Aida Ažubalytė. Rudenį Druskininkuos
1998 m. Nr. 11
…jau sumažėję ligonių, šiaip sveikatą taisančių poilsiautojų, bet į patį spalio ir rudens vidurį čia suvažiuoja poetai, Juos kritikuojantys ir palaikantys, o šįmet dar ir muzikantai, muzikos žinovai. Solistės Reginos Maciūtės ir Šv. Kristoforo kamerinio orkestro, vadovaujamo Donato Katkaus, šiame „Poezijos rudeny“ pademonstravusio įvairialypio meistro amplua (kodėl už tai nenumatyta įsteigti prizo?), pasiklausyti vertėjo. Nors ir stačiom, pasikabinus ant turėklų ar kur pritūpus fizioterapijos gydyklų fojė. Čia kabantys sietynai asociacijų vingiais galėjo priartinti ir nutolusius Vilniaus operos ir baleto teatro koridorius. Mindaugo Urbaičio kūrinys „Resignatio“ pagal Cz. Miloszo eiles ne kartą buvo paminėtas kaip poezijos ir muzikos sąveikos pavyzdys – toks pasirinktas šių metų „Poezijos rudens“ leitmotyvas.
Marijus Šidlauskas (eksjonaitis), pradėjęs konferenciją „Poezija ir muzika. Laikinės poetinės formos“, palinkėjo jai sąskambių, o ne solinių koncertų. Žinia, susikalbėjimo ar bent karšto, bet tolerantiško disputo pristinga ne vienai konferencijai ar viešai diskusijai. Tačiau į Druskininkus susirenkama ne vien dėl pranešimų viena ar kita tema ir gal net mažiausiai dėl to, tad tikėtis aukštos prabos polifonijos būtų naivoka. Visgi atskirų vertingų pranešimų, atsitiktinio minčių sutapimo tikrai būta. Kalbėtojai laiku buvo persergėti nuo polinkio psichologizuoti, ieškoti poezijos ir medicinos sąryšio. Užtat netrūko tiek literatūros, tiek muzikos mokslo terminų.
Ne vienas kalbėtojas, kaip ir buvo galima numanyti, pabrėžė seną poezijos. muzikos ir ritualo vienybę. Pasak Kornelijaus Platelio, poezija ir muzika kilo iš ritualo, siekiančio ką nors pakeisti žmoguje ar gamtoje. Ontologinė funkcija buvo svarbesnė už estetinę – tokios nuostatos neprašai laikytis ir šiandienos kūrėjui. Išties: dabartinėje poezijoje itin daug išorinės muzikos (tiksliau – teksto melodijos, sukuriamos aliteracijomis, asonansais, eufonija ir pan.). prieš kurios „kenksmingumą“ savo pranešimą nukreipė ir Sigitas Geda. K. Platelio nuomone, poetas neturi prasmės aukoti dėl skambesio. O muzikos ir poezijos sintezės atveju (daina, arija, miuziklas, opera ir t. t.) paprastai kuri nors iš pusių – melodija ar žodžiai – nukenčia. Pranešėjo požiūrio radikalumas paaiškėjo, kai K. Binkio „Augnelijų ariją“ įvertino tik kaip pažaidimus, į kuriuos pats poetas tikriausiai rimtai nežiūrėjęs. Su tuo, matyt, sunkiai sutiktų ne tik S. Geda. Skirmantas Valentas, pernai pasirodžiusiame „Lingvistiniame poezijos pasaulyje“ kruopščiai suregistravęs visus K. Binkio padarytus „Augnelijų arijos“ taisymus, daro gramatinio (ypač foninio ir sintaksinio) bei semantinio lygmens išvadas.
M. Šidlauskas gynė Strazdą, Vienažindį nuo Tomo Venclovos Jiems sutelkto „alkoholinės armonlkinės poezijos“ pradininkų vardo, o S. Gedą, kuris versdamas Dante girdi džiazą, pavadino moderniausiu lietuvių poetu. Jis nėrė į plačius lietuvių literatūros istorijos vandenis, kuriuose, net ir turint metaforą–sampratą (muzika kaip būties pilnatvė) bei tekstą organizuojančių citatų rinkinį, susiorientuoti nėra paprasta. Vienas iš verpetų, įtraukusių šį literatūros tyrinėtoją – Vytauto P. Bložės poezija, žavinti išplėstine ritmo samprata, niuansuota frazuote, kontrapunktų dinamika… Ritmas Bložės kūryboje – pagrindinis kompozicijos principas.
Kalbėtojams aptariant vienus ar kitus muzikos ir poezijos sąlyčio taškus, Bložė ne kartą jiems pusgarsiu antrindavo: „Taip“. Ir pats Įspūdingai komentavo abstrahuotą savo kūrybos procesą. D. Katkus iš dirigentiškos patirties patvirtino V. Bložės teiginį, kad talentingas muzikas visą kūrini gali išgirsti per akimirksni. Poetas taip pat gali turėti „simfoninę“ kūrinio viziją ir tik tuomet jai leisti sugulti eilutėmis. O ritmas, pasak Bložės, archajiškuose tekstuose veikia kaip monotonija – gali pakylėti virš kasdienybės ir realybės, bet gali ir pradėti migdyti. Beužsnūstančius maldos ritualą atliekančius budistų vienuolius žadindavo stipriu botago kirčiu – iš karto pajunti, kas yra transcendencija. Poetams taip pat dažniau reikia galvoti apie žadinimo techniką: keisti ritmiką, užčiuopti minties pulsaciją ir t. t.
Gintaras Grajauskas kalbėjo apie senojo Japonų teatro ir džiazo principus. vėliau jais pagrįsdamas ir savo išvadas. Toli nuo džiazo, teigia G. Grajauskas, yra džiazavimas: juo pridengiamas amorfiškumas, neatsakingas laisvūniškumas. Muzikantai daugiau kalba apie trenažą. poetai – apie mūzas. Bet menui to neužtenka: kad sonata ar sonetas būtų vykę, reikia suvokimo visumos, reikalinga klaida ir jos įteisinimas.
Pačiam G Grajauskui pavyko anoniminio eilėraščio konkurse – nuskynė pirmuosius laurus. Jų dar vertinimo komisija paliko, kaip paaiškėjo, ir Kornelijui Plateliui bei Laurynui Katkui. Už pirmąją knygą „Spiečius“ premiją gavo Darius Šimonis (geriausias debiutas nuo rudens Iki rudens). Jotvingių premijos, kurios piniginė suma šįmet gerokai išaugo, laureatu lapo Marcelijus Martinaitis. Poetas sakė pinigus Išleisiąs nesunkiai, o garbę investuosiąs į kūrybą. Zblgniewas Dominiakas, Mindaugas Kvietkauskas ir Dalia Bozytė įvertinti už eilėraščius, susijusius su Adomo Mickevičiaus asmeniu ar kūryba. Verti atidos buvo Kerry Sawno Keyso paskaita ir eilėraščiai. Gaila tik, kad poezijos maratoną nelengva atlaikyti – tada nejučiomis gali praleisti ir įdomių momentų. Nieko nuostabaus, kad per paskutini poezijos vakarą-susitikimą su skaitytojais iš salės vienas paskui kitą ėmė kiūtinti klausytojai.
O naktiniuose poetiniuose skaitymuose netrūko nei demokratijos, nei anarchijos. Buvo jaunųjų, „Širdelės’ kavinėje bandžiusių savo poeziją skaityti rimčiausiu graudulingu balsu, bet makabriškiausio eilėraščio vakare taip elgtis Jau veik nieks nesiryžo. Rėmėjai ir vertintojai prigalvojo gausybę prizų ir vietų – buvo ko stebėtis danų poetui, matant valdininkų, verslininkų ir poetų bruderšaftą. Net „vargšas Jorikas“ buvo įvertintas už geriausią neperskaitytą eilėraštį, o jei būtų susizgribęs kuriam nors iš makabriškiausio eilėraščio konkursų perskaityti „pagraudenimus S. P.“, įtariu, būtų galėjęs paveržti iš Liudviko Jakimavičiaus užsidirbtą tikrai skanų rūkytą paršelį. D. Katkus gavo prizą už savo puikų kūrinėli, kuri, regis, galėčiau visą pacituoti iš atminties: „Eilėraštis apie Bronį Savukyną“. Tačiau jaunųjų triada išrinkta ne pagal projaunuolišką programą: kaip ir pernai, pirmasis buvo Gintaras Bleizgys – už eiles apie liesėjantį mėnulį ir kita. Darius Šimonis (Jam dar teko laimė susilaukti ir Erikos Drungytės eilėraščio–dedikacijos) ir Laurynas Katkus.
Performansų ir hepeningų efektas gali būti didesnis, kai jais įsiveržiama į oficialesnę aplinką, tvyrančią rimtį ir pan., o ne specialiai tam skirtoje erdvėje ir laiku. Matyt, tai nuvokdamas, Mantas Gimžauskas prie mikrofono energingai ėmė valytis dantis. Kitiems performansų kūrėjams ypač tiko gausiai žemę apkloję lapai – juose gal ir reikėtų ieškoti rudeninės poezijos. Arba anksčiau ir ką tik pasirodžiusiose knygose.