Jūratė Baranova. Vaizduotės metamorfozės
2014 m. Nr. 8–9
Kristupas Sabolius. Įsivaizduojamybė. – Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2013. – 264 p.
„Neblogai atsibusti kas rytą / į pasaulį, tvirtai padarytą / iš vaizduotės tiek pat, kiek vaizdų“, – rašo poetas Aidas Marčėnas ketvirtajame Medžiuškių spektaklio paveiksle rinkinyje „Tuščia jo“. Negana to: A. Marčėno sukurtas poetinis personažas Karalius Lyras vienoje priešpaskutinių meditacijų sako: „Esam suma, atvirkščiai proporcinga atstumui prailgusio kelio. / Išdalinęs gyvenimo karalystę supranti, kad nebuvo ką duoti.“ Kas lieka supratusiam, kad nebuvo ko duoti? Poetas atsako: „Alsuoti – kaip migdamas ištarė šitas ironijos ir varpelio / meistras. Kol veiks / įkyri jo vaizduotė“ (p. 159). Kažkaip išaiškėja, kad šioje poetinėje visatoje vaizduotė yra pamatinis pasaulį ir gyvenimą struktūruojantis principas. Vaizduotės nukaltas pasaulis kaip tik ir yra tas, kuriame miela ir jauku atsibusti. Poetas nuolatos leidžiasi „ten, kur vaizduotė veda“. Ir apskritai gyvenimas, nepaisant nieko, prasmingas tol, kol veikia įkyrioji mūsų vaizduotė. Gal net galima sakyti: tu esi tai, kas yra tavo vaizduotė.
Kristupo Saboliaus knygoje „Įsivaizduojamybė“ filosofinis pasakotojas taip pat leidžiasi „ten, kur vaizduotė veda“. Tik kitaip nei poetas, kuris gali ištirpti, susitapatinti su vaizduote, filosofas yra diagnostikas, simptomatologas ir gydytojas, taip teigė Friedrichas Nietzsche, o Gilles Deleuze’as jį atkartojo. Jis iškiša galvą iš savo konkretybės ir dairosi, siekia suprasti, kur link veda vaizduotė. Todėl suranda labai netikėtų jos posūkių ir krypčių, vaizduotės kuriamų dviprasmybių. Tačiau vienu aspektu K. Saboliaus filosofinis pasakotojas sutampa su A. Marčėno poetiniu herojumi: jis irgi nesutinka palikti vaizduotės žmogaus proto galių hierarchijos apačioje ir įsivaizdavimo nelaiko tik kaip iliuzijų, t. y. nerealių vaizdinių, produkavimo ir atgaminimo mūsų sąmonėje. Jo filosofinėje visatoje vaizduotė taip pat yra pamatinis pasaulį, gyvenimą ir – svarbiausia – kūrybą struktūruojantis principas.
Iškalbingi autoriaus keliami klausimai (p. 31): ar „nužudžius vaizduotę“ pasaulis pagaliau taps realus? Ar mokslas, kuris žada klaidingą sąmonę atversti į tikrąjį žinojimą, išsprendžia visus klausimus? Ar versdami įsivaizduojamybę į racionalumą pasieksime norimą tikrovės efektą? Taigi kas gi tie uolieji vaizduotės žudikai? Tai visi demaskavimo genijai, siekiantys mus sugrąžinti į realybę, t. y. išgydyti mus nuo savęs pačių – Sigmundas Freudas, Jacques’as Lacanas, Karlas Marxas, Slavojus Zižekas, net F. Nietzsche. Aiškėja, kad vaizduotės situacija yra gana sudėtinga: viena vertus, įsivaizduojamybė gali veikti kaip galios ir kontrolės priemonė, kita vertus – ji, kaip ir menas, tampa pasipriešinimo tai pačiai galiai priemone.
K. Sabolius apmąsto galimą filosofijos ir meno susitikimą kaip tik šioje dviprasmiškoje vaizduotės teritorijoje: „Nepaklusdami ideologijai ir fiksuodami jos plėtrą į fikcijų ir fantazijų pasaulius, filosofija ir menas iškelia būtinybę nepasitikėti, nesusitapatinti, išsižadėti, o kartu išmokti atsiverti nežinojimo formoms, kuriomis įsivaizduojamybė atskleidžia savo tikrąjį potencialą“ (p. 40). Kada nepasitikėti? O kada atsiverti? Kur ribos? Gairės? Kriterijai?
„Saugokitės svetimų sapnų, jei jus įtraukė kito sapnas, jums galas“, cituoja G. Deleuze’ą K. Sabolius ir pagrindžia šią tezę Vincente’o Minelli’o filmo „Piratas“ analize, kurią užbaigia savotišku įspėjimu: „Kai sapnas išplinta, kai įsivaizdavimai eksteriorizuojami, kai jais įtikima, reikia labai stiprios valios, kad nugalėtum iliuzijos viešpatavimą.“ Kita vertus, konstatuoja autorius, niekas šio įsivaizduojamybėje vykstančio valių konflikto neišgyvena taip dramatiškai kaip menininkai: „Vaizduotės autentiškumas yra esminis kuriančio žmogaus egzistavimo impulsas – tik keičiant ir modifikuojant supančias iliuzijas ir fikcijas įmanoma pasiekti ką nors originalaus. Šia prasme kūryba visuomet yra primestos savasties peržengimas“ (p. 49).
Kai šių metų knygų mugės LRT studijoje pristatinėjome kelių autorių monografiją „Kinas ir filosofija“, mus kalbinęs žurnalistas tikino, kad knyga rašyta išskirtinai profesionalams – siauram akademikų sluoksniui. K. Saboliaus „Įsivaizduojamybė“ tikrai nėra skirta vien akademikams – ji rašyta tiems, kuriems rūpi iškišti galvą iš konkretumo būsenos ir pasidairyti vaizduotės erdvėje. Žinoma, K. Saboliaus tekstų stilius filosofinis: čia neišvengiamai išnyra ir Aristotelis, ir britų sensualistai, kurie vaizduotę aiškino kaip degradavusį juslumą, kaip išblėsusių ir reprodukuotų patirčių kopijų gamintoją. Be abejonės, į žaidimą pašaukiamas Immanuelis Kantas. O kaip be jo? Juk I. Kantas vaizduotę suvokė kaip tarpininką: kaip tik ji atlieka sintezės procedūrą – susieja juslumą su intelektu, įgalina kurti ir suvokti vienu metu. Juk I. Kantas išryškino maištingąją vaizduotės prigimtį, jos polinkį į apofatinę kūrybą – gebėjimą veikti negatyviu režimu, gebėjimą sutirštinti patyrimą, įjautrinti viršjuslinę patirtį, kai sukuriama tai, kas neturi formos ir užbaigtumo. Autorius netgi teigia: „Iš esmės, jeigu Kantas netikėtų transcendentalinio subjektyvumo struktūrų universalumu, jis galbūt pripažintų, kad vaizduotė yra toji jėga, kuri kintančia ir turinius griaunančia jėga naikina patį apriorizmą“ (p. 140). Autorius nepraleidžia ne tik Maxo Horkheimerio su Theodoru Adorno, Gastono Baschelard’o, bet ir tokių šiuolaikinių autorių kaip Bernardas Stiegleris, Jacques’as Raciere’as, Pietro Montanis, Susan Sontag ir žinoma – G. Deleuze’o. Tačiau visa ši įvairi ir sudėtinga personalijų panorama nėra skirta supainioti skaitytojo gana miglotais vaizduotės klausimais, ji pasitelkiama tam, kad kiek įmanoma tuos klausimus išpainiotų.
Dėmesio menininkams šioje knygoje tikrai daug. Kaip ir G. Deleuze’as, K.
Sabolius atsigręžia į Franciso Bacono tapybą, į filmus – Christopherio Rolano „Pradžią“ („Inception“), Jimo Carrey’io „Trumano šou“ („The Truman Show“, 1998), Larso von Triero „Europa, Penkios kliūtys“ (2003), Luiso Bunuelio „Angela naikintoją“, Marinos Abramovic projektą „The Artist is Present“, Jeano Renoire’o „Žaidimo taisykles“, Oriono Welleso „Ponią iš Šanchajaus“, Michelangelo Antonionio „Išdidinimą“ („Blow-up“), Viktoro Erice’s „Avilio dvasią“ (1973), Romeo Casteluccio teatrą, Raimundo Malašausko „Meninę programą“ (2013) Venecijos bienalėje, Romualdo Rakausko fotografijas, Marcoso Lutyenso kūrybines urbanistines praktikas „Cychopolis“ (2003) ir t. t.
Perskaičiusi knygą pagalvojau, kad tai ir yra šiuolaikinė meno teorija – kur mintis apie tai, kas vyksta kūryboje, eina lygiagrečiai su kūrybos apmąstymu ir įtraukimu. Dar viena šios knygos ypatybė – autorius nesiekia suskaidyti atskirų kūrybos sričių į atskirus stalčiukus, o ieško perspektyvos, iš kurios būtų galima ir matyti kiek įmanoma daugiau menų vienu ypu, apjungiant juos įsivaizduojamybės kaip metamorfozės, kaip išsilaisvinimo konceptu, – kita vertus, nepateikiant jokios šį išsilaisvinimą ribojančios ir stingdančios schemos. Mąstymas ir kūryba, filosofija ir menas yra to nuolat atsinaujinančio tapsmo – to energinio visa ko su viskuo susietumo – integralios dalys.
Įsimintinas autoriaus pasakojimas apie „Odisėjos“ personažą Protėją, kuris, vengdamas atsakymų į Menelajaus klausimus, pirmiausia pasiverčia barzdotu liūtu, tada persimaino į gyvatę, dar po akimirkos – į milžinišką šerną, pavirsta tekančiu vandeniu, o paskui tampa aukštu ir lapingu medžiu. Autorius rašo, kad Protėjo taktika nėra vien žavi metamorfozė ar įvaizdžio keitimas. Jis siūlo pamatyti destruktyvų negatyvumą, slypintį bet kokiame naujume ir kūrybingume – išmokti keistis, susitaikyti su savo paties deformacija, neieškant aukščiausio savo taško logoso racionalume ar blaiviame sąmoningume. Sutinku ir pasirašau po K. Saboliaus teiginiu: „<…> norėdamas ko nors išmokti iš Protėjo, turi atsisakyti stipraus ir nugalinčio žmogaus pozicijos“ (p. 185). Juk susidūrę su Protėjumi visuomet turime reikalą su perviršiu, pertekline prasme, begaliniu naujumu, su kažkuo kitu, su tuo, ko neįmanoma iki galo suvaldyti ir užrakinti vienoje prasmės sistemoje. Kaip tik toks protėjiškas menas leidžia įžiebti rusenančią žiūrovo beprotybę, sykiu atveria jame begalybės matmenį. Meno kūrinys ir vaizduotė tampa vienas kito išsilaisvinimo sąlyga, taip pažadinama abiejų vaikiška prigimtis ir atkuriamas santykis su materija (p. 188). Meno kūrinys kaip įsivaizduojamybės matmuo yra susijęs su savikūros ir persikūrimo idėja. Kūrybos emanacija naikina skirtumą tarp vaizdo ir realybės.
K. Sabolius nurodo Maurice’ą Merleau Ponty, kuris įžvelgė keistą menininkų patyrimą: tapymo metu jie pradeda jausti, kad ne jie žiūri į daiktus, bet daiktai žiūri į juos. Grįžtame prie A. Marčėno, kuris rinkinio „Tuščia jo“ viename eilėraštyje teigia: „ne tiek mąstau, kiek pats mąstausi“ (p. 65).
Kokie rezultatai? „Tavy nubudęs į save spoksojo / pasaulis pradžiapatis, įstabus“ (p. 66). Jau ne tik kad daiktai žiūri į kūrėją, bet pasaulis per kūrėją žiūri į save. Kaip tik taip rašoma K. Saboliaus knygos pabaigoje – apie Aš tapatybės išgaravimą. Menas, kaip ir Protėjas, išsilaisvina ir pasirodo tuomet, kai ima keistis kūniškomis pulsacijomis. Stebėtojas turi būti atidus ir įsitraukti į tapsmą visu kūnu, teigia autorius.
Kažkada G. Deleuze’as, paklaustas, kodėl, būdamas filosofu, jis dar domisi ir literatūra, atsakęs, kad jis ieškąs pačios filosofijos atsinaujinimo. Ne tiek formos pokyčių, kiek turinio, kurio šiuolaikinėje filosofijoje jis dar neįžvelgiąs, nors muzikoje, tapyboje, skulptūroje, muzikoje, literatūroje tokie pokyčiai jau yra įvykę. K. Saboliaus knyga atliepia kaip tik tokią G. Deleuze’o nusakytą eksperimentinę perspektyvą. Amerikiečių kino filosofas Stanley’is Cavellas yra rašęs, kad Ludwigo Wittgensteino idėjos jam sugrąžinusios pojūtį, kad filosofija yra išskirtinė veikla ir laisvės pažadas (promise of freedom). Ši ištara tiktų ir K. Saboliaus naujajai knygai apibūdinti. Ji suteikia viltį, kad šis radikalus atsinaujinimas lietuvių filosofiniame diskurse yra galimas ir kad filosofija gali būti kaip laisvės pažadas.