrike. Reikėdavę labai nedaug – imti po geležies lapą ir užlenkti vieną kampą. Taip per visą pamainą. Vis ta pati detalė, vis ta pati operacija. Velniškai nuobodu! – padejavo.
O kas jau žmogaus gyvenime nenuobodu, kas nepabosta? Vasara ir ruduo, žiema ir pavasaris, vėl vasara ir ruduo, žiema ir pavasaris. Kaip ir kodėl žmogus neišprotėja nuo šitos monotonijos, tai tik jis vienas ir žino. Pasitaiko tokių, kurie nepakeldami nepakeliamo būties lengvumo (M. Kunderos metafora) ima rašyti knygas, tapyti paveikslus, gerti degtinę. Kiti dirba, sportuoja, vagia, kortuoja, perka ir parduoda. Visaip gelbstisi. Poetai iš tų, kurie besi gelbėdami patys dar ir kitiems palieka – vienas mažiau, kitas daugiau – gerų žodžių – dvasinės duonos ir druskos. Taip aiškinuosi K. Bradūno knygos pavadinimą. Kas nors gali suprasti (ir visai nesuklys), kad antraštę įtaigojo gyvenimas, eilėraščiai, sugrįžimas namo, į tėviškę, kur jis ir jo artimieji pasitinkami su duona ir druska. Visa tai per paskutinius metus išgyventa, patirta. Ir autorius, ir knyga kybo tarp dviejų erdvių – svetur ir Lietuvoje. Ilgainiui tokios patirties meninių apibendrinimų gausės, šiuo metu K. Bradūno rinkinys unikalus, nors neteisybė būtų sakyti, kad čia pakliuvę tik paskutiniųjų metų eilėraščiai, ką tik parašyti, atausti. Pavyzdžiui, „Pasivaikščiojimą sekmadienį“ Laimonas Noreika pradėjo skaityti jau neatsimenu kada… Ir visi ataudai, ir visas raštas galėtų būti priskiriamas ankstesniam Bradūnui, kaip knygoje „Krikšto vanduo Joninių naktį“, išleistoje 1987 metais Čikagoje. Autorius eilėraščių nedatuoja, todėl galime tik spėlioti. Šiaip ar taip, tokį eilėraštį jis anksčiau ar vėliau turėjo parašyti: visas jo poezijos kontekstas, sava, lietuviška Dievo samprata panašaus apibendrinimo, regis, prašyte prasėsi. Dėl to lietuviškumo čia galima daug malkų priskaldyti, gal užtektų pasakyti „bradūniškas eilėraštis“. Kas ieškos ištakų, prisimins ir V. Mykolaičio-Putino „Rūpintojėlį“, ir medines mūsų vės medžio drožėjų skulptūras. Toli gražu ne visose Kristus vaizduojant kenčiantis, ietimi veriamas, iškamuotas. Esama ir Dievo maištininko, ir Dievo gelbėtojo, jauno ir stipraus renesansiško.
Su Dievuliu įbridom nusimaudyti
Į Širvintą už klebonijos sodo.
Ir saulėje įdegęs Dievo kūnas
Nebuvo dar tas nuimtas nuo kryžiaus,
O sveikas, raumeningas kaip Klemenso,
Vigojančio pavasari laukus. (p. 58)
Poetiškumas – ypatinga Dievo artuma, jausmas, kad jis čia pat, kad nesi jam niekuo prasikaltęs. Tokia natūrali prieškarinio Lietuvos sodiečio sekmadienių būtis?
Ne, čia dar kažko esama. „Krikšto vanduo Joninių naktį“ – vien jau šį pavadinimą skaitydamas turi įsijausti į lietuvių istorijos ir lietuviško tikėjimo specifiką, priešingu atveju – gali ir nesuprasti, kur čia poezija. Manau, kad ir pačiam K. Bradūnui šis žaidimas bus šiek tiek pabodęs, – negi taip teks ir mirti, žinant, kad visi tavo poezijos tyrinėtojai, gerbėjai ir negerbėjai ieškos pagoniškos simbolikos, folklorinių intonacijų, aliuzijų į lietuviškas sakmes ir pasakas? Lyg būtum žmogus, neturėjęs paprastos, be jokių simbolių vaikystės ir jaunystės, prabėgusios konkrečiam gamtovaizdy Suvalkijoje, Vilkaviškyje, Kiršuose, vėliau – studijų Vilniuje, kur vaikščiota Pilies ar Didžiąja gatve, klausyta paskaitų. Universitete, pėsčiomis eita iš Vilniaus į Kauną su liesučiu Mamertu Indriliūnu. Tai jis apsinuodijusį vokiškais konservais ir apalpusį miške Kazimierą netoli Rumšiškių maitins žemuogėmis iš saujos. Dokumentiški čia beveik visi geriausieji K. Bradūno eilėraščiai. Įspūdžiai ir prisiminimai yra toji medžiaga, iš kurios vištos siuvama. Žinau, kad įspūdžiai labai dažnai įspūdžiais ir lieka, akimirksnius registruoti – patrauklus dalykas, tačiau prisiminimas išauga daugelio įspūdžių, arba iš vieno, bet laiko patikrinto įspūdžio. Prisiminimai – vienintelis daiktas, kas lieka, visa kita nusineša užmaršties upė, pasiglemžia istorijos chaosas, tačiau ir tai dar ne viskas. Kada ir kaip iš prisiminimo gimsta eilėraštis – žino vien tik poetai. „Prisimenu, ką prisimenu, prisimindamas“, – apie savo pasakojimo metodą yra prasitaręs Claude Simonas, ne per seniausiai lietuviškai išėjusio romano „Flandrijos kelias“ autorius, ir tai liudija tam tikrą atminties tragizmą bei sąlygotumą. Labai išplečiant sąvoką – viskas yra prisiminimai. Galbūt įdomiau, jog paskutiniuoju metu lietuvių literatūra tik jais gali pasidžiaugt ir pasididžiuoti. Tik reikėtų atskirti eilėraštį, sukurtą prisiminimo forma (imituojantį prisiminimą) nuo apskritai mus užplūdusių atsiminimų apie lagerius, tremtį. Jie gali būti labai konkretūs, dokumentiški, beletrizuoti, bet žanras yra žanras. Tuo tarpu eilėraštis-prisiminimas, mano galva, išniro ne per seniausiai. Ypač toks kaip K. Bradūno. Lietuvoje tokius eilėraščius gal geriausiai rašė A. Žukauskas. Ne kiekvienas juos ir gali rašyti. Pirmiausia tikram prisiminimui reikia didelės distancijos, laiko tarpo. Kuriam galui? Ogi todėl, kad prabėgęs laikas gal netgi pats savaime įgyja vertės, grožio. Tarkime, mus guodžia pats faktas, kad prieš penkiasdešimt metų tomis pačiomis gatvelėmis vaikščiojo Mačernis. Ne tik guodžia, bet ir daug pasako, susieja mus su kitu gyvenimu ir mirtimi. Naujoji poezija, pasinaudodama tokia dokumento estetika, dar labiau išplečia prisiminimą, žaidžia laikais, supindama tikra netikra.
Ten Konstantinas Sirvydas
Pabardavo už aplaidumą
Ir Kontrimas atskleisdavo
Lituanistikos katalogus,
Ten mokė Putinas
Pasidžiaugti knyga,
Kurioje, tarp kitų,
Bent septyni geri eilėraščiai,
O Leonas Karsavinas
Jau pranašavo tremtį… („Pilies 10“, p. 80)
Čia nėra pats geriausias tokio tipo eilėraštis, bet pats principas – akivaizdus. Poetinė vaizduotė šalia būto pastato nebūta – Sirvydas ir Kontrimas šalia Putino ir Karsavino. Jokiuose atsiminimuose tatai neįmanoma.
Išplėstiniu prisiminimu galėtume pavadinti eilėraštį „Po dviejų karų“. Galima papasakoti tokio eilėraščio turinį, dažnai jie – siužetiški. Po Pirmojo pasaulinio likusi kumelė Šyvė, po Antrojo – tėviškės arkliai Alpių papėdėje. Tylėję penkerius metus ir nusižvengę, išplaukiant į Ameriką, paliekami… Jų balsas, girdimas po keturiasdešimt metų Čikagoje. Nieko čia nėra, jokių puošmenų, likęs vienas „skeletas“, amžiaus santrauka, kas svarbiausia. Šimtmečio istorija, pasakojant ne tautų, ne giminės, o tėvo turėtų arklių istoriją. Tai ir visos meninės priemonės. Tačiau sugestija didelė.
Eilėraštis „Ar tu atsimeni?“ sukomponuotas iš kelių klausimų. Klausiama dalykų, kurių žmogus jokiu būdu negali atsiminti, bet jie labai svarbūs. Paskui pereinama prie konkrečių – ir aprėpiama labai didelė istorinė panorama.
Ar tu atsimeni
Bizantija nusidriekė į Rytus
Ir kruvinas rankas mazgoja Pacifike…
Ar tu atsimeni
Dėdės mūšius prie Mukdeno
Ir kaip jis keturioliktais prie Nemuno…
Ar tu atsimeni
Varpo gaudimą
per šventą Oną Alvite… (p. 63)
Kita šios stilistikos ypatybė – paprastumas. Jokio išskirtinumo, kiek galint daugiau kasdieniškų, proziškų detalių.
Ieškoti poezijos netradicinėse teritorijose – proziškame pasakojime, kasdienybės apraiškose, fotografiniuose vaizduose, faktuose, datose, vietovardžiuose – nepasakysi, kad K. Bradūno sugalvota programa. Būta to ir anksčiau, o ir dabar ne vieno poeto realizuojama. Gal svarbiau, kad šitie i akis labiau krintantys jo kūrybos pokyčiai natūralūs, plaukia iš viso jo poezijos konteksto. Tai daugiausia tinka pasakyti apie skyrių „Paprastos sakmės“, kur sudėti eilėraščiai – stipriausi, sugestyviausi. Esama apibendrinimų, kurių nepadarys nei proza, nei fotografija, tokių jungčių, tokios sintezės, kurį įmanoma tik geroje retortoje – poeto galvoj, sulydančioj laiko luitus.
Čia žemininkai nuotraukoj
Augsburgo lagery.
Ten Broniaus broliai
Suguldyti ant grindinio,
O mirtis atsiprašo
Jauno Mačernio lūpom
Ir pati išsigąsta,
Kai stribai automato estafetę
Perduoda melioratoriams,
Kad žydinčią tėvų sodybos obelį
Rautų kaip širdį. („Gyvenimas be antraščių“, p. 76)
Jeigu pripažįstame legendinį Adomą, tai sykiu su juo – visi mes tremtiniai. Iš rojaus. Ypač poetai. Bet tų, kurie gyvenome Lietuvoje, tremtis visai kitokia. Mažosios arba negausios Europos tautos patyrė ypatingą tremtį, šių tautų poetai sukūrė it ypatingą tremties poeziją. Istorinė tėvynė, žemė, maži jos lopinėliai, tėvų kapai joje – vietoj mitinio rojaus, auksinės arkadijos. Tokios poezijos, tokio tikro ir visuotinio tremties jausmo vargu ar daug rasim didelių tautų poezijoje.